bazarnews

کد خبر: ۳۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران اعلام کرده است که ممنوعیت عرضه قلیان ۳۵ هزار نفر را در تهران بیکار می‌کند!
بازار نیوز - رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران با بیان اینکه نمی‌توان این صنف تاریخی- فرهنگی را از اصناف کشور حذف کرد، گفت: با ممنوعیت عرضه قلیان، عرضه آن زیرزمینی و ۳۵ هزار نفر فقط در تهران از کار بیکار می‌شوند.

محسن نظری  با بیان اینکه برخی قوانین با دوراندیشی به مسائل نگاه نمی‌کند و گاها موجب مشکلاتی اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: اکنون قلیان و قهوه‌خانه‌ها از جمله اصنافی هستند که قدمت آنها در کشور به چند صد سال می‌ رسد و نمی‌توان به راحتی آن را از جرگه اصناف حذف کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران حدود ۶۰۰۰ واحد صنفی زیر نظر این اتحادیه فعالیت می‌کنند که مجموعا ۳۵ هزار نفر سرپرست خانوار در آنها مشغول به کار هستند و در صورتی که بدون در نظر گرفتن هیچ گونه جایگزینی اقدام به حذف قلیان و تعطیلی محل‌های عرضه صورت بگیرد، جدای از بر خی مشکلات اجتماعی که می‌تواند در پی این تصمیم رخ دهد، در اولین قدم این تعداد نفر از کار بیکار خواهند شد.

رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران با اشاره به برخی تبعات اجتماعی حذف قلیان از واحدهای تحت نظر اتحادیه، گفت: پیش از این قانون ممنوعیت عرضه قلیان در کافه‌ها و رستوران‌ها و واحدهای بدون جواز مطرح شده بود که اتحادیه به این قوانین پایبند بوده و طبق آن عمل کرد اما در حالی امروز صحبت از جمع‌آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها می‌شود که جایگزینی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با تدبیر مناسب می‌توان از مشکل بیکاری ناشی از این قانون جلوگیری کرد، افزود: با توجه به اینکه سرانه ایجاد شغل برای هر نفر نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است، اگر طرح‌هایی از این قبیل به درستی اجرا نشود فقط در همین یک مورد باعث خواهد شد دولت مجبور شود ۳۵۰۰ میلیارد تومان خرج ایجاد اشتغال برای افراد بیکار شده این صنف بکند و همچنین سرمایه‌های به کار گرفته شده در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها نیز عملا به باد برود.

توتون‌های بی‌ضرر و خوراکی تولید می‌شوند

نظری افزود: از آنجا که قلیان در فرهنگ بخشی از جامعه ما به طور پررنگ وجود دارد، اگر عرضه آن از جانب اتحادیه‌ای که به شکل مجوزدار می‌تواند واحدها را کنترل کند، صورت نگیرد، به زودی شاهد ظهور و بروز واحدهای زیرزمینی عرضه قلیان خواهیم بود که نه تنها نظارتی بر آن نیست بلکه دیگر حتی نمی‌توان مطمئن بود که به جز قلیان چه مواد یا نوشیدنی‌های دیگری در آنها عرضه می‌شود و حتی هیچ تضمینی بابت رعایت مسائل اخلاقی در این فضاها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به استان‌هایی که پیش از این اقدام به حذف قلیان به طور کامل کرده‌اند، گفت: گزارش‌هایی از استان‌های اصفهان و مشهد به عنوان استان‌هایی که پیش از این چنین قانونی را به اجرا درآورده‌اند، داریم که برخی موارد آنها را خود از نزدیک دیده‌ام که به شدت واحدهای غیرقانونی و زیرزمینی عرضه قلیان رواج پیدا کرده است و اکنون به جای نظارت‌های سازمان‌یافته از واحدهای اتحادیه‌ای باید به شکل کمیسیون قضایی به دنبال فضاهای غیرقانونی بگردند.

رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران با اشاره به اینکه الان در خصوص مواد مصرفی قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌ها نظارت کافی انجام می‌شود، اظهار کرد: نه‌تنها در حال حاضر نظارت لازم روی قهوه‌خانه‌ها و مواد مصرفی قلیان‌ها صورت می‌گیرد بلکه درپی تفاهم صورت گرفته در حال تولید توتون‌های بی‌ضرر و حتی خوراکی هستیم که می‌تواند مضرات فعلی قلیان را به شدت کاهش دهد.

نظری گفت: البته تولید محصول نهایی این توتون‌ها بستگی به مساعدت انجام شده از سوی مقامات دارد تا با سرمایه‌گذاری لازم عملا بخش مضر قلیان را از این محصول حذف کنیم که به نظر می‌رسد این از جمله راه‌حل‌های مفیدی باشد که به جای پاک کردن صورت مسئله تبعات آن را خواهد کاست.
ایسنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: