bazarnews

کد خبر: ۳۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تاسیس ۴۲۰۰ تعاونی جدید در کشور خبر داد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، سیدحمید کلانتری در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون گفت: یکی از مشکلات روستاها و تعاونی های کشاورزی در بخش منابع آب و خشکسالی است که تعاونی های آب بران روستاها مدیریت منابع آب را برعهده دارند. روستائیان در هر روستا تعاونی آب بران ایجاد می کنند که نقش این تعاونی پشتیبانی از  تبدیل شبکه آبیاری سنتی به آبیاری قطره ای و بارانی است که با همکاری همه افراد روستا هزینه های اجرای این فرآیند کاهش می یابد. همچنین در این بخش تعاونی های کشاورزی، آب، فاضلاب و مدیریت منابع مراتع و جنگل ها را داریم که نقش آنها محدود کردن چرای دام روستائیان در بخش خاصی از مرتع برای دامداران بوده و در نهایت تولید علوفه بهینه شده و همچنین از منابع مرتع برای تولید ماهی و گیاهان دارویی استفاده می شود.

وی با تاکید بر نقش تعاونی ها در کوچک سازی دولت و واگذاری پروژه ها به شرکت های تعاونی افزود: در پنج سال گذشته 22 هزار و 400 تعاونی جدید ایجاد شد که در نتیجه 76 درصد از نظر تعداد تعاونی رشد داشته ایم. همچنین 353 هزار شغل جدید از محل اقتصاد تعاونی ها ایجاد شد که رشد 79 درصدی را نشان می دهد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در این پنج سال 6 هزار و 400 تعاونی جدید کشاورزی، 4 هزار و 400 تعاونی صنعتی، 250 تعاونی معدن، 680 تعاونی فرش دستباف و 7 هزار و 450 تعاونی خدمات در حوزه های مختلف اعم از آی تی، گردشگری، بهداشت و ... همچنین 256 تعاونی حمل و نقل راه اندازی شده است.

کلانتری ادامه داد: طی یک سال اخیر از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال 4هزار و 200 تعاونی جدید ایجاد شد که 73 هزار و 800 شغل با خود به همراه داشته است. همچنین روز گذشته از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور سرپرست وزارت تعاون از 425 طرح تعاونی جدید رونمایی شد که راه اندازی این تعاونی ها 15 هزار و 500 شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

وی درباره وام ویژه اشتغال تعاونی های روستایی گفت: در طرح روستا تعاون 4 هزار و 800 تعاونی روستایی ثبت نام کرده اند که تاکنون 916 میلیارد تومان از 4 بانک عامل بخش کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و بانک زیرمجموعه وزارت ارتباطات پرداخت شده و پرداخت 140 میلیارد تومان دیگر هم مصوب شده است.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه 11 میلیون نفر در کشور عضو تعاونی ها هستند، گفت: از آنجایی که تعاونی ها را خود اعضا اداره و کنترل می کنند کمترین فساد در مجموعه تعاونی ها شاهدیم، همچنین شرکت های تعاونی نقش موثری در فقرزدایی از مناطق محروم ایفا می کنند، چرا که با استفاده از پول های خُرد مردم تعاونی ها ایجاد شده و علاوه بر ایجاد اشتغال به جمع آوری نقدینگی نیز می پردازند. با توجه به اینکه تعاونی ها جزء SMEها هستند با هر تعاونی جدید به طور میانگین 14 تا 15 شغل ایجاد می شود.

وی درباره تعاونی های مسکن گفت: تاکنون 2 میلیون واحد مسکونی توسط تعاونی های مسکن ساخته شده است و در خصوص تعاونی های مسکن مهر نیز پیش بینی می شود تا پایان امسال پرونده مسکن مهر متعلق به تعاونی ها بسته شود.

کلانتری درباره مصوبه دولت در زمینه تخصیص 25 میلیارد تومان به تعاونی های سهام عدالت از محل سود سهام عدالت که از سوی مجلس با مخالفت روبرو شد، گفت: قرار بود این 25 میلیاردتومان به عنوان کارمزد از محل سود مشمولان داده شود که مبلغ ناچیزی است. این تعاونی ها مشکلات زیادی دارند و قرار بود سازمان خصوصی سازی آن را انجام دهد  و ما فقط پیگیری می کردیم که این مبلغ به دست آنها برسد اما با توجه به اینکه استدلال مجلس این بود که این پول به مردم تعلق دارد، این مصوبه با مخالفت روبرو شد و باید سازمان برنامه و بودجه مبلغی را به عنوان جایگزین به تعاونی های سهام عدالت پرداخت کند که سال قبل هم 36 میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه به شرکت های تعاونی سهام عدالت از محل بودجه عمومی پرداخت کرده بود. ارزش سهام سهامداران شرکت های سهام عدالت در سراسر کشور در مجموع 80 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: