bazarnews

کد خبر: ۳۳۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
نشست علی اکبر صالحی و کمال خرازی، با موضوع برجام در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.
بازار نیوز- علی اکبر صالحی گفت: آمانو درخواستی برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران نداشت.

 علی اکبر صالحی پس از دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی  انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: آقای آمانو به درخواست خودشان و با توجه به شرایط اهمیت برجام و مسائلی که اخیرا در آمریکا اتفاق افتاده است به ایران آمدند.

وی گفت: آمانو به  سهم خودش علاقه‌مند است که در این راستا اقداماتی را انجام دهد.

صالحی ادامه داد: ما نسبت به گزارش های آژانس و بازرسی های آژانس اظهار رضایت کردیم که آژانس تا امروز به طور مستقل 8 بار درباره اجرای برجام و التزام ایران به تعهداتش گزارش داده است و ما امیدواریم با همین روش آژانس به کار خود ادامه دهد.

وی گفت: ما می دانیم فشارهای زیادی با توجه به مواضع اخیر آمریکا به آژانس وارد می شود، اما براساس مقررات و سوگند نامه‌ای که مدیر کل قرائت کرده است، امیدواریم بدون جانب‌داری و جهت گیری نظرات فنی خود را به طور مستقل ارائه دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت‌وگوها با آمانو را خوب ارزیابی کرد و گفت: آقای آمانو قرار است در دیدرای که با آقای روحانی خواهند داشت مسائل جدی‌تری را مطرح کنند و نیز گزارشی را ارائه کنند.

صالحی سفر آمانو به تهران را دارای پیامی خاص عنوان کرد و افزود: آقای آمانو عزمش را جزم کرده تا درباره حل و فصل مشکلاتی که امروزه مطرح شده به سهم خود قدمی بردارد.

معاون رئیس جمهور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ایران نمی‌خو اهد برجام به هم بخورد اما اگر بد عهدی صورت گیرد ، طی یک سال و نیم به 100 هزار سو می رسیم و این یک توانمندی بالقوه برای ما است که وجود دارد. ما امیدواریم از این سناریوها استفاده نکنیم.

صالحی با تاکید بر اینکه من قبلا هم اعلام کردم چنانچه طرف مقابل نقض عهد کند، ما در طی چهار روز می‌توانیم در فوردو غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم گفت: متاسفانه برخی از رسانه های داخلی در این باره تشکیک می‌کنند، اما ما انتظار داریم، رسانه‌ها با این پیام ما همنوا شوند؛ چرا که وقتی می‌گوییم می توانیم غنی سازی 20 درصد را در چهار روز از سر بگیریم حرفی بدون پشتوانه نیست. آنچه در بعد فنی مطرح می‌کنیم یقین داشته باشید که صحیح است و ما می توانیم این کار را در طی چهار روز انجام دهیم.

صالحی خاطر نشان کرد: ما تمایل داریم برجام ادامه پیدا کند و استحکام آن برقرار باشد، اما اگر برجام به هم خورد عواقبی غیر قابل پیش بینی و توصیف خواهد داشت. از جمله اینکه NPT  و دیگر معاهدات بین المللی زیر سوال می‌رود.

وی در خصوص بند T و اینکه آمانو در دیدار با شما در این باره صحبت کرد؟ نیز خاطرنشان کرد: درباره بند T با آژانس صحبت شده و آقای عراقچی مواضع ایران را نیز به آژانس اعلام کرده اند بند T مشمول بازرسی های خاصی نمی شود. در این بند تعهداتی داوطلبانه پذیرفته شده است که ایران متعهد به انجام آن است.

وی ادامه داد: وقتی بند T در زمان مذاکرات تدوین می شد ملاحظات و توافقاتی وجود داشت. اما مثل برخی از بندها در برجام که طرف مقابل تصویر خود از آن را مطرح می‌کند درباره این بند هم تصویر خودشان را مطرح می کنند.

صالحی با اشاره به سفر آمانو پیش از ایران به فرانسه و دیدارش با رئیس جمهور این کشور گفت: آقای آمانو ما را در جریان دیدارشان با رئیس جمهور فرانسه گذاشتند. صحبت‌های خوبی داشته‌اند و گفتند که آقای ماکرون اعلام کرده‌اند خواهان پایداری برجام هستند و این آژانس نقش خود را جدی‌تر ایفا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با بازدید احتمالی از مراکز نظامی ایران در چارچوب برجام نیز تصریح کرد: ما چیزی به نام مراکز نظامی نه در پادمان جامع و نه در پروتکل الحاقی و نه در مفاد برجام نداریم. بنابراین توصیه من این است که بیخود و بی جهت درباره‌اش صحبت نکنیم و فضا و میدان به این بحث ندهیم.

معاون رئیس جمهور در خصوص آخرین پیشرفت ها در بحث پیشران‌های هسته‌ای تاکید کرد: از مجلس بخاطر بودجه نسبتا خوبی که در این ارتباط پیش بینی کرده‌اند  تشکر می‌کنیم،  سازمان برنامه و بودجه اعلام آمادگی کرده است که برای تامین این بودجه مشکلی نیست کع از آنها هم  تشکر می‌کنیم. مسئولیت این طرح با سازمان انرژی اتمی است و این موضوع یک بحث تحقیقاتی دراز مدت است. ما تاکنون دو گزارش به مسئولان مافوق ارائه کرده‌ایم و زیرساخت‌ها برای انجام این پروژه در حال تهیه است،‌اما این کار بسیار وسیع و پیچیده است. اگر بودجه لازم تامین شود و با همین شتاب جلو رویم 10 تا 15 سال برای اجرای این پروژه زمان نیاز داریم.
 
آمانو: درباره صحبت های ترامپ حرفی ندارم
 
 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران به تعهداتش طبق برجام عمل کرده است.

 آمانو در کنفرانس خبری پس از دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در تهران گفت: خوشحالم که بار دیگر در ایران هستم و امروز علاوه بر آقای صالحی با آقایان ظریف و روحانی نیز دیدار خواهم داشت.

وی با تاکید بر اینکه ایران به تعهداتش طبق برجام عمل کرده است، افزود: ما از همه طرف های برجام می خواهیم به تعهداتشان عمل کنند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مواضع اخیر ترامپ و تایید نکردن پایبندی ایران به برجام برخلاف گزارش های آژانس، اظهار کرد: در مورد صحبت های اقای ترامپ حرفی ندارم.

وی افزود: برجام توافقی بین ایران و ۱+۵ است که به تایید شورای امنیت رسیده است.

آمانو گفت: ما تا حال حاضر بر برجام نظارت کرده‌ایم و می‌گوییم ایران کاملا به تعهدانش در چارچوب برجام عمل کرده است.
ایسنا

 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
0
0
گویا برخی در پستهای دولتی مشغول گذراندن دوره کارآموزیاند! هرچه دلسوزان نظام بر مکر و حیله شیطان بزرگ و غیرقابل اعتماد بودن آن گفتند مورد تمسخر قرار گرفتند و امروز سخنان دلسوزان در 4 سال قبل توسط آقایان در مجلس و دولت تکرار میشود؟! به نظر میرسد مسببین اصلی این خسارت بزرگ باید پاسخگوی آن باشند تا بدانند مردم و نظام... آزمایشگاه برنامههای مبتنی بر ظن و گمان و خوشخیالی نیستند.


جناب آقای روحانی! ماهیت شیطان بزرگ یعنی همان تفرعن و بدعهدی روشن بوده و هست و خواهد بود. تأسف از آنهایی است که فریب شیطان را خوردند و نیروی هستهای را نابود کردند درحالی که تحریمها همچنان باقی است! با کسانی که از چند سال قبل میگفتند مذاکره با آمریکا دیوانگی است چه کردید آقای روحانی؟

جناب آقای روحانی! ماهیت شیطان بزرگ یعنی همان تفرعن و بدعهدی روشن بوده و هست و خواهد بود. تأسف از آنهایی است که فریب شیطان را خوردند و نیروی هستهای را نابود کردند درحالی که تحریمها همچنان باقی است! با کسانی که از چند سال قبل میگفتند مذاکره با آمریکا دیوانگی است چه کردید آقای روحانی؟

هر زمان به شیطان بزرگ لبخند زدیم و به لبخند او اعتماد کردیم اوضاع کشور رو به ناملایمت نهاد! زمانی که ما را تحریم میکردند و ما در مقابل به توسعه فناوری هستهای میپرداختیم، گزینه تغییر نظام حداقل از ادبیات مقامات آمریکایی حذف شده بود و برای مذاکره التماس میکردند. اما بعد از برجام، لحن آنها تندتر و تهاجمیتر شد! آنها بار دیگر به صراحت از سرنگونی نظام سخن راندند و بارها نیز تکرار کردند. تحریمهای بیشتر و پیچیدهتر شدن اوضاع، بار دیگر نشان داد که عقبنشینی و سازش در برابر شیطان او را به موضعگیری تهاجمیتر علیه کشورمان ترغیب خواهد کرد. امیدواریم مسئولان متوجه مکر شیطان شده باشند.

تعهد ایران به برجام تاوان شناخت مجدد عزیزان دولتی نسبت به شیطان بزرگ بود، چون در تردید بودند و از خباثتهای شیطان گویا مطلع نبودند! با این وصف هرکس سخن از مذاکره جدید با آمریکا بگوید، به معنی خیانت به کشور یا بزدلی گوینده خواهد بود باید قاطعانه جلوی این مکر و توطئه اهل نفاق ایستاد.

آقای روحانی! مادر تحریمها هم تصویب شد و باغ سیب و گلابی ثمر که نداد هیچ، درختانش هم توسط دشمنی که مورد اعتماد شما بود از ریشه کنده شد و پرستیژ نداشتهاش هم مانعش نشد. آیا باز هم از فتحالفتوح سخن میگویید و دم از برد- برد و... میزنید؟!

روستای فردوی قم به نظرم یکی از روستاهای نمونه کشور است چون با توجه به جمعیت آن بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. یکی از اهالی همین روستا دست بر شانه رئیس انرژی اتمی کشورمان گذاشته و گفت، ارزش مسئولان در نظام جمهوری اسلامی به میزان ولایتپذیری آنهاست؛ هرچه ولایتپذیرتر، محبوبیتشان در نزد ملت بیشتر.

وقتی صحن علنی مجلس را در رأی اعتماد نمایندگان به دو وزیر پیشنهادی تماشا میکردم بسیاری از نمایندگان را در حال قدم زنی، صحبت دو به دو و یا صحبت با تلفن همراه ملاحظه کردم. این نشانه بینظمی نمایندگان است وقتی نمایندگان برای همکاران خود که به بیان نظرات مخالف و موافق مشغولند توجهی نمیکنند چگونه میخواهند گره مشکلات جامعه را باز کنند!

آمریکای پلید و انگلیس خبیث و باقی شرکای کوچک و بزرگشان آرزوی این معامله با صنعت دفاعیمان را به گور خواهند برد که دوباره با کف و هورا مرکب راهوار بدهیم و افسار پاره تحویل بگیریم! ما پیرو امام حسین(ع) هستیم که فرمود هیهات منا الذله.

آقای باهنر راست گفته که در برجام 7 گل زدیم و سه گل خوردیم! ولی گویا بازی را خوب تماشا نکردهاند. چون آن 7 گل را هم به دروازه خودی زدیم!

در جواب بعضیها که مرتب امضای برجام توسط چند کشور دنیا را به رخ میکشند عرض میکنیم گیریم که برجام را همه کشورهای دنیا امضا کرده باشند ولی نتیجه آن برای مردم چه بود؟ کارت طلایی که کاربرد نداشته باشد به چه درد میخورد؟

به امثال تیلرسون آمریکایی که به عراق پیشنهاد حذف نیروهای حشدالشعبی داده باید گفت کار حشدالشعبی تازه شروع شده است. این نیروها عراق را از گزند خیانتهای آمریکاییها بیمه کردهاند و در آینده نیز چنین خواهند کرد.

به آن تعداد افرادی که در مورد کمک ایران به مردم مسلمان سوریه انتقاد میکنند عرض میکنم در جنگ تحمیلی که خیلی از کشورها از رژیم صدام دفاع و حمایت کردند این کشور سوریه بود که جانب ایران را گرفت و جلوی صادرات نفت عراق از خاک کشورش را گرفت.

به آن تعداد افرادی که در مورد کمک ایران به مردم مسلمان سوریه انتقاد میکنند عرض میکنم در جنگ تحمیلی که خیلی از کشورها از رژیم صدام دفاع و حمایت کردند این کشور سوریه بود که جانب ایران را گرفت و جلوی صادرات نفت عراق از خاک کشورش را گرفت.

در جریان اعلام استقلال کاتالونیا، دولت اسپانیا وارد عمل شد همه مسئولان این منطقه را برکنار و اتحادیه اروپا و شیطان بزرگ هم با تجزیه این کشور مخالفت کردند. این در حالی است که اقوام و قومیتهای دیگر در مجاورت اسپانیا جز همین اقوام، وجود ندارد ولی در کردستان عراق، کردهای دیگر در سه کشور ایران، سوریه، ترکیه هم وجود دارند. اتحادیه اروپا بر اروپای متحد و یکپارچه رای میدهد ولی تجزیه کشورهای اسلامی را در دستور کار خود دارند! چرا رژیم صهیونیستی از استقلال کاتالونیا اظهار خوشحالی نکرد؟! این لازم بود که دولت عراق هم مانند دولت اسپانیا با مسئولان کردستان برخورد نماید.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: