bazarnews

کد خبر: ۳۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
علی‌رغم تاکید قوانین بالادستی بر شفافیت و اخذ مالیات مبتنی بر عدالت و اطلاعات، آمار‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد طلافروشان در سال ۹۵ از صفر تا ۲.۵ میلیون تومان مالیات دادند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مالیات یکی از منابع درآمدی دولت‌ها برای توسعه، آبادانی و تامین هزینه‌های جاری کشور است. در بسیاری از کشورهایی که نفت ندارند یا اگر این منابع سرمایه‌ای هست، اما از آن برای رفع هزینه‌های دولت‌ها استفاده نمی‌کنند.

مالیات به صورت جدی و کاملا حرفه‌ای دنبال می‌شود. بدان معنا که حاکمیت به درستی نقش ایفا کرده و تمام فعالیت‌های اقتصادی افراد در قالب حقوقی و حقیقی از چشمان نظام مالیاتی پنهان نمی ماند، به طوری که بالاترین رده مسئولان آن کشور نیز از فرار مالیاتی و قانون گریزی مصون نیستند.

این ابزار قدرتمند علاوه بر تامین اهداف بودجه‌ای، کارکردهای دیگری در نظام اقتصادی دارد که یکی از آنها برخورد قاطع با نوسانات و التهابات ناشی از سوداگری و کسب منفعت بیشتر است.

در جامعه ما مالیات برخی صنوف از نگاه شهروندان همیشه با حساسیت و جدیت بیشتری دنبال می‌شود تا مردم ببینند آیا این قشر آن گونه که درآمد دارند مالیات حقه بیت المال را می‌پردازند یا خیر. از جمله این اقشار طلافروشان، پزشکان، صرافان و کارهای خدماتی و دلالی است که این روزها در نوسانات ارزی به شدت جولان می‌دهند و منفعت کسب می‌کنند و مالیات آن را هم نمی‌دهند

مالیات ستانی هوشمند از آرزو تا عمل

مالیاتی که باید از طریق سیستم‌های هوشمند و مکانیزه براساس اطلاعات دقیق از تمام زوایای فعالان اقتصادی به دست آید و با آنالیز درآمد به دست آمده مالیات عادلانه را وصول کند، اما این روزها چنین مسئله‌ای تبدیل به آرزو شده است.

در این گزارش به مالیات طلافروشان می‌پردازیم و میزان مالیات ابرازی و عملکرد قطعی آنها را دنبال می‌کنیم تا حقایق بیشتری روشن شود.

مالیات عملکرد سال ۹۶ این صنف به تازگی در جریان بررسی سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و نمی توان ارقام دقیقی از آن برآورد کرد، بنابراین ملاک عمل مالیات سال‌های ۹۴ و ۹۵ خواهد بود.

اظهارنامه مالیاتی طلا فروشان

براساس آمارهای رسمی سال ۹۴ در کل کشور حدود ۲۶ هزار و ۱۰۰ واحد طلافروشی اظهارنامه مالیاتی ثبت کرده‌اند. سال ۹۵ نیز جمع کل طلافروشی‌های کشور بالغ بر ۱۸ هزار و ۹۷۱  واحد بوده است.

واحدهای این صنف در این دو سال تفاوت فاحش آماری دارند، به طوری که حدود ۷ هزار واحد طلافروشی یا طلاسازی تعطیل شده‌اند یا اصلا اظهارنامه ثبت نکرده‌اند.

تعطیلی ۱۳۰۰ واحد صنفی 

در این رابطه احمد وفادار عضو اتحادیه طلا و جواهر به فارس می‌گوید در تهران حدود ۱۳۰۰ واحد طلافروشی و کارگاه طلا سازی تعطیل شدند که هر کدام ۲۰ تا ۳۰ کارگر داشتند. در کل کشور نیز حدود ۶ هزار واحد طلاسازی و طلا فروشی تعطیل شدند که بیشتر  آنها در استان اصفهان بوده است.

رکود بی سابقه

این عضو اتحادیه در مورد علت تعطیلی واحدهای طلافروشی معتقد است: رکود بی سابقه، مالیات ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم از جمله این دلایل است. یک فرد اگر سه بار طلای خود را بخرد و بفروشد مثل این است که دیگر طلایی ندارد. اکنون ۹ درصد مالیات ارزش افزوده+ ۷ درصد سود مغازه دار + ۲۵ درصد اجرت ساخت گرفته می‌شود که به ضرر خریدار است.

وی بیان می‌کند:‌ ظرف یک و نیم سال گذشته رکود عجیب حاکم شده که در ۶۰ سال اخیر بی سابقه است. متاسفانه خریدار نیست و بدلیجات جای طلا را گرفته است.

خلاصه عملکرد این صنف بدین شرح است:

۱- طلافروشان 200 میلیارد تومان مالیات داده‌اند، یعنی از کارگران و کارمندان کمتر مالیات می‌دهند. 

سال 94 جمع کل طلافروشی 26 هزار و 100 واحد بود

۱- 13.5 درصد طلا فروشان بالای 5 میلیون تومان مالیات در سال اظهار کردند

۲- 15.2 درصد 2.5 تا 5 میلیون تومان

۳- 23.3 درصد یک تا 2.5 میلیون تومان 

۴- 13.9 درصد 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان

۵- 15.5 درصد صفر تا 500 هزار تومان

۶- 18.3 درصد صفر یا زیان ثبت کردند. 

بیشترین میزان پرداخت مالیات‌ طلا فروشان به تفکیک استانی
ردیف استان

تعداد واحد سال ۹۴ 

استان

تعداد واحد سال ۹۵ 

۱ تهران‌شهر - مرکز ۹۰۶ تهران‌شهر - مرکز ۵۶۴
۲

تهران‌شهر - غرب

۳۵۵ تهران‌شهر- غرب ۲۳۸
۳ تهران‌شهر - شرق ۱۶۵ تهران استان - شمال ۱۵۱
۴ فارس ۱۶۲

تهران‌شهر - جنوب

۱۵۰
۵ آذربایجان شرقی ۱۵۲ آذربایجان شرقی ۱۴۷
۶ آذربایجان غربی ۱۵۱ تهران‌شهر - شرق ۱۴۱
۷ البرز ۱۴۸ خراسان رضوی ۱۳۷
۸ خراسان رضوی ۱۴۷ فارس ۱۲۹
۹ استان تهران - شمال ۱۴۳ آذربایجان غربی ۱۲۱
۱۰ تهران‌شهر - جنوب ۱۳۷ البرز ۱۱۲

وضعیت محدوده مالیات قطعی سال 95 طلا فروشان

۱- 14.4 درصد طلافروشان کشور بیش از 5 میلیون تومان مالیات داده‌اند.

۲- 20.26 درصد آنها مالیات صفر یا زیان قطعی ثبت کردند.

۳- 21.9 درصد بیش یک تا 2.5 میلیون تومان مالیات داده‌اند.

۴- 14.8 درصد آنها صفر تا 500 هزار تومانی مالیات دادند. 

۵- 14.9 درصد بین 2.5 تا 5 میلیون تومان مالیات دادند.

۶- 13.74 درصد بین 500 هزار تا یک میلیون تومان مالیات دادند

به گزارش فارس، مالیات ابرازی آنها در اظهارنامه مالیاتی خیلی پایین‌تر از آنچه در عملکرد وصول شده بوده است.

 

کمترین میزان پرداخت مالیات‌ طلافروشان به تفکیک استانی

ردیف 

استان

تعداد واحد سال ۹۴ استان

تعداد واحد سال ۹۵ 

۱ ایلام ۲ اردبیل ۲
۲ بوشهر ۲ ایلام ۲
۳ سیستان و بلوچستان ۳ چهارمحال بختیاری ۲
۴ خراسان جنوبی ۳ خراسان جنوبی ۳
۵ اردبیل ۴ بوشهر ۴
۶ چهارمحال و بختیاری ۵ سمنان ۵
۷ قزوین ۶ سیستان و بلوچستان ۶
۸ استان تهران - شرق ۷ کهگیلویه و بویراحمد ۶
۹ سمنان ۱۰ استان تهران - غرب ۶
۱۰ کهگیلویه‌وبویراحمد ۱۲ زنجان ۷
۱۱ زنجان ۱۲ - -

طلافروشان چقدر مالیات ابراز کردند؟

متوسط ابرازی اظهارنامه‌های مالیات ارزش افزوده این صنف بالغ بر 694 هزار تومان بوده است، با این حال کل پرداختی اظهارنامه‌ها 142 میلیارد و 788 میلیون و 199 هزار و 871 تومان بوده است.

همچنین طبق این آمار میانگین مالیات پرداختی از سوی فروشندگان طلا و جواهر در سال گذشته یک میلیون و 966 هزار و 508 تومان گزارش شده است.

سالی ۲۰ درصد روی مالیات طلافروشان می‌رود

به گزارش فارس با وجود این آمارها عضو اتحادیه طلافروشان معتقد است، هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد مالیات این صنف افزایش یافته است.

وفادار ادامه می‌دهد: هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد مالیات افزایش یافته است. آماری از میزان مالیات صنف طلا فروشان نداریم، اما برآوردها نشان می‌دهد از سال ۹۴ حدود ۵۰ درصد مالیات عملکرد مشاغل افزایش دارد.

به دفاتر طلافروش اعتماد شود

عضو اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که چقدر طلا فروشان فرار مالیاتی دارند، گفت:‌ طلا فروشان نمی‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند. باید به دفاتر مودی اعتماد شود.

سازمان مالیاتی حساب بانکی طلافروشان را بگیرد

این فعال بازار طلا در مورد اینکه مالیات ستانی دنیا براساس ابزارهای قدرتمند مثل حساب‌های بانکی و تمامی اطلاعات اقتصادی و دارایی افراد است تا بتوان مالیات عادلانه طلب کرد، یادآور شد: سازمان مالیاتی باید حساب‌های بانکی را داشته باشد و به عدالت مالیات بگیرد. اعتمادی میان دو طرف وجود ندارد و دفاتر پذیرفته نمی‌شود و ممیزان دلیل محکمه پسندی برای افزایش مالیات ارائه نمی‌کنند.

وی افزود:‌ برنامه زیرمیزی باید حل شود اولین مشکل مربوط به دولت و سازمان مالیاتی است که نمی‌تواند بر اساس مستندات مالیات بگیرد و از این ضعف، عده‌ای سوء استفاده می‌کنند.

خرید و فروش با حساب بانکی دیگران

به گزارش فارس، یکی از شیوه‌های فرار مالیاتی این صنف استفاده از حساب‌های بانکی به نام افرادی غیر از مغازه دار بوده، چنانکه نگارنده گزارش، در خرید و فروشی که داشته با کارت خواهر و مادر فروشنده نقل و انتقال انجام داده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: