bazarnews

کد خبر: ۳۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
سردرگمی روستاییان زلزله زده خراسان‌شمالی در دریافت تسهیلات بازسازی ادامه دارد و کسی هم پاسخگو نیست.
بازار نیوز - زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه سال جاری موجب آسیب دیدن برخی از منازل شهری 18 روستا در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان شد که در همان زمان اعلام شد به روستاییان آسیب دیده تسهیلات برای ساخت مجدد و تعمیر منازل مسکونی ارائه می شود.

 منطقه خراسان شمالی، اما بعد از گذشت 193 روز از وقوع زلزله وقتی به روستاهایی زلزله زده مراجعه می کنیم بیشتر منازل یا هنوز در مرحله پی کنی قرار دارند و یا اینکه فقط ستون های آن ساخته اند و تاکنون تعداد کمی از منازل تخریبی دوباره ساخته شده اند.

اگر هم اکنون گشتی به این روستاهای آسیب دیده بزنیم مشاهده می کنیم میان مردم آسیب دیده موضوعی در خصوص منازل تخریبی نوع یک و نوع دم مطرح می شود که به نظر می رسد اطلاع چندانی از آن ندارند و موجب نگرانی آن ها شده است؛ تعدادی از روستاییان آسیب دیده روستایی اخلی درباره مشکلات خود توضیحاتی را ارائه داده اند.

علی آبادی یکی از اعضای شورای روستای اخلی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه این روستا دارای 72 خانوار است، گفت: وقوع زلزله 5.7 ریشتری موجب شد تا آسیب های فراوانی به منازل این روستا وارد شوند بطوریکه برخی از آن ها 100 درصد تخریب شدند و مابقی نیز به گونه ای آسیب دیدند که باید تخریب و دوباره ساخته شوند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی که زلزله رخ داد و کارشناسان بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارت به روستا مراجعه کردند تا تسهیلات ساخت و ساز ارائه شود منازل به دو قسمت تخریبی و تعمیری تقسیم شدند، افزود: زمانیکه در حال حاضر به بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات مراجعه می کنیم منازلی که باید به طور کامل تخریب می شدند به دو نوع نوع یک و نوع دو تقسیم شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی میان منازل تخریبی نوع یک و دو وجود دارد؟ اظهار کرد: در ابتدا قرار بر این بود تا تسهیلات، کمک بلاعوض و سیمان رایگان برای بازسازی منازل تخریبی اختصاص یابد، اما در حال حاضر به آسیب دیدگان اعلام شده که به منازل تخریبی نوع یک، تسهیلات، کمک بلاعوض و سیمان رایگان اختصاص می یابد این درحالیست که برای بازسازی منازل تخریبی نوع دو کمک بلاعوض و حتی سیمان رایگان نیز اختصاص نمی یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی از منازل تخریبی در این روستا وجود دارند که امکان زندگی در آن ها وجود ندارد اما می توان به عنوان انبار علوفه از آن استفاده کرد، افزود: بنیاد مسکن اعلام کرده باید این منزل تخریب شوند تا قسط آخر وام را آزاد کند. زلزله زدگان برای ساخت منازل خود به کمک بلاعوض نیازمند هستند و حذف آن، آن ها را در روند ساخت و ساز با مشکل مواجه می کند.

این عضو شورای روستای اخلی در ادامه در خصوص روند ساخت و ساز 193 روز از زمان وقوع زلزله می گذرد، تاکید کرد: ساخت یک منزل در این روستا در آستانه به پایان رسیدن است و هنوز ساخت و ساز منازل در این روستاها فقط تا اندازه ستون سازی پیش رفته است.

وی درباره روند اختصاص سیمان رایگان به زلزله زدگان نیز گفت: دولت اعلام کرده که 180 پاکت سیمان رایگان برای ساخت منازل تخریبی به روستاییان زلزله زده طی چند نوبت اختصاص می دهد این درحالیست که تاکنون به هر فرد تاکنون فقط حدود 60 پاکت اختصاص یافته است. سقف منزل بنده ساخته شده و دیوار چینی هم انجام شده است و چه زمانی باید سیمان ها اختصاص یابد.

علی آبادی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات لازم به منازل تعمیری نیز اختصاص یافته است؟ گفت: هنوز برای اختصاص تسهیلات به منزل تعمیری هیچ کسی از این روستا به بانک معرفی نشده است.

وی با اشاره به اینکه هوا سرد شده است و افرادی که منازل آن ها تخریب شده اند برای خوابیدن در چادرها با مشکل مواجه هستند، افزود: یکی از مسئولان ذی ربط برای اختصاص وسایل گرمایشی به روستاییان زلزله زده اعلام کرده بود که چادرها در روستا جمع شده اند و مردم تا آماده شدن منازل خود در منازل خویشاوندان مستقر شده است اما هنوز چادرها برپا هستند و این موضوع حقیقت ندارد.

علی آبادی با بیان اینکه همچنین اعلام شده که روند ساخت و ساز منازل تخریبی تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: برخی از منازل تازه به ساخت ستون رسیده است و اگر روند به این شکل ادامه یابد ساخت و ساز در روستاها ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در این روستا سه پیمانکار امر ساخت و ساز منازل روستایی را برعهده گرفته اند که به علت روند آزاد شدن وام ها یک هفته است کار را رها کرده اند و رفته اند.

وزیر شیردل یکی دیگر از زلزله زدگان این روستا که تحت پوشش کمیته امداد است در ادامه در گفت و گو با ایسنا افزود: هنوز هیچ تسهیلاتی برای ساخت منزل تخریبی ام اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به اینکه مستمری کمیته امداد برای بنده نیز قطع شده است، افزود: مسولان کمیته امداد علت اصلی این امر را این گونه بیان کرده اند که با آن پول قرار است برای ما خانه بسازند.

وی با بیان اینکه 10 میلیون و 600 هزار تومان از سوی بیمه برای تخریب منزلم اختصاص یافته بود، ادامه داد: طی چند روز گذشته جلوی این حساب نیز از سوی کمیته امداد مسدود شده و نمی توانم آن مبلغ را برداشت کنم.

حمزه رسولی یکی دیگر از زلزله زدگان این روستا نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در روزهای ابتدایی وقوع زلزله برخی از منازل این روستا تخریبی بوده اند اما به عنوان منزل تعمیری لیست برداری شده است که منزل بنده یکی از این منازل است. تاکنون پیگیری های فراوانی انجام دادم تا بتوانم نام خودم را در جزء منازل تخریبی قرار دهم اما مسولان بنیاد مسکن اعلام می کنند که لیست بسته شده و قابل تغییر نیست.

وی تاکید کرد: توان اقتصادی ام آنقدر زیاد نیست که بتوانم با هزینه شخصی منزل خود را بازسازی کنم و نیازمند تسهیلات دولت هستیم اما تاکنون پیگیری هایم به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

محمدی مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، درباره منازل مسکونی زلزله زده تخریبی نوع یک و دو توضیح داد: منازل تخریبی نوع یک متعلق به افرادی بوده است که خود افراد(صاحب خانه) در آن سکونت داشته اند و به این افراد کمک بلاعوض و تسهیلات تعلق می گیرد، اما در منازل تخریبی نوع دو قبل از وقوع زلزله صاحب خانه در آن سکونت نداشته است و در این منازل افرادی همچون خویشاوندان و یا مستاجر سکونت داشته اند که به این نوع از منازل کمک بلاعوض برای ساخت تعلق نمی گیرد.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن بر اساس سند، قبض آب، برق و گاز تسهیلات به افراد زلزله زده تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به وقوع زلزله سال 75 و تخریب شدن برخی از منازل روستایی، ادامه داد: در آن سال به روستاییان تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض تعلق گرفت، روستاییان با تسهیلات ارائه شده منزل مسکونی خود را ساختند اما تعدادی نیز وجود داشت که به نقشه ارائه شده به آن ها یک اتاق اضافه نیز ساخته بودند که این اتاق بر اثر زلزله سال جاری تخریب شده است. برای ساخت آن اتاق خراب شده تسهیلات ارائه می شود اما کمک بلاعوض اعطا نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که بر اثر وقوع زلزله برخی از منازل آسیب دیده به جای اینکه به عنوان تخریبی در لیست قرار گیرند تعمیری محسوب شده اند؟ گفت: اگر واحدی تخریبی بوده و به عنوان تعمیری محسوب شده باید کارشناسان بنیاد مسکن بررسی های لازم را در خصوص آن انجام دهند.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که کارشناسان این اداره کل به روستاییان اعلام کرده اند که لیست بسته شده و دیگر قابل تغییر نیست تا این نوع منازل نیز در زمره منازل تخریبی قرار گیرند، اظهار کرد: اگر واقعا منزلی تخریبی بوده اما در لیست تعمیری قرار گرفته بعد از بررسی کارشناسان به طور حتم در لیست تخریبی ها قرار خواهد گرفت.

وی درباره اعطای سیمان رایگان نیز بیان کرد: سقف اعطای سیمان به هر خانوار 180 پاکت است که قرار بر این است تا برای هر منزل روستایی در مرحله اول 120 پاکت سیمان رایگان اعطا شود. در مرحله بعدی اگر سیمانی وجود داشت بین روستاییان توزیع خواهد شد.
ایسنا


نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: