bazarnews

کد خبر: ۳۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
واردات بی رویه لامپ برقی های ایران را دچار مشکل کرده است.
بازار نیوز - عضو سندیکای صنعت برق گفت: نیاز مصرف لامپ در کل کشور حداکثر ۱۰۰ میلیون شعله تخمین زده شده و این در حالی است که علی‌رغم توان تولید داخلی ۶۰ درصد این تعداد وارد می‌شود.
 
فرشید خمسه در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری با بیان این که اگر از لامپ‌سازها حمایت کافی شود می‌توان نیاز کل کشور را در داخل را تامین کرد، گفت: با توجه به این که ترخیص کالاهای ضروری تولید لامپ سه ماه طول می‌کشد و در زمینه‌ی بازرسی گمرکی ارز مبادلاتی و ال‌سی مشکلاتی برای تولیدکننده وجود دارد نمی‌توان تمام نیاز داخل را تامین کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وی، تمام تولیدکنندگان واقعی لامپ در کشور با یک خط تولید فعالیت می‌کنند به طور مثال شرکت نورافشار که یکی از چهار شرکت بزرگ در این زمینه است با یک خط تولید روزی ۴۰۰۰ لامپ تولید می‌کند، اما اگر شرایط مساعد شود می‌توان به راحتی با سه خط تولید فعالیت کرد که به طور میانگین با این حساب می‌توان روزی ۱۲ هزار شعله لامپ تولید کرد.

عضو سندیکای صنعت برق تاکید کرد: به صورت قاطع می‌توان گفت تولیدکنندگانی که صفر تا ۱۰۰ لامپ را خودشان تولید می‌کنند به راحتی در صورت تسهیل شرایط می‌توانند سه برابر ظرفیت کار کنند که این مسئله مستلزم توجه دولت به تولیدکنندگان لامپ است.

خمسه در خصوص عمر مفید لامپ‌ها، ادامه داد: برای این مسئله استانداردهای متعددی وجود دارد، اما به طور میانگین می‌توان گفت که لامپ گازی سدیم ۲۴ هزار ساعت، لامپ گازی متال ۱۸ هزار ساعت، لامپ گازی جیوه ۸۰۰۰ ساعت، لامپ کم‌مصرف زیر ۷۰۰۰ ساعت و لامپ‌های ال‌ای‌دی ۲۴ تا ۴۸ هزار ساعت عمر مفید دارند.

وی در خصوص لامپ‌های وارداتی غیراستاندارد در کشور، گفت: برخی از لامپ‌های خارجی که در بازار وجود دارند اطلاعات غلطی را روی بسته‌بندی برای فریب مخاطب درج کرده‌اند. به طور مثال ممکن است روی بسته لامپ توان لامپ را ۲۲ وات نوشته، اما توان آن لامپ تنها ۱۸ وات باشد به همین دلیل لازم است که شهروندان هنگام خرید لامپ‌های استاندارد را خریداری کنند.

عضو سندیکای صنعت برق ضمن انتقاد به این مسئله که لامپ‌های تقلبی در بازار زیاد شده است، ادامه داد: آمار دقیقی برای این مسئله وجود ندارد اما گاهی دیده می‌شود که از نام شرکت‌های معتبر برای تولید لامپ‌های تقلبی استفاده شده که لازم است برای این مسئله نیز واحدهای ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.

خمسه اظهار کرد: برخی از شرکت های معتبر برای جلوگیری از این مسئله از جوهری پاک‌نشدنی روی لامپ استفاده کردند که از هیچ طریقی امکان از بین رفتن این جوهر وجود ندارد، اما با این حال لازم است که شهروندان نیز هنگام خرید دقت کافی را داشته باشند.

وی در خصوص صحبت‌هایی مبنی بر خطرناک بودن لامپ‌های کم‌مصرف، گفت: این مسئله که عنوان می‌شود در لامپ‌های کم‌مصرف سه گاز سمی وجود دارد به هیچ عنوان درست نیست من گمان می‌کنم این موضوع از سوی برخی ال‌ای‌دی‌سازها برای تخریب تولیدکنندگان کم‌مصرف مطرح شده باشد.

به گفته عضو سندیکای صنعت برق، در داخل لامپ‌های کم‌مصرف آرگون، نیتروژن و سه میلی‌گرم جیوه وجود دارد که در خصوص آرگون باید گفت این عنصر یک گاز خنثی است که با هیچ چیزی ترکیب نمی‌شود و اثرات زیست‌محیطی ندارد. نیتروژن همان هوایی است که تنفس می‌کنیم البته در مورد جیوه باید گفت درست است که این عنصر سرطان‌زا است، اما اگر هنگام شکستن لامپ پنجره مقدار کمی باز باشد این عنصر نیز هیچ‌گونه آسیبی به شخص وارد نمی‌کند.

خمسه با بیان این که لامپ‌های مهتابی نیز همین پتانسیل را داشتند، گفت: با این حال در اروپا تولید لامپ‌های کم‌مصرف ممنوع شده و ما نیز امیدواریم در ایران تولید لامپ‌های کم‌مصرف متوقف و لامپ‌های ال‌ای‌دی جایگزین آن شوند.

به گفته وی، در کشورهای اروپایی تولید لامپ بخار جیوه نیز ممنوع شده اما در ایران به دلیل تقاضای شرکت‌های توزیع برق و وزارت نیرو به علت ارزانی همچنان تولید این نوع لامپ‌ها برای مصارف خیابانی ادامه دارد که باید لامپ ۱۱۰ سدیم جایگزین این لامپ‌ها شود.

عضو سندیکای صنعت برق در خصوص وضعیت قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی در قیاس با لامپ‌های کم‌مصرف نیز بیان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تقاضا در بازار و نبود تولید انبوه قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی دو تا سه برابر لامپ‌های کم‌مصرف است و این در حالی است که اگر جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف با ال‌ای‌دی صورت گیرد تقاضا افزایش و قیمت این نوع لامپ‌ها نیز کاهش می‌یابد، لذا لازم است که نسبت به این مهم اقدام شود.

 ایسنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: