bazarnews

کد خبر: ۳۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
رئیس اتحادیه خودروی تهران:
تعدادی از این نمایندگی‌ها با خرید عمده خودرو در قالب سبد‌های ۵ تا ۴۰ میلیارد تومانی و سپس فروش قطره چکانی، باعث آشفته شدن بازار و افزایش قیمت می‌شوند.

عصر ایران: رئیس اتحادیه خودروی تهران معتقد است یکی از دلایل گرانی خودرو را می‌توان در نمایندگی‌های های خودرو سازان جستجو کرد؛ او می‌گوید:تعدادی از این نمایندگی‌ها با خرید عمده خودرو در قالب سبد‌های ۵ تا ۴۰ میلیارد تومانی و سپس فروش قطره چکانی، باعث آشفته شدن بازار و افزایش قیمت می‌شوند؛ در واقع این چند نمایندگی، لیدر بازار شده و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

6 نمایندگی خودروسازان، عامل گرانی خودرو در بازار هستند

سعید موتمنی در گفتگو با عصر ایران با ذکر مثالی در این مورد می‌افزاید: یکی از شرکت‌های خودرو ساز در ۲۲ مرداد در بخشنامه‌ای به نمایندگان خود در قالب فروش بسته‌ای تعداد زیادی خودرو با ارقامی شامل ۵ تا ۴۰ میلیارد تومان با سود ۲۰ درصد برای تحویل در بهمن ۹۷ فروخته است و این در حالی است که فروش برای مردم عادی در روز ۲۸ مرداد از سوی همین خودروساز و باسود ۵ درصد پایین‌تر از نمایدگی‌ها استارت خورد که کسی هم عملا نتوانست برای خودرو‌هایی با مدل ۹۷ ثبت نام انجام دهد. این یعنی خودرو به جای واگذاری به مصرف کننده در دست نمایندگی‌ها قرار گرفته و آن‌ها هستند که تعیین کننده قیمت در بازار آزاد خواهند شد.

رئیس اتحادیه خودروی تهران چنین توضیح می‌دهد: قیمت کارخانه‌ای یک پژو ۲۰۶، سی میلیون تومان است و شرکت این خودرو را با سود ۲۰ درصدی به نماینده خود می‌فروشد؛ همین خودرو زمانی که در بازار آزاد عرضه می‌شود ۶۵ میلیون تومان است؛ این یعنی نماینده‌ای که اقدام به خرید سبدی محصولات کرده است برای یک پژو ۲۰۶ با احتساب سود مشارکت رقمی پایین‌تر از ۳۰ میلیون تومان را می‌پردازد، ولی همین خودرو را در بازار آزاد ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رساند و جالب اینکه هیچگونه مالیاتی هم برای یک چنین سود زیادی نمی‌پردازد.

به گفته موتمنی ۵ یا ۶ نماینده خودروسازان داخلی که سرمایه بزرگی هم دارند عملا دارند بازار را می‌چرخانند و لذا می‌توان گفت که هم اکنون قیمت خودرو‌های داخلی در بازار به هیچ عنوان واقعی نیست و در دست واسطه هاست.

وی با طرح این پرسش که چه اتفاقی افتاده که باید طی ۲۰ روز قیمت خودرو در بازار افزایش یابد می‌گوید: خودروسازان افزایش قیمت ارز را یکی از دلایل افزایش قیمت عنوان می‌کنند و این در حالی است که تحریم‌های خودرویی یک ماه است که اجرایی شده و خودرو‌هایی که الان بیرون می‌آید تولید یکسال گذشته است که با ارز ۳۸۰۰ تومانی ساخته شده است.

رئیس اتحادیه خودروی تهران در ادامه این سوال را مطرح می‌کند: مگر یک پراید و یا یک پژو ۴۰۵ و یا سمند چقدر ارز بری دارد. مگر مدعی نبودند که برخی از خودرو‌ها مانند سمند را بیش از ۸۰ درصد بومی سازی شده است؛ حالا چه اتفاقی افتاده که در در کمتر از یک ماه می‌گویند قطعه نداریم؟

وی با تاکید بر این نکته که به دلیل انحصار تولید، قیمت خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان حتما باید از سوی شورای رقابت اعلام شود می‌گوید: اگر ما به تعداد زیادی شرکت‌های خودروساز برای تولید خودرو‌های زیر ۳۰ و ۴۵ میلیون تومان داشتیم که مردم می‌توانستند به راحتی با توجه به شرایط خودشان اقدام به خرید کنند آن وقت این حرف که قیمت خودرو باید آزاد باشد درست بود، ولی هم اکنون در بازار خودرو‌های زیر ۳۰ میلیون تومانی سایپا و در بازار خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومانی ایران خودرو حضور دارد پس چرا باید برای این بازار انحصاری قیمت‌ها آزاد شود؟

وی یکی از علت‌های بالا رفتن قیمت خودرو در بازار را عدم عرضه خودرو در ۲ ماه گذشته توسط این ۲ شرکت می‌داند و می‌گوید: هم اکنون حباب قیمتی زیادی نسبت به قیمت کارخانه و بازار وجود دارد به طوری که در خودرو‌های زیر ۳۰ میلیون تومان حدود ۱۸ میلیون، در خودرو‌های ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی، ۴۰ میلیون و در خودرو‌های ۴۰ تا ۵۵ میلیونی تا ۵۵ میلیون اختلاف قیمت در بازار را شاهد هستیم.

وی در پایان با تاکید بر این که باید بر عملکرد خودروسازان نظارت جدی انجام شود تاکید می‌کند: امروز باید سازمان‌های نظارتی نسبت به عملکرد خودروسازان به صورت جدی ورود کرده و آن‌ها را کنترل کنند تا بتوان بازار را به سمت ثبات قیمت هدایت کرد.

نظر کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر:
تلگرام صفحه خبر