bazarnews

کد خبر: ۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
با وجود اینکه در چند سال اخیر قیمت تمام شده تولید کاشی و سرامیک در کشور افزایش یافته اما رکود حاکم بر صنعت ساخت وساز از افزایش قیمت این محصولات جلوگیری کرده است.
رکود مسکن مانع افزایش قیمت کاشی و سرامیک/ ضعف تبلیغاتی از داشتن بازارهای جهانی جلوگیری می کند
مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی‌سازان در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: در صنعت کاشی سازی نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر ما شاهد واردات محصولاتی در این حوزه هستیم که عمده واردات آن از کشور چین صورت می گیرد و معمولا کالاهایی وارد می شوند که تولید کننده داخلی امکان تولید آنها را ندارد.

وی افزود: برخی از کالاها دارای روند تولیدی خاص با تجهیزات پیشرفته هستند که تولیدکنندگان داخلی به علت نداشتن تکنولوژی کمتر توانایی تولید آنها را دارند.

گودرزی در خصوص تفاوت میان کاشی های تولید داخلی و خارجی اظهار داشت: جهت تولید کاشی های مرغوب باید از ماده ای به نام سیلیکات‌ سیلیسیم استفاده کرد که به علت تولید نشدن این ماده در کشور قیمت بالایی به خود اختصاص داده و همین امر از امکان تولید در حجم بالا جلوگیری می کند و تنها چند کارخانه به تولید چنین محصولاتی می پردازند که آنها نیز از نظر رقابت قیمتی نتوانسته اند با کالاهای چینی رقابت کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر گران قیمت بودن ماده مصرفی هزینه های ثابت نیز بر روی قیمت تمام شده تاثیر مستقیم می گذارد و همچنین برای تولید محصولاتی همگام با کشورهای پیشرفته به دستگاه های خاصی که سازنده آن کشور ایتالیا است نیاز داریم اما به علت قیمت بالای آنها تولید کننده توان خرید این دستگاه را ندارد.

گودرزی عنوان کرد: کالاهای وارداتی آسیب بسیار کمی به تولیدکنندگان داخلی می زنند اما از طرفی این واردات موجب ایجاد جوی رقابتی  و ایجاد انگیزه جهت افزایش کیفیت تولید و حرکت با تکنولوژی روز دنیا می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولیدات کارخانه های کاشی و سرامیک ایرانی از نظر کیفیت قابل رقابت با کشورهایی اسپانیا و ایتالیا هستند.

گودرزی در خصوص صادرات این حوزه یاد آورشد: بیشتر صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و میزان کمی آسیا میانه است و علت صادر نکردن به سایر کشورها اول ضعف در حوزه تبلیغات و دوم مشکلات در حیطه حمل و نقل است که به علت مسافت کم با کشورهای همسایه انها می توانند به راحتی از محصولات ما استفاده کنند زیرا قیمت تمام شده کاشی و سرامیک خیلی افزایش نمی یابد.

وی میزان تولید در کشور را سالیانه بین 400 تا 500 میلیون متر مربع دانست وگفت: حدود 100 میلیون متر آن وارد بخش صادرات می شود ودلایل بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات ایرانی نیروی انسانی، هزینه تکنولوژی و مواد اولیه سطح کاشی است وهمچنین با وجو اینکه در سالهای اخیر بهای تمام شده این محصول افزایش یافته اما رکود صنعت ساختمان سازی مانع افزایش قیمت کاشی و سرامیک شده است.

گودرزی افزود: دولت می تواند برای افزایش صادرات کاشی و سرامیک  به بخش حمل و نقل یارانه ای را پرداخت کند تا بتوانیم محصولات خود را به کشورهای بیشتری صادر کنیم و یا اینکه دولت مردان در مبادلات خارجی خود می توانند سایر کشورها را جهت استفاده از محصولات ایرانی ترغیب کنند.  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: