bazarnews

کد خبر: ۳۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
رئیس میز عراق در ایرانخبر داده است که تعرفه ۱۳۰ درصدی صادرات سیمان به عراق یکساله شد.
بازار نیوز - رئیس میز عراق در ایران گفت در گذشته رقمی معادل ۳۰ درصد تعرفه گمرکی صادرات سیمان به عراق بود که حدود یک سال است این تعرفه با ۱۰۰ درصد افزایش مواجه شده و به ۱۳۰ درصد رسیده است.

ابراهیم رضازاده اظهار کرد: بحث بروز مشکل در صادرات سیمان به عراق از حدود یک سال و نیم قبل آغاز شده و در این مدت واردات سیمان به عراق ممنوع بود، چرا که تولیدکنندگان سیمان در عراق و شرکت‌فرانسوی لافارژ که برای تولید سیمان در این کشور سرمایه‌گذاری کرده، نسبت به واردات سیمان انتقادات متعددی داشتند.

 وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت سیمان ایرانی حدود نصف قیمت تمام شده سیمان در عراق محسوب می‌شد، در سال گذشته واردات سیمان به عراق ممنوع شد و با وجود اینکه برای صادرات این کالا ۳۰ درصد تعرفه گمرکی در نظر گرفته شده بود، صد در صد دیگر هم بر این تعرفه افزوده شد.

به گفته رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت، در این مدت تجار ایرانی با بهره‌گیری از برخی راهکارها صادرات خود را دنبال می‌کردند اما اکنون مدتی است راهکارهای جایگزین نیز با مشکلاتی مواجه شده و دیگر امکان صادرات سیمان به عراق مانند گذشته مهیا نیست.

رضازاده در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر مشکل‌تراشی عراقی‌ها برای حضور ایرانیانی که در مناقصه شرکت سیمان‌سازی عراق  برنده شده بودند، اظهار کرد: در این زمینه اطلاعاتی به دست ما نرسیده و تنها در این حد اطلاع داریم که یکی از شرکت‌های ایرانی که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان هم بود، برای حضور در این مناقصه اعلام آمادگی کرده بود اما در باره وضعیت پس از مناقصه شکایتی به ما نشده است.

وی در پایان درباره حجم صادرات سیمان به عراق گفت: در سال گذشته ۱۸۰ میلیون دلار سیمان به عراق صادر شده است که این رقم در شش ماهه اول سال جاری به رقمی معادل ۵۵ میلیون دلار رسیده است. البته با توجه به موانعی که سر راه صادرات رسمی سیمان به عراق وجود دارد، اعلام آمارهای رسمی گاه با مشکلاتی همراه است.
ایسنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: