bazarnews

کد خبر: ۳۴۸۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این‌که واگذاری خرید گندم به بخش خصوصی ظرف یکسال آینده امکان پذیر نیست، گفت: برای این واگذاری نه کشاورزان آمادگی دارند و نه زیرساخت‌های فنی آماده است، در نتیجه این واگذاری به تدریج و پلکانی خواهد بود.
بازار نیوز - عبدالمهدی بخشنده با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری، افزود: مطابق این قانون قیمت تضمینی گندم می‌تواند جایگزینی برای خرید تضمینی باشد و محصولات کشاورزان با عرضه در بورس کالا به فروش برسد، در همین راستا عرضه جو، ذرت، چغندر قند و اخیرا دانه‌های روغنی در بورس کالا در حال انجام است.

وی ادامه داد: اما در مورد گندم چون کشت آن گسترده و در تمام استان‌ها است، اجرای قانون قیمت تضمینی برای تمام تولید و در تمام استان‌ها ظرف یکسال آینده امکان عملیاتی شدن ندارد.

بخشنده آغاز عرضه گندم 4 استان کشور در بورس را نقطه آغاز جایگزینی روش قیمت تضمنی به جای خرید تضمینی گندم دانست و گفت: در مورد محصولات جو و ذرت نیز عرضه در بورس از دو تا سه استان آغاز شد و بعد از چند سال اکنون به طور کامل از طریق بورس انجام می‌شود،  در مورد گندم نیز این روند تدریجی خواهد بود و به مرور در سایر استان‌ها عملیاتی می‌شود.
بخشنده در پاسخ به این پرسش که سال آینده چند استان به خرید تضمینی گندم افزوده می‌شوند، بیان کرد: برای تعیین تعداد استان‌ها و میزان عرضه گندم در بورس وزارت جهاد کشاورزی باید با سازمان برنامه و بودجه کشور و بورس کالای ایران توافق کند و پس از آن اسامی استان‌ها و میزان عرضه اعلام خواهد شد.

وی یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی اجرای قانون قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی را خرد مالکی در مزار گندم دانست و اضافه کرد: در کشورهای اروپایی عمده مزارع در سطوح بزرگ هستند و به همین دلیل اغلب محصولات به راحتی قابلیت عرضه در بورس را دارند اما، در ایران به دلایل خرد و کوچک بودن مزارع، کیفیت متفاوت گندم‌ها و قرارگیری مزراع کوچک در نقاط دور دست عرضه محصولات در بورس بسیار سخت است.

بخشنده برای رفع این مشکلات پیشنهاد کرد؛ تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید به خرید ورود پیدا کنند و با جمع‌آوری محصولات امکان عرضه در بورس را تسهیل بخشند.

پایان آبان زمان تسویه کامل مطالبات
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران نیز گفت: پرداخت مطالبات گندمکاران در یکی دو سال گذشته با روند خوبی انجام شد اما، امسال چون باید منابع مورد نیاز از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص پیدا می‌کرد و از طریق خزانه وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت می‌شد با یک سری مشکلات روبه‌رو شدیم که موجب شد به موقع منابع تامین نشود و پرداخت‌ها به تاخیر بیفتد.
بخشنده با بیان اینکه تا 10 روز دیگر تسویه کامل مطالبات گندمکاران انجام می‌شود، افزود: تاکنون بیش از 9 هزار میلیارد تومان معادل 78 درصد پول گندم کاران کشور پرداخت شده و تنها 22 درصد آن باقیمانده است که تا پایان آبان ماه تسویه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایدال ما این است که کشاورزان ظرف مدت 2 تا 3 هفته پس از تحویل محصول بهای دسترنج خود را دریافت کنند، اظهار کرد: از هفته گذشته برای پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران معادل دو هزار و 620 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که طی هفته جاری مراحل انتشار و تبدیل آن به پول انجام خواهد شد.
پیگیری معاونت معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی برای دریافت اعتبارات کشاورزی حفاظتی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر اینکه پرداختن به کشاورزی حفاظتی اجتناب ناپذیر است، گفت: حفظ کیفیت خاک، حفظ منابع آبی و افزایش تولید در آینده وابستگی مستقیم به کشاورزی حفاظتی دارد.

بخشنده خاطر نشان کرد:  از 3 - 4 سال گذشته برخی از عملیات‌های مربوط به کشاورزی حفاظتی در کشور آغاز شده و در سطح و با شتاب خوبی در حال انجام است.
وی با بیان این‌که مصوبه برنامه ششم درباره کشاورزی حفاظتی، به توسعه این بخش کمک می‌کند، افزود: این معاونت از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیر دریافت اعتبارات لازم برای توسعه کشاورزی حفاظتی است.

بخشنده  تاکید کرد: دانش خوبی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی درباره کشاورزی حفاظتی به‌دست آمده که امیدوارم به توسعه این بخش بیانجامد.

اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌زودی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در مورد زمان اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز گفت: وزیر جهاد کشاورزی رسما در تیرماه امسال پیشنهاد قیمت خرید تضمینی 40 محصول زراعی و باغی را به دبیرخانه شورای اقتصاد مستقر در سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده اما هنوز در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با سازمان برنامه بودجه به توافق نرسیده است.

 بخشنده در پایان گفت: قرار شده قیمت‌های تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به طور مستقیم در شورای اقتصاد مطرح شود و امیدواریم ظرف یک تا دو هفته آینده این قیمت‌ها اعلام شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
کشاورزان کرمانشاه فقط 50 درصد پولشون رو تحویل گرفتن78 درصد از کجا اومد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: