bazarnews

کد خبر: ۳۷۵۶۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
تحلیل رفتار جامعه
در سال ۱۹۲۹ در آمریکا شایعه شد که بانک‌ها در حال ورشکستگی‌اند. در پی این شایعه مردم به بانک‌ها هجوم بردند و پول‌های خود رابیرون کشیدند. همین موضوع باعث شد که بانک‌ها موجودی خود را از دست بدهند و واقعاً دچار ورشکستگی شوند.

در چند ماه اخیر این نوع پیشگویی‌ای خود انجام به شدت در کشور رواج پیدا کرده است. یعنی با شنیدن اندک شایعه‌ای در مورد کاهش تولید یک کالا، مردم به بازار حمله می‌کنند و با خرید بیش از نیاز خود، تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زنند و خود، باعث می‌شوند که کالا در بازار کمیاب شود. شایعه می‌شود دلار در حال گران شدن است و مردم تحت‌تأثیر پدیده رفتار گله‌ای (Herd behavior) به بازار دلار هجوم می‌برند و تمام سرمایه خود را تبدیل به دلار می‌کنند به‌طوری‌که عرضه فوق‌العاده دلار توسط دولت نیز نمی‌تواند عطش خریداران حریص و هراسان را فرو نشاند.

این در حالی است که در شرایط نیاز مبرم کشور به ارز، چند ده میلیارد دلار در خانه مردم دپو شده است. روزی دیگر شایعه‌پراکنان از احتمال گرانی سکه و طلا خبر می‌دهند و مردم زندگی خود را می‌فروشند تا سکه بخرند. در کشوری که بر اساس آمار به‌ازای هر خانوار ایرانی ۲/۱ خودرو وجود دارد، ناگهان عطش به خرید خودرو به قدری زیاد می‌شود که با باز شدن سایت فروش خودرو، در مدت چند ثانیه تمام موجودی قابل عرضه، خریداری می‌شود. پوشک و مواد سلولزی نیز تحت‌تأثیر همین شایعات ناگهان در کشور نایاب می‌شود و مردم قفسه‌های فروشگاه‌ها را جارو می‌کنند. چه صحنه تحقیرآمیز و ترحم‌برانگیزی است که یک خودروی چندصد میلیونی جلوی در فروشگاهی می‌ایستد و صاحب آن به اندازه چند ماه مصرف خود دستمال کاغذی و... خریداری می‌کند و به سراغ فروشگاه بعدی می‌رود...

هرچند مدیریت ضعیف دولت در این زمینه قابل انکار نیست، اما واقعاً قابل فهم نیست که چرا مردم به رفتاری دست می‌زنند که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع کشورشان می‌شود و مصداق شعر «یکی بر سر شاخ بن می‌برید» قرار بگیرند؟ آیا نباید اندکی عقلانیت بر رفتار و تعاملات ما مردم حاکم باشد؟ مگر نه اینکه در متون اسلامی و معارف شیعه بر ایثار و از خودگذشتگی و دوری از زیان رساندن به دیگران تأکید شده است؟ آیا متوجه نیستیم که ولع در خرید بیش از مایحتاج در واقع دزدیدن لقمه از دهان یکدیگر است؟ اگر به جای دلار و سکه و پوشک، دچار کمبود نان و خوراکی در بازار شده بودیم، با یکدیگر چگونه رفتار می‌کردیم؟

در دادگاه روز واپسین، خداوند فقرا و نیازمندان را حاضر می‌کند و از مردم می‌خواهد بگویند برای رفع نیاز آن‌ها چه کردند؟ آن روز احتمالاً عده‌ای هستند که به خداوند متعال پاسخ می‌دهند ما به اندازه‌ای قدرت اقتصادی نداشتیم که بتوانیم به این افراد کمک کنیم، اما حداقل کاری که از دست ما بر می‌آمد این بود که به‌عنوان مصرف‌کننده با «نخریدن» و «احتکار نکردن کالا در خانه» اندکی از گران شدن مایحتاج مردم جلوگیری کردیم.
صبح نو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
ملت عقل دارند پول ندارند کاری به پولدارها ندارم امروز نخری فردا باید گرون بخری...
آذی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
در کشوری که که دولتمردانش با توجه به داشتن دين اسلامی و دانستن تمام مطالب پارگراف آخر شما
در حال چپاول کردن تمامی منابع ملی کشور هستند از مردم عادی انتظاری بیش از این نیست که اینقدر کوته فکرانه عمل کنند و تحت تاثیر جو به وجود آمده باشند
یه نفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
به اون نویسنده بی پدر و مادر و مدیر وبسایت احمقتون بگو که اونی که عقل نداره اون پدر آشغالته، احمق عوضی فکر کردی مردم چرا میرن اجناسشون رو با عجله با حجم بالا میخرن؟ نفهم کی دوست داره پولش رو به جای خرج برای مصارف مهم یا پس انداز برای اینده بره خرج ذخیره دستمال و پوشک و پراید قراضه کنه؟ کشور رو به یه حدی رسوندین که دستمال توالت هم جدا از کم یاب شدن قیمتش ساعتی داره بالا میره، این همه مزخرف گفتین که قیمتها کنترل میشه شد؟گفتین دلار بالا نمیره ملت نخریدن اومد رو 8 تومن تو اشغال ضررش رو به مردم میدی؟ الان که اومد رو 15 تو ضررش میدی؟فردا فلان جنس گرون شد تو آشغال مابه التفاوت قیمتش رو به مردم میدی؟برنده اونایی شدن که قبل گرونی تا تونستن خرید کردن که الان دیگه همونم نمیتونن بخرن،عقل رو تو بی پدر مادر ندارن که کاری کردن زن و مرد بشن دلال دلار و طلا و ماشین و ذخیره کننده اجناسشون، مشکل این کشور اینه که نویسنده خبرهاشون شعور و سواد اندازه دیپلم هم ندارن برو بمیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
1
حالا مردم شدن مقصر،شما عرضه تولید پوشک ندارین بیخود میکنید برای یه ابرقدرت شاخ وشونه میکشید
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
0
سلام. کلیات حرف شما در جائی درسته که حکومتی مردمی و دلسوز بر سر کار باشه. مردم برای بقا مجبورند خودشان به فکر خودشان باشند. زن و بچه شان در خارج هستند در داستان موسسات مالی کلاهبرداران با همکاری عوامل بانک مرکزی از زمان بهمنی گرفته تا سیف مردم را غارت کردند و آب از آب تکان نخورد بلکه مردم به آزمندی و طماع بودن متهم شدند. مهمترین وظیفه بانک مرکزی طبق اساسنامه اش حفظ ارزش پول ملی است در فاصله کوتاهی ارزش پول ملی به یک پنجم قبل کاهش پیدا کرد کسانی که امکان رفتن دارن مهاجرت می کنن . ما بدبخت ها که می مانیم مجبوریم با حقوق ثابت و بدون دزدی مان اگر شده چند روز هم جنس ها را ارزان تر بخریم به فکر خودمان باشیم. اعدلوا هو اقرب للتقوی ( عدالت پیشه کنید که به تقوا نزدیکتر است ). لطفا در موضع گیری هایتان عادلانه به قضایا نگاه کنید.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: