bazarnews

کد خبر: ۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات خوراک دام در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به اختصاص ارز دولتی برای واردات کنجاله سویا، حداکثر قیمت مجاز عرضه این محصول در بازار ۲۳۰۰ باید باشد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی رضایی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: ورود نژادهای گاو دو منظوره را در دستور کار داریم اما این به معنی خروج یکباره گاوهای شیری هولشتاین از چرخه تولید نیست. در حال حاضر 200 هزار راس گاو دو منظوره در کشور وجود دارد که قبلا کمتر از یک درصد بود.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این گاوها علاوه بر دو منظوره بودن و تولید گوشت و شیر مناسب مقاومت بیشتری در مقابل بیماری‌ها دارند و پیش‌بینی شده که در سال 1404، 20 درصد از جمعیت گاوی کشور را داشته باشد.

تولید  2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در سال جاری

رضایی اظهار کرد: در بخش طیور نیز برای سالجاری پیش‌بینی شده است که 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ تولید شود و مشکلی بابت تامین نیاز مصرف کنندگان نهایی یعنی مردم وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: نهاده‌های مورد نیاز این بخش نیز که عمدتا وارداتی هستند ثبت سفارش شده‌اند و قرار است به کشور وارد شود و بخش زیادی از آن نیز تا به امروز وارد شده است.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با وجود تامین به اندازه نهاده‌های مورد نیاز تولید اما این محصولات با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده نهایی یعنی تولیدکننده (مرغدار، دامدار) گفت: این نهاده‌ها تولید تا به دست مصرف کننده یعنی مرغدار برسد 3 تا 4 واسطه را می‌بیند که این امر باعث می‌شود که در هر واسطه حدود 5 درصد بر قیمت محصول افزوده شود.

رضایی گفت: سیاست‌گذاری شده است که برای کاهش این واسطه‌ها در بخش تولید زنجیره‌های تولید ایجاد شود تا واسطه‌گری در این بخش به حداقل برسد؛ در حال حاضر حدود 16 درصد از طیور کشور در بخش زنجیره‌های تولید انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این رقم طی سالهای آینده تا 40 درصد افزایش یابد.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه رسانه‌ها برای فرهنگسازی مصرف مرغ سایز باید در کشور اقدامات موثرتری داشته باشند، گفت: در حال حاضر ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ در کشورمان 2 است در حالی که این رقم در کشورهای توسعه یافته 1.6 است.

مرغ سایز بخریم

وی افزود: در صورتی که این فرهنگسازی برای مردم انجام شود که مرغ سایز با وزن 1.200 گرم تا  یک و نیم کیلوگرم را مصرف کننده علاوه بر بهبود ضریب تبدیل باعث می‌شود که محصول با کیفیت‌تری مصرف کنند.

رضایی گفت: در صورت تولید مرغ با وزن سایز به ازای هر کیلوگرم تولید گوشت مرغ 400 گرم در جان صرفه‌جویی صورت می‌گیرد که این امر به نفع منافع ملی کشور است و مرغی با چربی و ضایعات کمتر تولید می‌شود و به دست مصرف کننده می‌رسد که در نهایت به نفع اقتصاد خانوار نیز است.

معاونت وزیر جهاد کشاروزی در امور تولیدات دامی اظهار کرد: برای عرضه مستقیم محصولات پروتئینی با سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران توافق شده است که 20 درصد غرفه‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا محصولات خود را بدون واسطه در بازار توزیع کنند.

وی همچنین در ارتباط با بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان در جامعه مرغ تخمگذار کشور گفت: با وجود اینکه شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان منجر به تلفات 25 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در کشور شد اما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با افزایش جوجه‌ریزی از بحران عبور کردیم و اکنون می‌توانیم با 900 هزار تن تولید این محصول در کشور نیاز خود را به طور کامل در داخل تامین کنیم.

رضایی افزود: میزان تولید تخم مرغ در سال گذشته 980 هزار تن بود که در سالجاری به دلیل بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان تنها 80 هزار تن از تولید این محصول کاسته شد هاست که با جلوگیری از صادرات این محصول توانسته‌ایم نیاز بازار را ازمنابع داخلی تامین کنیم و تنها در سال گذشته 10 هزار تن تخم مرغ وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه کمبودی برای تامین مواد پروتئینی مورد نیاز مردم ازجمله مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز نداریم گفت: با توجه به آنکه میزان جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در کنار مرغ تخمگذار نیز افزایش یافته است کمبودی در بازار مصرف مشاهده نمی‌شود همچنین در سال جاری نیز براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان دیگر اجازه فعالیت به هیچ واحد بدون مجوز طیور داده نمی‌شود.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: واحدهای غیرمجاز با توجه به اینکه ضوابط بهداشتی را رعایت نمی‌کنند امکان بروز بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در آنها بیشتر از سایر مرغداریها است که این امر منجر به انتقال بیماری به واحدهای دارای مجوز نیز می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات دام و طیور کشور حدود 96 هزار میلیارد تومان است، گفت: این صنعت بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت کشور به حساب می‌آید؛ در حال حاضر نیز در تولید تخم‌مرغ،مرغ و عسل خودکفا هستیم و در وضعیت صادرات قرار داریم همچنین برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز نیز برنامه‌ریزی شده است. 

رصد آنلاین تولیدات بخش طیور کشور در سامانه سماصط

وی با بیان اینکه اطلاعات تولید در سامانه سماصط ثبت می‌شود گفت: از طریق ثبت اطلاعات در این سامانه وضعیت عرضه و تقاضا در کشور به صورت برخط رصد می‌شود تا مشکلی برای تامین نیاز مردم در این بخش وجود نداشته باشد.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای تامین نیاز مصرف کنندگان 150 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود که این اتفاق در سالهای گذشته نیز صورت پذیرفته تا بازار به تعادل برسد.

قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی حداکثر 44 هزار تومان است

رضایی درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: در حال حاضر قیمت دام زنده گوسفندی 22 هزار تومان است که این محصول تا به دست مصرف کنندگان برسد حداکثر باید 44 هزار تومان باشد اما مشاهده می‌شود که بازار از این قیمت تبعیت نمی‌کند.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی باید با این گرانفروشی و تخلف برخورد کنند تا محصولات تولید دامداران و حتی مرغداران با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسد.

واسطه های چند لایه در بخش دام و طیور قیمتها را بالا می‌برند

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در مراحل قبل و بعد از تولید در هر کدام چند واسطه حضور دارند که آنها باعث می‌شوند که قیمت محصولات که به دست مصرف کنندگان می‌رسد افزایش یابد.

وی همچنین به تولیدکنندگان بخش دام و طیور اطمینان داد که تمام نهاده‌ها و مکمل‌های مورد نیاز آنها تامین شده است گفت: هیچگونه کمبودی در این خصوص نداریم و تولیدکنندگان می‌توانند با خیال راحت به ادامه تولید خود بپردازند.

وزارت صمت و تعزیرات قیمت ها را کنترل کنند

رضایی در واکنش به سوال تسنیم درباره مسئولیت رسیدگی به قیمت‌ها در بازار مصرف گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تولید و تنظیم بازار در سطح کلان را دارد و وزارت صمت و تعزیران حکومتی به کنترل قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی بپردازند.

وی افزود: این امر به آن معنی نیست که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی بی‌تفاوت است به همین منظور شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع مرغ و گوشت منجمد و گرم در بازرا می‌کند.

واردات خوراک دام و طیور  20 درصد افزایش یافت

رضایی اضافه کرد: میزان واردات نهاده‌های تولید شامل ذرت، کنجاله سویا و جو در مقایسه با سال قبل حدود 20 درصد افزایش یافته است که این امر می‌تواند خیال تولیدکنندگان را بابت تامین این محصولات در بازار راحت کند.

وی تاکید کرد:‌تولیدکنندگان در صورتی که همین امروز هر چند تن ذرت و سویا بخواهند با قیمت‌های کارشناسی دولتی می‌توانند آنها را از بازار تهیه کنند اما باید توجه داشت که قیمت پایه این محصولات با توجه به تغییر نرخ ارز مرجع تغییر کرده است.

وی افزود: در سال گذشته قیمت پایه نرخ ارز واردات نهاده‌های تولید بخش دام و طیور 3200 بود که این رقم در سالجاری به 4200 تومان افزایش یافته است که این امر باعث شده که به همین میزان نرخ نهاده‌های دام و طیور و قیمت تمام شده مرغ افزایش یابد.

وی تاکید کرد: قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا با توجه به کیفیت محصول و مبدا واردات در بازار مصرف 2200 تا 2250 تومان است.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پایان صحبت‌های خود گفت: برای تنظیم بازار داخلی صادرات دام زنده ممنوع شده است و اگر خروجی نیز صورت می‌گیرد غیرقانونی است؛ البته این بدان معنا نیست که تمام دامهای ایران در حال خروج غیرقانونی از مرزها است زیرا حجم خروج دام به صورت قاچاق محدود است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: