bazarnews

کد خبر: ۳۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
دبیر کارگروه ساماندهی صنعت کفش: عراق و افغانستان و آذربایجان ۸۵ درصد سهم صادراتی ایران را دارند. به شدت قاچاق پذیر هستیم و تولید کننده مجبور به کاهش کیفیت و قیمت شده است.
بازار نیوز - علی لشگری درباره فرآوری چرم در کشور گفت: تبریز، تهران و مشهد بزرگترین قطب‌های چرم‌سازی ایران هستند، ولی متأسفانه روزگار خوشی ندارند و با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند. در سال‌های اخیر موازنه بهم ریخته و ماده اولیه فرآوری چرم یعنی پوست حیوانات به ترکیه می‌رود و چرم وارد کشور می‌شود.

دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران افزود: فرآوری چرم ارزش افزوده دارد که متأسفانه در این زمینه به جای گسترش، تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید را در کارخانه‌های چرم‌سازی‌شاهد بوده‌ایم. در این تبادل پوست و چرم، امکان ورود چرم بی‌کیفیت به کشور بالاست.


لشگری درباره قیمت تبادل کفش در بازارهای جهانی گفت: متوسط قیمت انواع کفش صادراتی در سال ۲۰۱۵ در دنیا، ۸ / ۸ دلار در هر زوج بوده است. قیمت صادرات کفش چینی حدود ۵، پاکستانی ۵ / ۹ و ایتالیایی ۴۶ دلار در هر زوج است. سهم ارزش صادرات کفش چرمی به ارزش کل صادرات کفش جهان ۳۹ % است، ولی سهم تعداد کفش‌های صادراتی چرمی به تعداد کفش تولیدی جهان ۱۵ درصد است؛ بنابراین ارزش افزوده در صادرات کفش چرمی است.

وی افزود: تولید کفش چرمی ارزش افزوده بیشتری دارد و به طور مثال ایتالیا تولیدکننده کفش مرغوب چرمی است و ایران هم پتانسیل تولید با همان کیفیت و با قیمت پایین‌تر را دارد و با وجود پتانسیل بالای تولید چرم در کشور، از آن غافلیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وضعیت صادرات کفش در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ گفت: متوسط صادرات انواع کفش در این بازه زمانی حدود ۴۰ میلیون زوج و قیمت صادرات کفش ایرانی زیر ۳ دلار بوده و متوسط ارزش صادرات کفش در این مدت، ۱۱۲ میلیون دلار بوده است. سال ۹۵ ارزش صادرات کفش ایرانی به ۹۸ میلیون دلار کاهش یافت. بیشترین سهم صادرات کفش ایرانی (حدود ۸۵ %) به عراق، افغانستان و آذربایجان اختصاص دارد.

وی درباره سهم چرم مصنوعی از بازار کفش گفت: چرم طبیعی قیمت بالایی دارد؛ به همین جهت ۷۰ درصد بازار کفش دنیا چرم مصنوعی است که کفش‌های ورزشی بیشترین سهم را در این بین دارند.
 
تبادل چرم طبیعی در دنیا

لشگری با اشاره به ۱۰ کشور برتر صادر کننده کفش چرمی دنیا از نظر تعداد، گفت: به ترتیب چین، ایتالیا، ویتنام، هنگ کنگ، آلمان، اندونزی، اسپانیا، بلژیک، هندوستان و پرتغال ۱۰ کشور برتر در زمینه صادرات کفش چرمی از نظر تعداد هستند؛ بنابراین چین بیشترین تعداد صادرات کفش چرمی دنیا را در اختیار دارد اما از نظر قیمت کفش چرمی، ایتالیا در رده نخست قرار دارد. ایتالیا با ۵ / ۶۱ دلار برای هر زوج کفش، بالاترین قیمت متوسط صادرات کفش تمام چرمی را دارد. متوسط قیمت صادراتی انواع کفش چرم طبیعی ایرانی حدود ۵ دلار و سهم ارزش صادرات کفش ایرانی با رویه چرمی زیر ۵ درصد است. کفش چرم ایرانی جایگاه خود را در دنیا از دست داده است. ارزش افزوده بیشتر در بازار جهانی کفش نصیب این کشور‌ها شده است.
 
کاهش شدید نرخ کفش چرم ایرانی در بازار جهانی/ کفش ایرانی زیر 3 دلار، ایتالیایی 46 دلار! 
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: با تعرفه واردات و عدم حمایت از تولید کفش چرم با کیفیت ایرانی صرفه قاچاق‌ کفش را افزایش داده‌ایم، مخصوصاً در صنعت حیاتی و اشتغال‌زای کفش که به شدت قاچاق‌ تشدید شده است. صنعتی که همین الان حدود شاغلان مستقیم و غیرمستقیم خودروسازی شاغل دارد.
 
دانشجو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: