bazarnews

کد خبر: ۳۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
میشه در زمینه اختلاف سنی زیاد در ازدواج و همچنین اختلاف سنی معکوس(بزرگتر بودن زن از مرد) نظرات مختلفی شنیده ایم.
بازار نیوز - برخی از مشاوران به طوری جدی با این سبک ازدواج مخالفت می کنند و آن را مانع خوشبختی و یک تعامل سازنده و منطقی در زندگی مشترک می دانند.برخی دیگر نیز با این مساله بسیار راحت برخورد می کنند و به طور کل بر مساله سن و سال تاکیدی نداشته و بر اصول و تناسبهای دیگری توجه دارند.

ولی به نظر می رسد که هر دو این مواضع، افراطی به نظر می رسد و لازم است که دیدگاهی میانه رو تر و متعادل در نظر گرفته شود.در هر حال این واقعیتی است که با حضور پر رنگ تر زنان در جامعه تعامل زنان و مردان و به تبع آن تعامل دختران و پسران مجرد در گروههای سنی مختلف بیشتر شده و لذا امکان اشنایی افرادی که در عرف جامعه ما تناسب سنی لازم را با هم ندارند بیشتر می گردد.

گاهی این اشنایی ها با تناسبهای لازم در اکثر زمینه ها همراه است و تنها موردی که دختر و پسر و خانواده ها را نگران می کند مساله عدم تناسب سنی لازم میان طرفین است. حالی این اختلاف سنی می تواند به صورت اختلاف سنی زیاد میان دختر و پسر باشد و گاه می تواند به شکل بزرگتر بودن دختر از پسر از چند ماه تا چند سال باشد.
حال سوال این است که آیا واقعا این نگرانی ها طبیعی و منطقی است؟

به طور قطع هر چه میزان تناسب در یک ازدواج در همه زمینه ها بیشتر باشد، امکان موفقیت در زندگی زناشویی بیشتر می گردد که مساله سن هم از این قاعده مستثنی نیست اما مسلما در این وادی نیز برخی از روان شناسان مانند دکتر افروز معتقد به برخی سنت شکنی ها هستند.

ایشان بر خلاف بسیاری از دیدگاهها در خصوص بالا بودن سن پسر از دختر در امر ازدواج معتقدند" این باور کلی و کلیشه ای هرگز نمی تواند به عنوان یک اندیشه علمی و جهان شمول در گستره جهان قابل تعمیم باشد، یعنی نمی توان به طور مشخص بر کوچک تر بودن سن دخترها به هنگام ازدواج توصیه و تاکید کرد. ایشان معتقدند با توجه به رشد منفی جمعیت، بروز این امر یک فاجعه برای هر جامعه است. و بهترین راهکار برای رشد متعادل جمعیت، ازدواج به هنگام است، بنا براین جوانان و خانواده ها باید برای ازدواج به هنگام و آگاهانه که ناشی از یک انتخاب دقیق است برنامه ریزی کنند."

لذا در امر انتخاب همسرباید به اصول اساسی انتخاب مثل دینداری و اصالت خانوادگی و گذشته پاک و .. تاکید اصلی گردد و موضوعاتی مثل مساله سن و وضعیت مالی و .. باید در پله های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

اگر وارد ازدواجی شده اید که مساله اختلاف سنی تان نامتعارف است، این مساله را بی قید و شرط بپذیرید و سعی کنید این واقعیت را  با اطرافیان تان در میان بگذارید. اگر از ارتباط خود شرمسار باشید کارایی لازم را نخواهد داشت و همیشه این موضوع نقطه ضعفی بزرگ در ارتباط شما با همسرتان خواهد بود
حال بنا به هر دلیل برای کسانی که وارد این دست ازدواجها شده اند و حتی مدتهای طولانی هم از سالهای ازدواجشان گذشته که در ظاهر تناسب سنی مطلوبی با وی ندارند، این توصیه ها را داریم:
** مهم نیست که اختلاف سنی تان چقدر است هرگز به خاطر ارتباط تان احساس شرمساری نکنید.

به دلیل نگرانی از اینکه اقوام و دوستان تان چطور درباره این موضوع فکر خواهند نمود، نگرانی از نقد و نکوهش دوستانی خرده گیر و ... ادامه یک زندگی با تفاوت سنی نامتعارف، گاهی اوقات یک تجربه نفس گیر و سخت می شود. برای حفظ سلامت و رابطه خود با خانواده تان، دوستان و همسرتان بهتر است یک بار دیگر اصول اساسی انتخاب همسر را برای خود مرور کنید و ببینید ایا این اصول در همسر شما می گنجد یا خیر؟
به احتمال غریب به یقین شما به این معیارها می رسید و اگر دلایل انتخاب روز اول تان را درنظر بگیرید خواهید دید که به خاطر امتیازاتی که همسرتان داشته وی را به همسری خود برگزیده اید. لذا توجه خاص به این امتیازات، نقش سن و سال را در ارتباط زناشویی شما می کاهد.
** با موضوع باز و راحت برخورد کنید. اگر وارد ازدواجی شده اید که مساله اختلاف سنی تان نامتعارف است، این مساله را بی قید و شرط بپذیرید و سعی کنید این واقعیت را  با اطرافیان تان در میان بگذارید. به صورت راز نگهداشتن این واقعیت، باعث می شود که پیش خودتان فکر کنید حتما چیز غلطی درباره اختلاف سنی شما و همسر تان وجود دارد و این امر می تواند به اعتماد و اطمینان صدمه جدی وارد کند. اگر از ارتباط خود شرمسار باشید کارایی لازم را نخواهد داشت و همیشه این موضوع نقطه ضعفی بزرگ در ارتباط شما با همسرتان خواهد بود و حتی گاه تبدیل به ابزاری برای سو استفاده اطرافیان می گردد.

** برای خودتان مشکل روحی درست نکنید. بین خود و همسرتان به خاطر داشتن اختلاف سن نوعی مشکل و خلا روحی ایجاد نکنید اگر این موضوع را بزرگ تصور کنید واقعا بزرگ و پیچیده خواهد شد. از صحبت های افرادی که مثلا می گویند، بچه است گول خورده است و .......، چشم پوشی کنید و کلا از تعامل با افرادی که خرده گیر و منتقد هستند پرهیز کنید. مسلما زمانی که دست به این انتخاب زده اید، می دانید که چرا می خواهید با همسرتان علی رغم مسئله اختلاف سنی زندگی کنید و این تنها نکته مهم است زیرا در نهایت این شما هستید که باید از رابطه تان احساس رضایت، امنیت و آسایش داشته باشید.

** بر جنبه های مثبت متمرکز شوید. توان و انرژی تان را بر روی جنبه های مشترکی که علی رغم اختلاف سن با همسرتان دارید متمرکز کنید. اختلاف سن تنها یکی از صدها عوامل تاثیرگذار در رابطه شماست. شما و همسرتان ممکن است نظرات سیاسی، اعتقادات مذهبی و علاقمندی های مشترک و یکسان بسیار زیادی با هم  داشته باشید. لذا سعی کنید در ارتباط با همسرتان، در اشتراکات همدیگر سهیم شده و سعی کنید در رابطه تان بر روی این جنبه ها بیشتر مانور دهید.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: