bazarnews

کد خبر: ۳۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به سنگ اندازی غربی‌ها در برقراری روابط بانکی بین‌المللی ایران، بر لزوم اتخاذ راهکارهایی برای حل مشکل مطالبات غیرجاری بانک‌ها تاکید کرد.
بازار نیوز - سجاد ابراهیمی در زمینه وضعیت روابط بین الملل بانک ها و همچنین پیش نیازهای ورود نظام بانکی ایران برای ورود به عرصه های بین المللی، گفت: عوامل متعددی را می توان به عنوان موانع حضور بانک های ایرانی در عرصه بین المللی و همچنین کُندی کار در این بخش عنوان کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: اگر مشکلات بین المللی، تحریم ها و سنگ اندازی های برخی کشورها مانند آمریکا در زمینه برقراری روابط بانکی حل شود، در داخل نیز برخی مشکلات ساختاری وجود دارد. در عین حال، سیاست  غربی ها در طول دوره های گذشته به نحوی بوده که موسسات اعتباری و بانکی جهان مجبور به انتخاب در برقراری روابط با ایران و آمریکا باشند.

وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه بستر فعالیت های بانکی ایران با سایر کشورها وجود دارد، ‌رفتارهای غربی ها باعث محدودیت و مشکلاتی در کار نظام بانکی شده است.

ابراهیمی در خصوص وضعیت انجماد دارایی های نظام بانکی و راهکارهای خروج بانک ها از این وضعیت گفت: در حال حاضر و در شرایط فعلی برای آن بخشی از دارایی های بانک ها که می توان برای خروج از انجماد برنامه ریزی کرد، ابتدا باید شفاف سازی صورت پذیرد و کار در فرایند صحیح با کمترین هزینه قرار گیرد.

این کارشناس مسائل بانکی خاطرنشان کرد: در عین حال، در مراحل بعدی کار باید مکانیزم هایی طراحی شود که انجماد دارایی های بانکی دوباره تکرار نشود وگرنه این زیان وجود خواهد داشت. اینکه می گویند منابع قفل شده و مطالبات غیرجاری و ... وجود دارد، باید در کوتاه مدت طرح هایی داشته باشیم که بتوان بخشی از مشکلات را حل و فصل کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: دولت باید در این حوزه وارد شود که بتوان طرحی را در کوتاه مدت و بلندمدت برنامه ریزی و اجرایی کند. البته بخش مسکن به دلیل قرار داشتن در شرایط رکود، طی چند سال اخیر تاثیرات منفی زیادی در ایجاد دارایی های منجمد نظام بانکی داشته است.

ابراهیمی تاکید کرد: بانک ها در طول سال های متمادی به عنوان ضربه گیر اقتصاد ایران عمل کرده اند. در طرح هایی که دولت ها در سال های گذشته از مسکن مهر و بنگاه های کوچک زودبازده اجرا کرده اند، یک بخش کار منابع بانک ها بوده است.

وی اظهارداشت: این دیدگاه که منابع ناتمام بانک ها وجود دارد در سیاست گذاری ها نیز در گذشته وجود داشته است که بخشی از مشکلات نظام بانکی را ایجاد کرده است. برای خروج بانک ها از انجماد دارایی ها باید مردم، دولت و سیاست گذاران همکاری داشته باشند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: