bazarnews

کد خبر: ۳۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
ادامه حمایت کشورهای مختلف از اقدام دولت مرکزی عراق در بازگرداندن اداره مناطق مورد منازعه با اربیل و تاکید بر تمامیت ارضی عراق از دیگر محورهای تحولات یک روز گذشته در ارتباط با کرکوک عراق است.
بازار نیوز - رویکرد هدفمند رسانه های وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق در ملتهب نشان دادن و تهییج و تحریک افکار عمومی و ایجاد ترس و نگرانی در مردم کرد نسبت به نیروهای دولت مرکزی و القای ناامنی و حضور داعش در مناطقی که پیش از این تحت کنترل پیشمرگه ها و اکنون زیر سلطه دولت مرکزی است و ادامه جنگ رسانه ای بین دو حزب عمده کردستان عراق بر سر مسوولیت حوادث اخیر شمال عراق از محورهای مهم تحولات ۲۴ ساعت گذشته در کرکوک در شمال عراق است.

 چهار روز پس از بازگشت سیطره دولت فدرال بر تمامی مناطق مورد منازعه موضوع ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق بویژه مراکز دولتی و چاههای نفت راهبردی کرکوک، تلاش گسترده ای از سوی مخالفان حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، برای متشنج کردن اوضاع و تحریک مردم کرد و پیشمرگه برای درگیری با نیروهای دولتی در جریان است. رسانه های وابسته به حزب دموکرات کردستان از ۴۸ ساعت گذشته خط خبری کاملا هدفمندی و سنگینی را در این خصوص دنبال می کنند. 

سرخط خبرهای مربوط به کرکوک طی ۲۴ ساعت گذشته 

 پایگاه اینترنتی شبکه خبری سومریه نیوز چهارشنبه شب گزارش کرد: حیدرالعبادی نخست وزیرعراق ضمن تاکید بر برقراری امنیت در شهر کرکوک زیر نظر پلیس محلی و با پشتیبانی پلیس ضد تروریسم عراق گفت: حضور دیگر گروه های مسلح در استان کرکوک ممنوع است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پس از وقایع کرکوک با صدور بیانیه ای، خواستار تنش‌زدایی در عراق و گفت وگوی میان طرف‌ها باهدف یافتن راهی برای برون‌رفت از بن بست اختلاف‌ها شد.

 سرکنسول ایران در اربیل تاکید کرد: جمهوری اسلامی همچنان همان مشی صادقانه، دلسوزانه و برادرانه خود را برای حل و فصل بحران جاری (درکردستان عراق) و بازگشت به آرامش و ثبات به عراق و مناطق اقلیم مبذول خواهد داشت.

 «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق چهارشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره قطر گفت: بغداد برای امنیت عراق، با آنکارا و تهران هماهنگی کرد و مساله کرکوک بدون دخالت خارجی و از طریق ساز و کارهای داخلی عراق حل و فصل شد.

 خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش کرد: شرکت نفتی «روس نفت» روسیه روز چهارشنبه قرارداد تولید نفت در پنج منطقه از اقلیم کردستان را با مسئولان این اقلیم امضا کرده است.

«نیازی معمار اوغلو» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق چهارشنبه شب به شبکه خبری سومریه نیوز گفت: نیروهای تجزیه طلب کرد، پس از شکست در عملیات کرکوک، عناصر داعش را به مناطق «داقوق»، «طوزخورماتو» و اطراف کرکوک آوردند.

مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق گفت: قصد نداریم علیه ارتش عراق وارد جنگ شویم.

 نماینده کرد پارلمان عراق و از اعضای اتحادیه میهنی کردستان خواستار گفت و گوی فوری و همه جانبه میان بغداد و اقلیم کردستان برای پایان دادن به اختلافات موجود شد.

یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق، حزب دموکرات این ناحیه (حزب مسعود بارزانی) را به تلاش برای ویرانی استان های کردنشین عراق متهم کرد.

 برخی رسانه های وابسته به طیف سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) از شب گذشته در یک روند افزایشی به طور گسترده ای اخبار و گزارش هایی در خصوص عقب نشینی دولت عراق از کرکوک و مناطق مورد اختلاف و استقرار نیروهای کرد و پیشمرگه در آن منتشر کردند اما منابع مطلع همه این اخبار را شایعه عنوان و تاکید کردند که اوضاع تحت کنترل دولت بغداد است.

 اندیشکده آمریکایی ضد جنگ «آنتی وار» روز پنجشنبه در تحلیلی از تحولات شمال عراق و اعلام موضع بی طرفانه واشنگتن در اختلاف بغداد و اربیل، این ادعای بی طرفی آمریکا را غیرصادقانه توصیف کرد.

 شماری از احزاب کرد در پی انتقادهای گسترده گروهها و احزاب و شخصیت های کرد عراقی از عملکرد رهبران اقلیم کردستان عراق، برای تشکیل جبهه ای واحد و منحل کردن تشکیلات کنونی و ایجاد تشکیلات انتقالی برای اداره اقلیم تلاش می کنند.

 دادگاه عالی عراق لحظاتی پیش حکم دستگیری «کوسرت رسول علی» معاون اول دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق را به اتهام «اشغال گر» نامیدن نیروهای عراقی، صادر کرد.
اربیل-ایرنا- سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در اربیل با بیان اینکه پیش بینی ما از همه پرسی درست از آب در نیامد، گفت: کسانی که مسئول برگزاری همه پرسی در اقلیم هستند، با توجه به اینکه این فرایند به نتیجه نرسید، مسئول هستند.

تهران- پایگاه خبری عراقی «سومریه نیوز» روز پنجشنبه در خبری فوری گزارش داد که دولت اقلیم کردستان عراق از دعوت «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق برای گفت وگو میان دو طرف، استقبال کرد.

 «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق دیدار و با وی درباره مسایل دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کرد
.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب روز پنجشنبه در تماس تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت: قانون اساسی عراق سقف و معیاری برای هرگونه مذاکره سیاسی میان دولت مرکزی و اقلیم است.

 «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در پی نشر خبر صدور حکم دستگیری 'کوسرت رسول علی' معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق از سوی دادگاه عالی عراق، آن را سیاسی خواند.
بغداد - ایرنا - یک منبع امنیتی عراق دقایقی پیش از بروز درگیری جزئی میان نیروهای امنیتی و افراد مسلح ناشناس در شمال کرکوک خبر داد و درعین حال تاکید کرد که اوضاع کاملا تحت کنترل است.

 «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان روز پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت: آلمان همه پرسی در اقلیم کردستان را تایید نکرده است و در این خصوص با مسعود بارزانی صحبت کرده ایم.

 «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق دیدار و با وی درباره مسایل دوجانبه و منطقه‌ای گفت و گو کرد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: