bazarnews

کد خبر: ۳۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
از روز گذشته تعدادی از مدیران شرکت های واردات خودرو و همچنین کارکنان این شرکت ها، به خاطر اوضاع پیش آمده اقتصادی و محدودیت ها، اعتراض رسمی خود را در فضای مجازی نشان دادند و خواستار این هستند که از طریق رسانه ملی و برنامه «حالا خورشید»،با وزیر صمت مناظره و گفتگویی داشته باشند.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اسب بخار، از نگاه مدیران شرکت های واردکننده خودرو و فعالان این بازار و صنعت، تصمیم های وزارت صمت باعث شده تا تعدیل نیرو در شرکت های مختلف خودرویی به اوج خود برسد و تنها به خاطر عدم امکان فعالیت شرکت های واردکننده، بیش از ۱۵ هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم از بین برود. به عبارت ساده در هفته های گذشته، حدود ۱۵ هزار نفر از کار بی کار شده اند و شرکت های مختلف خودرویی به خاطر اوضاع پیش آمده آن ها را تعدیل نموده اند.

از نگاه کارشناسان و فعالان بازار خودرو، بروز چنین مشکلاتی نیاز به پاسخگویی مستقیم آقای وزیر دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دلایلی برای بی کار شدن این چند هزار نفر بیارود. افراد حاضر در این اعتراض، خواستار این هستند که نماینده آن ها در برنامه « حالا خورشید » رضا رشیدپور، با وزیر صنعت گفتگویی داشته باشد و حق قانونی خود می دانند تا جناب وزیر در قبال مشکلات پیش آمده برای آن ها پاسخگو باشد.

در حال حاضر شرکت های واردکننده خودرو چون جهان نوین آریا، نگین خودرو، ایرتویا، آرین موتور پویا، رامک خودرو، آرین موتور تابان، آسان موتور، اطلس خودرو، پاکرو، پرشیا خودرو و… نیروهای خود را در واحد فروش، بازاریابی، شوروم ها و بخش های مختلف تعدیل کرده اند. مجموع این تعدیل ها و عوارضی که ناشی از عدم فعالیت این شرکت ها بوده است، باعث شده تا هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مسقیم شغل خود را از دست بدهند. عدد ۱۵ هزار نفر در حرکت اعتراضی کارکنان شرکت های واردکننده اعلام شده و تنها در نظر بگیرید که این عدد به واقعیت نزدیک باشد. اگر هر کدام از این افراد مسئولیت تامین مالی برای گذران زندگی یک خانواده را عهده دار باشند، امروز بیش از ۱۵ هزار خانواده ایرانی تنها به خاطر تصمیمی مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو با مشکل کسب درآمد مواجه شده اند.

امروز خواسته افراد بی کار شده به خاطر تصمیم وزارت صمت این است که رشیدپور و برنامه حالا خورشید، به مشکل این چند هزار نفر اهمیت بدهد و وزیر صنعت را به پای میز مذاکره بکشاند.

بدیهی است که این اتفاق با این آمار نه چندان قابل چشم پوشی، به خاطر تعدیل نیرو شرکت های واردکننده خودرو پیش آمده است. در نظر بگیرید که در حوزه های مختلف صنعت خودرو مسئله تعدیل نیرو بیشتر به چشم بیاید و شاغلان در قطعه سازی، خودروسازی، واحدهای مهندسی و… کار خود را از دست بدهند. بدیهی است که آمار خودروسازی ها می تواند وحشتناکتر از واردکنندگان خودرو باشد. برخی می گویند که در صورت ادامه دار شدن ماجرای کسری قطعه و تامین مواد اولیه، افت تولید بیشتر از گذشته می شود و بدیهی است که این اتفاق می تواند امنیت شغلی هزاران نفر را به خطر بیاندازد.

اما از نگاه برخی کارشناسان، هیچ موقع محبوبیت واقعی برای خودروسازان و واردکنندگان در کشور وجود نداشته و عموم مردم توقع بیشتری از آن ها دارند. امروز می بینیم که بسیاری از کاربران شبکه های مجازی، در کلام خود امید به تعطیلی صنایع خودرو دارند. زیرا باعث و بانی تمام کاستی های این صنعت را، خود خودروسازان و فعالان صنعت خودرو می دانند. از طرفی دیگر برخی افراد کارشناس حوزه می گویند، این اعتراض ها حق عمومی کارکنان شرکت های واردکننده است. اما اگر قرار باشد که در سایه این اعتراض، مدیران برخی از این شرکت ها به جمع کارکنان بپیوندند، شاید نباید از همین حالا دلخوش به این اعتراض عمومی بود. زیرا برخی از مدیران خودرویی کشور در حال حاضر به خاطر مسائلی چون واردات خودروهای مشکوک به قاچاق، احتکار، گران فروشی و… به قید وثیقه آزاد هستند. دسته ای دیگر از افراد هم هستند که می گویند، واردات خودرو در کشور تنها به درد مرفهان می خورد و حجم کمی را در زنجیره تامین بازار خودرو دارد. برای همین اولویت این نیست که حال، رسانه های مختلف به مسئله اعتراض کارکنان بی کار شده شرکت های واردکننده بپردازند.

اما اگر به شکل کلی نگاه کنیم، امروز رکود و بی کاری به کارمندان شرکت های واردکننده رسیده و بدیهی است که در حوزه های دیگر اقتصاد و صنعت، مشکلات مشابهی وجود دارد. در حال حاضر هم نمی توان منکر این شد که صنعت و اقتصاد ایران به شکل زنجیره ای به هم اتصال دارد و اگر بخشی که شاید غیر مرتبط به نظر برسد، با وجود خلل در فعالیتش می تواند به سایر ارکان اقتصادی و صنعتی کشور آسیب برساند.

به خاطر همین مسائل امیدواریم رسانه ملی، آقای رشیدپور و عوامل برنامه حالا خورشید بار دیگر به مشکل افراد حاضر در این جامعه بپردازند و صدای اعتراض آن ها را بشنوند. در حال حاضر معترضان به وضعیت فعلی شرکت های واردکننده، با هشتگ #مناظره_صنعت_خودرو_در_حالا_خورشید اعتراض خود را آغاز کرده اند و امیدوارند که رسانه ملی و وزیر صنعت صدای آن ها بشنود و به صورت شفاف به دغدغه های آن ها پاسخ دهد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: