bazarnews

کد خبر: ۳۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
این خبر به روز می شود
بزرگترین زلزله قرن این بار در غرب ایران رخ داد و بر اساس اخبار رسیده خسارات زلزله در پل ذهاب- کرمانشاه بسیار زیاد و فاجعه بار است.
بازار نیوز -یش از 32 ساعت از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می‌گذرد، زلزله‌ای که طی آن و براساس آخرین آمارها، 430 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند و بیش از ۷۱۵۰ نفر نیز مجروح شدند.

 سازمان اورژانس کشور آخرین آمار کشته شدگان زلزله 7.3 ریشتری غرب کشور را تا ساعت 1:47 بامداد 430 نفر اعلام کرده است و  تعداد مصدومان این حادثه نیز 7156 نفر اعلام شده است که هموطنان جهت پیگیری بیمارستان مصدومان زمین لرزه کرمانشاه می‌توانند به سایت http://www.emsnews.ir مراجعه کنند.

 

کاهش دما در استان کرمانشاه/ افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره وضعیت جوی کرمانشاه اظهار کرد: آسمان کرمانشاه امروز صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۲۰ و حداقل دمای منفی ۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فردا ( ۲۴ آبان) آسمان کرمانشاه صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای منفی ۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود و روز پنج‌شنبه (۲۵ آبان) صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای منفی ۲ درجه سانتیگراد خواهد بود.

11:13*

وصل گاز خانه‌های آسیب‌دیده تنها درحضور نمایندگان سازمان نظام‌مهندسی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از سلامت شبکه انتقال و گازرسانی در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: کار شرکت ملی گاز برای وصل دوباره گاز از دیگر شرکت‌های خدماتی دشوارتر است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عراقی، درباره اقدام‌های شرکت ملی گاز در مناطق زلزله زده غرب کشور، گفت: پس از وقوع این حادثه کار شرکت ملی گاز از دیگر شرکت‌های خدماتی سخت‌تر بود زیرا گازرسانی که به صورت استاندارد راه اندازی شده بود متوقف شد و اکنون باید با طی مراحلی دوباره وصل شود، این در حالی است که ما با منازل خالی و تخریب شده روبه‌رو هستیم.

11:12*

شرط پرداخت وام‌های ویژه به زلزله‌زدگان/ توقف وصول مطالبات بانکی

کرباسیان، وزیر اقتصاد طی نامه‌ای خطاب به معاون امور بانکی و بیمه‌ای خود اعلام کرد که با همکاری بیمه مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و نیمه دولتی ضمن تشکیل کمیته پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه‌ خدمات و اعطای تسهیلات لازم به اسیب دیدگان سریعا اقدام کنند.

وی همچنین تاکید کرد که بانک‌های عامل مشمول این دستور مکلفند در خصوص افراد و شرکت‌هایی که در این حادثه دچار ضایعه جانی و یا خسارت مالی شده‌اند تا بازگشت به حالت عادی نسبت به هرگونه اقدام پیگیری جهت وصول مطالبات و یا موارد مشابه دستور توقف را صادر کنند. بنابراین با این دستور وزیر اقتصاد آسیب دیدگان مناطق زلزله زده تا وقتی که شرایط عادی آنها مهیا نشده این امکان را دارند که پرداخت مطالبات را با تاخیر انجام دهند.

اما این که قرار باشد تسهیلاتی از سوی شبکه بانکی برای کمک به زلزله زدگان و بازسازی محل مسکونی آنها در نظر گرفته شود، موضوعی است که فعلا در این رابطه هیچ تصمیم جمعی گرفته نشده است.

آن‌طور که جمشیدی – دبیر کانون بانک‌های خصوصی – در این باره  توضیح داده فعلا بانک‌ها هر کدام براساس تمایل و امکانات خود برای کمک به زلزله‌ زدگان وارد شده‌اند و سعی بر این بود تا بتوان خدمات بانکی را در این مناطق در روال معمول انجام داد و دچار قطعی و یا مشکلی نباشد.

11:10*

اعزام 3 دستگاه آمبولانس دندانپزشکی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور

مشاور معاون بهداشت و مدیر دفتر بهداشت دهان و دندان از اعزام سه دستگاه آمبولانس دندانپزشکی به مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد.

10:51*

درخواست از شرکت‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی برای کمک به زلزله‌زدگان

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه از هموطنان بویژه شرکت‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی خواست در تهیه آب و مواد خوراکی برای آسیب دیدگان کمک کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر شهریار مستوفی با اشاره به نیاز زلزله‌زدگان کرمانشاه به آب و غذا،   گفت: با توجه به وسعت حادثه، شرایط نامناسب شهرهای زلزله‌زده و مشکل در تامین نیازهای غذایی، از مردم عزیز به خصوص مدیران و صاحبان شرکت‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی می‌خواهیم که کمک‌های خود را در قالب آب و مواد خوراکی از قبیل آب، نان، خرما، انواع کنسرو، حلوا شکری و خشکبار و هرنوع مواد غذایی دیگر به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارسال کنند.

10:48*

رییس جمهور وارد سرپل ذهاب شد

رییس جمهور روز سه شنبه در جریان سفر به استان کرمانشاه برای بازدید از مناطق زلزله زده وارد شهرستان سرپل ذهاب شد.

10:47*

زلزله‌زدگان نیازمند اقلام گرمایشی هستند

رئیس اورژانس کشور گفت: مردم نیازمند اقلام گرمایشی هستند و مسئولان در حال انجام اقداماتی برای تامین این اقلام هستند.

کولیوند  افزود: در ابتدای صبح دیروز بیمارستان صحرایی راه اندازی شد و کارش را شروع کرد و بعد از ظهر نیز بیمارستان صحرایی ارتش راه اندازی شد که این بیمارستان اتاق عمل دارد و الان نیز بیمارستان ۵۰ تختخوابی وزارت بهداشت در حال استقرار است که اتاق عمل و آزمایشگاه دارد همچنین بیمارستان ۳۰ تخت خوابی صحرایی سپاه در شهر سرپل ذهاب مستقر شده است.

10:46*

بنابر اظهارات وزیر آموزش و پرورش، بر اساس آخرین آمارها تاکنون ۱۲ تن از دانش آموزان غرب کشور جان خود را در زلزله از دست داده‌اند این در حالیست که تعدادی از فرهنگیان نیز  زخمی و مجروح شده‌اند.

10:45*

گاز سرپل‌ذهاب قطع است/ مراقب مسمومیت ناشی از گاز باشید

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: در شهر سرپل‌ذهاب به دلیل ریزش ساختمان‌ها و تکان شدیدی که به کنتورها، رگلاتورها و شبکه داخلی وارد شده، گاز قطع است.

مجید بوجارزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قطع گاز شهرستان‌های زلزله‌زده به منظور تامین ایمنی مردم و جلوگیری از بروز حوادثی مثل آتش سوزی و انفجار بعد از زلزله، افزود: شبکه‌های گاز، کنتورها و رگلاتورها به منظور حفظ ایمنی مردم باید بررسی شود تا از بروز اتفاقات ناگواری که ممکن است در پی ورود مردم به منازل به دلیل شکستگی و نشت گاز به وجود بیاید، جلوگیری شود.

10:39*

توزیع ۸۳ هزار چادر و بیش از ۱۰۰ هزار تخته پتو میان زلزله‌زدگان

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: ۸۳ هزار چادر و بیش از ۱۰۰ هزار تخته پتو میان مردم مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

 سعیدی اظهار کرد: عملیات جست‌وجو و نجات تا امروز صبح ادامه داشت و در تماس با رییس سازمان امداد و نجات مشخص شد که عملیات امداد تقریبا رو به اتمام است اما جهت لکه‌گیری، پاکسازی و اطمینان از اینکه کسی زیر آوار نمانده باشد، تیم‌های امدادی هنوز فعال هستند.

10:36*

آمادگی شهرداری برای ارسال کمک‌های بیشتر به مناطق زلزله زده

عارف نیا، مدیر روابط عمومی شهرداری تهران از آمادگی شهرداری برای ارسال کمک‌های بیشتر به مناطق زلزله زده حسب موافقت شورای شهر خبر داد و با بیان اینکه بر اساس گزارش مسئولان کرمانشاه شهردار تهران دستوراتی را برای تأمین اقلام صادر کرد، گفت: یک تیم مدیریت بحران متشکل از رئیس سازمان مدیریت بحران، کارشناسان شهر سالم، پسماند، مرکز ارتباطات و ... در قالب هیاتی به کرمانشاه اعزام شده و در شهرداری سرپل ذهاب مستقر شدند و بر اساس امکاناتی که با خود بردند مسئولیت‌هایی را در راستای حل مشکل زلزله زدگان تقبل کردند.

وی با بیان اینکه دو تریلر آب معدنی، چهار دستگاه آمبولانس شهر سالم، دو کانتینر مواد غذایی، 10 آمبولانس بهشت زهرا، چهار بیل مکانیکی، 12 کمپرسی، 60 هزار پتو، 100 هزار بسته نان، 20 هزار بسته خرما و 100 هزار چادر هشت نفره به منطقه اعزام شد، گفت: همچنین 160 چشمه سرویس بهداشتی که برای پوشش اربعین در پایانه مرزی مستقر بود به شهرهای زلزله زده ارسال شد و دارو ، سرم، آنتی بیوتیک و ... نیز به منطقه زلزله زده ارسال شده است.

مدیر روابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان بسیج شهرداری حسب دستور مقام معظم رهبری نیز اعلام آمادگی کرده که به منطقه برود، گفت: همچنین 110 اکیپ خودروهای امدادی 137، اکیپ آتش نشانی و چهار عدد بابکت به منطقه اعزام شده است.

10:31*

تاکید نماینده مقام معظم رهبری در هلال احمر برای حل مشکل زلزله‌زدگان

نماینده مقام معظم رهبری در هلال‌احمر بر ضرورت حل مشکل زلزله‌زدگان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده به خبرنگار اعزامی ایسنا به کرمانشاه گفت: امروز از برخی مناطق بازدید کرده و از برخی مناطق دیگر بازدید خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تاکید زیادی بر ضرورت حل مشکلات زلزله‌زدگان وجود دارد، گفت: مسوولان باید به مشکلات زلزله‌زدگان توجه کنند و مشکلاتشان حل و فصل شود.

10:25*

گزارش رییس اورژانس از آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه

رئیس اورژانس با اشاره به اینکه تا غروب دیروز عملیات جست‌وجو و نجات عملیات تمام شده است، اعلام کرد که تیم‌های ویژه امدادی توانستند ۷۰۰۰ مصدوم را به کرمانشاه،‌ همدان و تهران منتقل کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند که در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور، گفت: بعد از بروز این حادثه 70 دستگاه آمبولانس، هشت دستگاه اتوبوس- آمبولانس و ۱۰۰ تیم کاملا ویژه که برای بحران آموزش دیده‌اند، جزو اولین تیم‌هایی بودند که به این منطقه اعزام شدند و توانستند ۷۰۰۰ مصدوم را به کرمانشاه، همدان و تهران منتقل کنند.

10:24*

لزوم تامین امنیت و اسکان زلزله‌زدگان/دستور تامین ۲۰هزار چادر برای مناطق زلزله‌زده

وزیر بهداشت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: مهم‌ترین اقدام پیش روی ما، تامین امنیت و اسکان و تامین مواد غذایی مردم مناطق زلزله‌زده و توزیع چادر در بین آنها است که باید دستگاه‌های ذیربط، نهادها و ارگان‌ها در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی با بیان اینکه  در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات اولیه در مناطق زلزله‌زده، اعزام مصدومان به مراکز درمانی و اعمال جراحی مورد نیاز انجام شده است، گفت: تیم‌های بهداشت و حمایت‌های روحی و روانی در مناطق زلزله‌زده، مستقر و تحت مدیریت استاندار و فرمانداران شهرستان‌های استان کرمانشاه هستند.

وزیر بهداشت افزود: همکاری بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان از سوی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای امدادی و نظامی در مناطق زلزله‌زده وجود دارد و مصدومان با ۱۵۰ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس و ۲۰ فروند بالگرد، به مراکز درمانی انتقال یافتند.

10:23*

همدلی اقوام و مذاهب در کرمانشاه می‌توان تسلی بخش آلام آسیب دیدگان باشد

دستیار ویژ رئیس جمهور در امور اقوام واقلیت های دینی و مذهبی در پیامی تاکید کرد که یقینا پیوند همه اقوام کرد و لر، فارس و پیروان مذاهب مختلف در کرمانشاه همانند گذشته می تواند موجب کاهش آلام و درد این حادثه و تسلی بخش غم‌دیدگان و خانواده جانباختگان و آسیب دیدگان باشد.

10:16*

آمادگی سازمان جوانان هلال احمر برای دریافت کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده

سازمان جوانان هلال احمر طی اطلاعیه‌ای آمادگی خود را جهت دریافت کمک‌های غیر نقدی برای ارسال به مناطق زلزله‌زده اعلام کرد.

10:10*

مقصرین در ساخت بناهای ناایمن درمانی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه بعضی از بیمارستان‌هایی که عمر سازه آنها به کمتر از ۳ سال می‌رسد، با این زلزله آسیب دیده است و این در حالی است که برخی از ساختمان‌ها با عمر ۵۰ سال آسیب کمتری دیده‌اند و باید دید آیا در ساخت این ساختمان‌ها تقلبی شده است و لذا از دستگاه قضایی درخواست دارم که از روش‌های قانونی با مجریان، پیمانکاران و یا ناظران این ساختمان‌ها برخورد شود و ما مقصران در ساخت بناهای ناایمن درمانی را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.

10:00*

پایان عملیات انتقال مصدومان زلزله‌ کرمانشاه/کنترل بیماری‌های عفونی؛ گام بعدی وزارت بهداشت

معاون عملیات سازمان اورژانس کشور از اتمام انتقال مصدومان زلزله غرب کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های عفونی و کنترل بهداشت روان و عوارض ناشی از حادثه است.

وی با بیان اینکه سعی کردیم بیشتر زلزله‌زدگان در شهر خودشان درمان شوند، گفت: براین اساس ۹۵۸ از زلزله‌زدگان در کرمانشاه بستری شدند و ۱۶۸ مصدوم به تهران، ۶۳ نفر به البرز و ۶۲ نفر نیز به همدان منتقل شدند و در حال حاضر هیچ مصدومی در خارج از وضعیت بستری نیست و انتقال مصدومان به پایان رسیده مگر اینکه مصدوم جدیدی از سوی هلال‌احمر شناسایی شود.

09:40*

حضور سگ‌های تجسس پلیس در مناطق زلزله زده

سگ‌های تجسس نیروی انتظامی نیز در مناطق زلزله زده کرمانشاه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به مناطق زلزله زده کرمانشاه، سگ‌های تجسس پلیس مبارزه با مواد مخدر که قابلیت کشف انسان‌های زنده و همچنین اجساد را دارند در مناطق زلزله زده حضور داشته و ماموران پلیس با این سگ‌ها اقدام به جستجو در این مناطق کردند.

این سگ‌ها در حادثه پلاسکو نیز حضور داشتند و اجساد تعداد زیادی از شهدا و جان باختگان این حادثه توسط آنها کشف شد.

۰۹:۳۹*

بنابر اعلام جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت ۷۲۰ نفر از مصدومان زلزله غرب کشور با حال مساعد مرخص شده و ۹۶۰ مصدوم در حال حاضر بستری هستند

۴۳۱۳ تن نیز به صورت سرپایی درمان شده‌اند. به گفته وی این در حالیست که تعداد مصدومان نیز به ۷۴۶۰ تن افزایش یافته است.

۹:۲۵*

استاندار کرمانشاه: همچنان به آب شرب و مواد خوراکی نیاز داریم

استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه زلزله زدگان کرمانشاه همچنان به آب شرب بسته‌بندی شده و مواد خوراکی نیاز دارند، گفت: عملیات آواربرداری از روز گذشته آغاز شد و مسیرها و خیابان‌هایی که تخریب شده بود، آوارهای آنها برداشته و بازگشایی شد. از امروز نیز آواربرداری واحدهای تخریب شده انجام می‌شود. بعدازظهر نیز جلسه ستاد بحران تشکیل خواهد شد.

9:00*

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان و نجات هلال احمر نیز درباره آخرین وضعیت اسکان و تغذیه اضطراری آسیب دیدگان زلزله غرب کشور اظهارکرد: ابتدا سعی کردیم با ایجاد سرپناه نیاز مردم را برطرف کنیم و بالغ بر 10هزار تخته چادر و 20 هزار پتو و 185 هزار کنسروجات توزیع شد؛ اما به دلیل وسعت منطقه حادثه دیده و گسترده بودن جمعیت در منطقه و جمعیت تحت تاثیر که شامل 526 روستا و 8 شهر بود، نیاز بیشتری داشتیم.

وی افزود: بر این اساس برای 70 هزار نفر تسهیلات اسکان و تغذیه اضطراری فراهم شد و سعی می‌کنیم 30 هزار تخته چادر دیگر هم فراهم کنیم و تلاشمان این است که امروز بعدازظهر فرایند اسکان کامل شود.

فتحی ادامه داد: آواربرداری سبک برای دسترسی به مصدومان تقریبا تمام شده است و آواربرداری سنگین در حال انجام است.

8:52***

محمد نوری معاون عملیلات سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تا کنون 7370 مصدوم در زلزله غرب کشور داشته‌ایم، گفت: 168 مصدوم به تهران ، 63 نفر به استان البرز و 62 نفر به همدان منتقل شده ‌اند البته سعی کردیم مصدومان را در شهرهای خود مداوا کنیم  و بر این اساس958 نفر در کرمانشاه و سرپل ذهاب خدمات درمانی دریافت می‌کنن.

وی تأکید کرد: اکنون بحث انتقال مصدومان به پایان رسیده و اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های عفونی و کنترل بهداشت روان و عوارض ناشی از حادثه است. همچنین از امروز بحث درمان‌های تخصصی و سطح چهارم که به بازتوانی مربوط است، می‌شود.

 

8:40***

سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که تردد وسایل نقلیه غیرمسئول به مبادی ورودی کرمانشاه ممنوع است.

وی افزود: از دیروز ممنوعیت تردد وسایل سنگین از محور اسلام آباد به سمت سر پل ذهاب و قصر شیرین اعمال شده و امروز هم تا پایان وضعیت بحرانی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در استان این ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین ادامه دارد. البته این ممنوعیت شامل حاملان مواد سوختی، غذایی و امدادرسانی نمی‌شود.

 برغم تلاش و بسیج همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها، هنوز گروهی از هموطنان زلزله‌زده با مشکلاتی همچون کمبود چادر، قطعی آب و برق و ... مواجه هستند و برودت هوا، شرایط را برای این هموطنان سخت‌تر کرده است.

در این زلزله دستکم ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده و ۴۵ هزار واحد نیز نیازمند تعمیرات است و به گفته استاندار کرمانشاه، زلزله هفت شهر و 1930 روستای استان را در بر گرفت که برآورد خسارت وارد شده در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

همچنین با توجه به از بین رفتن تعدادی از بیمارستان‌های مناطقی مانند سرپل ذهاب و قصر شیرین که بیشترین آسیب را دیده‌اند، علاوه بر برپایی بیمارستان های صحرایی،  بخشی از مصدومان به شهرهای همجوار و همچنین تهران اعزم شده‌اند. حال طبق اعلام سرپرست اورژانس کشور، عملیات امداد و نجات به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

مرتضی سلیمی-رئیس سازمان امداد ونجات هلال احمر – نیز ساعتی قبل اعلام کرد که بعید است کسی زیر آوار مانده باشد؛ چرا که ارزیابی‌ ۵۰۰ روستا انجام شده است. همچنین امیدواریم با توجه به تلاش‌های شبانه روزی، پوشش کامل امدادی و خدمت رسانی تا بعد از ظهر سه‌شنبه برقرار شود.

به گفته وی تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۳۹ تخته پتو و تعداد زیادی اقلام حیاتی مانند کنسرو،‌ چراغ والر و ... درمیان حادثه دیدگان توزیع شده است. اما تقاضا و نیازها بیشتر از اقلامی توزیعی است به نحوی که وزرای کشور و بهداشت در شورای هماهنگی مدیریت بحران که ساعاتی قبل در کرمانشاه برگزار شد، بر لزوم تامین امکانات و نیازهای ضروری زلزله‌زدگان در اسرع وقت تاکید کردند.

پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور نیز  با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی از طرف نهادهای مختلف در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: تقریباً عملیات امداد و جست‌وجو تمام شده و کار تکمیل بیمارستان‌های صحرایی امروز سه شنبه انجام می‌شود. در حال حاضر نیز دارو، تجهیزات و دپوی خون به اندازه کافی وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز سه شنبه کار سرکشی به روستاها و اقدامات لازم برای مصدومان سرپایی انجام می‌شود. همچنین تیم‌های بهداشت محیط و سلامت روان نیز مستقر می‌شوند.

ایسنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: