bazarnews

کد خبر: ۳۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با فارس:
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه دولت با مدیریت ارز شناور و اعتمادسازی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند گفت: در نامه ۳۸ اقتصاددان به رئیس جمهور برنامه‌های بلند مدت دیده نشده و اشاره‌ای به راهکارهای کوتاه مدت نشده است.

به گزارش بازار نیوز به نقل از خبرگزاری فارس:

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ارسال نامه ۳۸ اقتصاددان به رئیس جمهور و اینکه هر زمان که شرایط بحرانی می‌شود تازه به فکر ارائه راهکار می‌افتیم گفت: قبل از اینکه به شرایط بحرانی و جنگ اقتصادی دچار شویم باید دارای راهکار باشیم.

وی افزود: به هر حال قبلاً هم کارشناسان اقتصادی از این‌گونه نامه‌ها به رئیس جمهور نوشته و آن را رسانه‌ای کرده بودند اما واکنش مقام معظم رهبری نیز به این نامه و تمجید از آن نشان دادند که حل مشکل اقتصادی کشور چقدر اهمیت دارد.

حکیمی‌پور ادامه داد: نامه اول اقتصاددانان به رئیس جمهوری در سال‌های گذشته بعلت مشکلات نقدینگی مطرح شده بود چرا که نقدینگی از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان با یک رشد ۳.۵ برابری به یک تریلیون و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و این یک تهدید برای تورم و اقتصاد کشور محسوب می‌شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نامه اول در حالی از سوی اقتصاددانان به روحانی نوشته شده بود که دولت یازدهم همواره از رشد نقدینگی دولت احمدی‌نژاد انتقاد می‌کرد، اظهارداشت: در نامه اول به رئیس جمهور هشدار داده شده بود که نقدینگی باعث افزایش نرخ ارز، سکه و مسکن می‌شود و هر بار یک بازار را دستخوش تغییر و رشد قیمت می‌کند.

*اقتصاددانان خواهان تغییر تفکر اقتصادی لیبرالیستی دولت شده بودند

حکیمی‌پور گفت: به هر حال در نامه دوم به رئیس جمهور، اقتصاددانان خواهان تغییر تفکر اقتصادی دولت که یک تفکر لیبرالیسم اقتصادی بود شده بودند اما دولت متأسفانه در پنج ساله گذشته گوش شنوا به این اخطارها و هشدارها نداشته است.

وی تأکید کرد: در نامه اول اقتصاددانان به رئیس جمهور تغییر خط مشی اقتصادی و استفاده از افراد جوان و تحصیلکرده در بدنه دولت خواسته شده بود که به آن توجهی نشد.

حکیمی‌پور تصریح کرد: به هر حال دو محور اساسی برای نامه اول اقتصاددانان مطرح بود که یکی از این محورها کنترل نقدینگی و دیگری استفاده از افراد تحصیلکرده جوان بود که به آن اعتنایی نشد.

*رانت منابع و چابک‌سازی مالیاتی و گرفتن مالیات از خصولتی‌ها در صدر مطالبات ۳۸ اقتصاددان

وی خاطرنشان کرد: در نامه دوم که اقتصاددانان به رانت منابع و انرژی اشاره شده در خصوص چابک سازی‌ مالیات و گرفتن مالیات از خصولتی‌ها انتقاد شده است و این موضوع نشان می‌دهد که هنوز چابک‌سازی مالیاتی نداریم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: موضوع مهمی که در نامه دوم به رئیس جمهور به آن توجه شده است این است که برای مبارزه با فساد اقتصادی دستگیر شدن چند دلال هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه فساد در خود دولت هم وارد شده و این سوال مطرح است که انتخاب معاون ارزی بانک مرکزی بر چه مبنایی بوده است که حالا باید با قرار وثیقه آزاد شود.

وی با اشاره به اینکه رابطه وزرا با نمایندگان مجلس مشکلاتی را ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: به هر حال اشکالی که در نامه اخیر اقتصاددانان دیده می‌شود این است که برنامه کوتاه مدتی برای حل مشکل اقتصادی دیده نشده و پیشنهادات ارائه شده نیازمند ۵ تا ۷ سال زمان است.

* کنترل بازار با ایجاد مدیریت شناور ارزی

وی با تأکید بر اینکه باید دولت یک هماهنگی بین منتقدان و خط مشی اقتصادی آنها ایجاد کرده و یک کارگروهی در این خصوص ایجاد کند گفت: دولت می‌تواند با ایجاد مدیریت شناور ارزی و رانت ارزی اقدامات مناسبی برای کنترل بازار و حل مشکل اقتصادی انجام دهد.

وی تأکید کرد: دولت باید رابطه خود و وزرای خود را برای نجات اقتصاد کشور با مردم مستحکم‌تر کند.

وی تصریح کرد: مسأله‌ای که وجود دارد این است که دولت روحانی و وزرای آن با مردم در تماس نیستند این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته وزرا هر هفته ۴ تا ۶ ساعت در تلویزیون با مردم صحبت می‌کنند.

*اگر رابطه خوبی میان دولت و مردم حاکم بود قطعاً با یک فراخوان مردم ارز و سکه خود را وارد بازار می‌کردند

وی با اشاره به اینکه اگر رابطه خوبی میان دولت و مردم حاکم بود قطعاً با یک فراخوان از سوی دولت، مردم ارز و سکه خود را وارد بازار می‌کردند، گفت: کشور در وضعیت خطر اقتصادی قرار دارد پس باید زمینه اعتماد به وجود بیاید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: