bazarnews

کد خبر: ۳۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
وزیر سابق نفت در گفتگو با بازارنیوز:
سید محمد غرضی گفت: وقتی ارزش پول ملی کم می‌شود ابتدا به فقرا آسیب‌ جدی وارد می‌شود و سپس قدرت سیاسی کم می‌شود.

سید محمد غرضی درباره شرایط اقتصادی و سیاسی این روزهای کشور به خبرنگار بازارنیوز گفت: در طول 20سالی که در دولت بودم و همینطور در این20 سال اخیر دائم دو نکته اصلی را به قدرت سیاسی یادآوری کردم اما  قدرت سیاسی اراده حل مسئله را نداشته است. اولین نکته این است که اگر قدرت سیاسی نیاز عامه را برطرف نکند توانایی پایداری در حوادث را از دست می‌دهد و نکته بعد این است که قدرت سیاسی نباید فکر کند که انحصارا قدرت در اختیار خودش است.

وی افزود: من قدرت سیاسی را از قدرت انقلاب جدا میدانم قدرت سیاسی یعنی احزاب و گروه ها و قدرت انقلاب یعنی قدرت مردم، در قدرت سیاسی اگر احساس کنیم که مثلا چپ و راست انحصاراً توان حل مسائل را دارند اشتباه است. 

وزیر سابق نفت درباره ارزش پول ملی گفت: بنده در طول این چهل سال دائم با دولت‌ها راجع به این موضوع درگیر بودم که وقتی شما حل مشکلات اقتصادی سیاسی را در تعیین نرخ ارزش پول می‌دانید قطعا با شکست مواجه می‌شوید. ناموس اصلی ملی تعیین نرخ ریال و ارز است. در همه کشورها آنچه مردم با آن روبرو هستند ارزش پول ملی است، وقتی ارزش پول ملی کم می‌شود ابتدا به فقرا آسیب‌های جدی وارد می‌شود و سپس قدرت سیاسی کم می‌شود.

وی تصریح کرد: قاعده جامعه علیه ستاد جامعه اقدام می‌کند. این را بدانید که ستاد جامعه، قدرت سیاسی و این تعاریف ربطی به قدرت انقلاب ندارد. این‌ها زائده‌های قدرت انقلاب هستند.

غرضی درباره لزوم شفافیت در بستر جامعه گفت: در سال 92، 11دقیقه بیشتر نتوانستم در صداوسیما با مردم صحبت کنم، در این 11 دقیقه پیام اصلی من این بود که دست کردن در جیب فقرا نتیجه سقوط قدرت سیاسی است. وقتی که قاعده جامعه دچار آسیب میشود ستاد جامعه به لرزه می‌افتد. هر وقت رضایت عمومی به‌‌دست آمد، شفافیت حاصل شد. هر زمان مردم از حاکمیت سیاسی راضی بودند شفافیت حاصل شده است. در بستر اجتماعی وقتی مردم ناراضی هستند با تئوری و حرف  قانع نمی‌شنوند بلکه با عملکرد قانع می‌شوند. از ابتدا که انسان احساس خدمت به جامعه  می‌کند اگر شفاف نباشد بدنام می‌شود هرچند از خودش دفاع کند اما تا نیت خیری نباشد امکان ندارد کسی بتواند درست از خودش دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه پاسخ به سوال "فرزندت کجاست؟"  لزومی ندارد، گفت: بنده بارها توضیح داده‌ام هر کس از خودش تعریف یا دفاع کند متضرر میشود . آنچه خداوند بین مردم و مسئولین قرار داده نیت است.  نیت باید خالص باشد آن وقت خدا از بنده دفاع میکند ولی اگر اشخاص یا رسانه ها دفاع کنند، کفایت نمی‌کند. قلوب مردم دست خداست و این ملت خدا پرست هستند، خدا کسانی را که از اعمال بد خود دفاع میکنند به خود وا میگذارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: