bazarnews

کد خبر: ۳۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده که مالیات ارزش افزوده گردشگری حذف نمی شود.

بازار نیوز - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده از خدمات گردشگری به هیچ عنوان حذف نخواهد شد.

نشست جامعه هتلداران ایران با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درحالی پیش از ظهر سه‌شنبه (۹ آبان‌ماه) در ارگ آزادی برگزار شد که ضمن بررسی چالش‌های واحدهای اقامتی به ویژه در بخش خانه‌مسافرها که بنابر گزارش‌های ارائه شده در این نشست، آسیب‌های امنیتی و اجتماعی را به همراه داشته‌اند، پیشنهادهایی برای ساماندهی واحدهای اقامتی و همچنین ارائه پکیج‌های ارزان‌قیمت ارائه شد.

علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ پیش از آن‌که هتلداران به بیان چالش‌های این صنعت بپردازند، یادآور شد: دولت و مجلس در حال حاضر توجه ویژه‌ای به گردشگری دارند، مخصوصا در شرایط حال حاضر اقتصادی که بخش گردشگری میان‌بُر توسعه تلقی می‌شود. هر چند که این یک بحث جهانی است و نمونه آن در کشورهای تازه استقلال یافته شمال ایران به وضوح دیده می‌شود.
فقط ۳ درصد هتل‌ها ۵ ستاره هستند

وی سپس گفت: ما جاذبه‌های زیادی در گردشگری داریم، ولی همچنان در پله‌های پایین ایستاده‌ایم و نتوانسته‌ایم سهم‌مان را بگیریم و این دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به زیرساخت این صنعت و هتل‌ها برمی‌گردد. وضعیت هتل‌های ما که ظاهرا سه درصد از آن‌ها فقط پنج ستاره هستند گویا آن است که به لحاظ کیفیت استاندارد فاصله زیادی حتی با کشورهای همسایه داریم. ما امیدواریم با کمک هتلداران در فاز نخست این کیفیت را بالا ببریم و سازمان هم در حوزه آموزش کمک کند تا در نهایت قیمت تمام شده در این بخش کاهش یابد.
تهیه قانون جامع حمایت از گردشگری

معاون رییس جمهور سپس از تهیه قانون جامع حمایت از گردشگری خبر داد و افزود: با تجمیع قوانین پراکنده گردشگری ضمن حمایت از سرمایه‌گذاران و گردشگران می‌توان به کاهش قیمت تمام شده خدمات و جبران کمبودها در این صنعت کمک کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس با تأکید بر لزوم تقویت پروژه‌های محرک که در سال‌های گذشته کمتر به آن‌ها توجه شده است، افزود: در کشور ما آنچه بیش از همه رونق داشته گردشگری زیارتی بوده، در حالی که توریستِ گران‌قیمت از نوع تفریحی است، بنابراین باید فضا و جاذبه‌هایی ایجاد شود تا این نوع گردشگری نیز رونق یابد.

او با مصداق آوردن شهر یزد ادامه داد: یزد بسیار قشنگ است و در یونسکو هم ثبت جهانی شده، اما میانگین اقامت در آن ۱.۳ روز است. به خاطر آنکه این شهر جاذبه‌های تفریحی کمی دارد و مردم بیشتر از این دیگر نمی‌توانند در یزد بمانند. این معضل در تمام کشور وجود دارد. امیدواریم با اجرای پروژه‌های محرک گردشگری و جبران زیرساخت‌ها، دوره تحول‌گرایی را در گردشگری شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: حمایت‌ها از سوی مسؤولان کشور آغاز شده و در دو ماهی که من در این سازمان حضور داشتم تمرکزم را بر این گذاشتم که گردشگری مثل صنعت مهم جلوه کند و میان دستگاه‌ها جا افتد. به خاطر همین آمارهای جهانی از اشتغال و درآمد  را ارائه می‌دهم تا میزان اثرگذاری آن را نشان دهم.
علت بدهکاری میلیاردی هتل ها

در ادامه این نشست به دنبال اعتراض عبدالحمید حرمتی - عضو جامعه هتلداران ایران و رییس جامعه هتلداران استان خوزستان - درباره‌ی افزایش بدهکاری میلیاردی هتلداران با توجه به بار سنگینی که مالیات بر ارزش افزوده تحمیل کرده و سبب ورشکستگی شماری از هتل‌ها شده است که مونسان متذکر شد: مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده گرفته می‌شود و باعث ورشکستگی هتل‌ها نخواهد شد. احتمالا شما بخشی از این مالیات را نداده‌اید که اکنون بدهکار شده‌اید. اگر بابت این مالیات جریمه می‌شوید، یعنی پرداخت نکرده‌اید.

کشایی - مشاور جامعه هتلداران ایران - یادآور شد از دهه ۸۰ که مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات اعمال شد، هتل‌ها گمان می‌کردند مشمول این قانون نیستند؛ برای همین پرداخت‌ها در آن سال‌ها انجام نشد و اکنون با جریمه دیرکرد همراه شده است که مونسان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: این موضوع را در صورت داشتن مستندات از طریق سازمان امور مالیاتی پیگیری خواهم کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عین حال تأکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده قانون حاکم بر کشور است و چیزی نیست که آن را از گردشگری بتوان حذف کرد.
ایسنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: