bazarnews

کد خبر: ۳۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
ساکنان "بولدو"یک روستای کوچک و دورافتاده در گینه، که تا پیش از این باطری برای روشن کردن چراغ در شب‌ها استفاده می‌کردند، حالا به لطف یک پروژه‌ای که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسید برق دارند.
بازار نیوز - ساکنان "بولدو"یک روستای کوچک و دورافتاده در گینه، که تا پیش از این باطری برای روشن کردن چراغ در شب‌ها استفاده می‌کردند، حالا به لطف یک پروژه‌ای که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسید برق دارند. ابراهیم تونکارا معلم این روستای کوچک نود که نود خانوار دارد از دانش خود استفاده کرد و یک سد کوچک ساخت و موفق شد از آن برق به دست آورد.

به گزارش ناظران رادیوفرانسه، تونکارا حالا به قهرمان روستای خود بدل شده است. او یک سال تحقیق کرد و طرح کشید تا توانست یک سد کوچک برق روی یک رودخانه کوچک محلی بسازد. او سپس با هزینه ۵۰ میلیون فرانک گینه [چیزی حدود ۴۶۵۰ یورو] از جیب خودش موفق به ساخت سد شد. این سد حالا به صورت شبانه روزی برق هشتاد خانوار از ۹۴ خانوار روستا را تأمین می‌کند، موفقیتی که در ابتدا هیچ‌کس به موفقیت آن اطمینان نداشت.
یک معلم با سرچ اینترنتی روستایش را متحول کرد +عکس


تونکارا در حال ساخت سد خود


«یک تلفن همراه هوشمند خریدم تا از اینترنت ساخت سد را یاد بگیرم»
در ابتدا وقتی برای مردم توضیح دادم که می‌خواهم یک سد برای تولید برق بسازم روستاییان گمان می‌کردند که من دیوانه شده‌ام. من من مطمئن بودم که می‌توانم یک راه حل برای بحران نبود برق در روستا پیدا کنم. من در اینجا به دنیا آمده‌ام و خانواده‌ام در اینجا زندگی می‌کنند، همواره اینکه چرا هیچ توجهی به روستاهای کوچک نمی‌شود من را آزار می‌داد، گویی ما از تمام دنیا جدا نگه داشته می‌شدیم.

 
من آموزگار ریاضی هستم اما همواره تولید انرژی یکی از موضوعات مورد علاقه من بوده است. اولین پروژه من پیرامون ساخت باطری‌های خورشیدی بود. من شروع به نصب صفحه‌های خورشیدی کردم که درآمد کمی از راه نصب آنها برای خانواده‌هایی که خواستار آن بودند به دست می‌آوردم. همچنین یک ایستگاه شارژ موبایل در روستا نیز ساختم که از انرژی صفحات خورشیدی استفاده می‌کرد. کم‌کم به موضوع سدهای تولید برق علاقه‌مند شدم و شروع کردم به پژوهش درباره آنها. در منطقه ما آبشارهای کوچک زیادی هستند که ما هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌کنیم.

 تونکارا معتقد است از آب‌های محلی می‌توان برای تولید برق در گینه استفاده کرد
در مارس سال ۲۰۱۶ یک تلفن هوشمند خریدم تا بتوانم در اینترنت درباره سدها پژوهش کنم. در ماه دسامبر نیز ساخت سد را به تنهایی آغاز کردم. با استفاده از ویدئوها و نقشه‌هایی که در اینترنت دیده بودم یک توربین کوچک ساختم و آن را به یک دینام وصل کردم تا انرژی جنبشی به برق تبدیل شود.

پس از آن شروع به ساخت سد کردم. در ابتدا یک کانال ساختم که آب را از سرچشمه به سمت محل جمع شدن آب هدایت می‌کند و سپس از یک تونل دیگر آب سمت توربین هدایت می‌شود. گهگاه یک بنا از روستا نیز به من کمک می‌کرد اما تقریباً تمام کار را خودم به تنهایی انجام دادم.

بر اساس تخمین من، این سد حدود ۹ کیلو وات برق تولید می‌کند و ساکنان روستا حدود دو هزار فرانک گینه به صورت هفتگی پرداخت می‌کنند. [حدود ۰٫۱۹ یورو]

این هزینه بسیار ارزان‌تر از باطری چراغ قوه و یا نفت برای چراغ نفتی است. این پول به مرد جوانی پرداخت می‌شود که من او را برای نگهداری سد در وضعیت مناسب آموزش داده‌ام و در واقع در سد کار می‌کند. روستاهای دیگر حالا با من تماس گرفته‌اند که به آنجا بروم و برای آنها نیز سد بسازم.

در گینه از هر چهار نفر، یک نفر به برق دسترسی دارد و از این نظر آخرین کشور دنیا به شمار می‌رود. مردم گینه هر از چند گاهی با به راه انداختن تظاهرات نسبت به این کمبود اعتراض می‌کنند که گه گاه به خشونت نیز می‌انجامد. بر اساس تخمین‌ها گینه توانایی تولید دست کم ۶ هزار مگا وات برق درد اما اکنون تنها از ۲ درصد این پتانسیل استفاده می‌شود.
جام نیوز

برچسب ها: معلم ، سد سازی ، روستا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: