bazarnews

کد خبر: ۳۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
۲۰ شرکت پتروشیمی بدلیل دریافت مواداولیه با نرخ ۳۸۰۰ تومان و فروش ارزصادراتی به قیمت بازارثانویه، از ۳۰هزارمیلیارد تومان رانت بهره مند هستند.
به گزارش بازارنیوز به نقل از مهر: حمیدرضا قریشی پژوهشگر اقتصادی در برنامه دیشب پایش در مورد رانت پتروشیمی هایی که خوراک خود را با قیمت ارز دولتی دریافت می کنند، گفت: در حال حاضر تعدادی از پتروشیمی ها خوراک خود را با قیمت ارز دولتی دریافت می کنند. مجموع این پتروشیمی ها حدود ۲۰ شرکت هستند که پتروشیمی مروارید، بوعلی ، فن آوران ، بندرامام و زاگرس از مهمترین این شرکت ها هستندکه خوراک خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و با ارز ۳۸۰۰ تومانی از دولت دریافت می کنند.

این پژوهشگر اقتصادی گفت : اکنون این شرکت ها خوراک خود را با نرخ ۳۸۰۰ تومانی دریافت می کنند و محصول آنها به دو طریق عرضه در داخل و صادرات به فروش می رسد. این پتروشیمی ها ارز بدست آمده از صادرات محصولات خود را در بازار ثانویه به نرخ ارز حدود ۸ هزار تومانی می فروشند.

وی افزود: پس در نتیجه این شرکت ها نرخ خوراک خود را با ارز ۳۸۰۰ تومانی از دولت می گیرند و ارز بدست آمده از صادرات را با نرخ ۸ هزار تومان در بازار ثانویه می فروشند.

قریشی گفت: بخش تلخ ماجرا اینجاست که در حالی که قیمت خوراک پتروشیمی ها با ارز ۳۸۰۰ تومانی به آنها داده می شود ولی ارز اختصاصی برای واردات دارو و کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان محاسبه می شود این بدان معنی است که دولت نرخ خوراک پتروشیمی ها را ارزان تر از ارز کالاهای اساسی که مایحتاج مردم است، اختصاص می دهد.

قریشی گفت: اگر دولت خوراک را بر مبنای بازار ثانویه یعنی ارز ۸ هزار تومانی به پتروشیمی ها بدهد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رانت پتروشیمی ها حذف می شود ، این رقم نیز معادل یارانه ۹ ماه کل ایرانیان است. در حال حاضر این پتروشیمی های خوراک دولتی حدود ۳۰ هزار میلیارد رانت دریافت می کنند.

کنایه مجری پایش به لابی برای راهیابی به هیات مدیره پتروشیمی ها

کیا داوود اسفندیاری مجری برنامه پایش در خلال صحبت های قریشی به این رانت عظیم واکنش نشان داد و گفت : آدم حس می کند که این پتروشیمی ها در یک حکومت مستقلی قراردارند که زور هیچکس به آنها نمی رسد.

وی افزود: پس بخاطر این رانت عظیم و وسوسه انگیز است که این روزها همه تلاش می کنند مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره یک پتروشیمی شوند ، متاسفانه پتروشیمی ها مثل ابکش شده اند و هر چه دلار در آنها ریخته می شود معلوم نیست چکار می کنند.

خبرگزاری مهر نیز پیش از این در گزارش های متعددی با اشاره به ابعاد این رانت عظیم در صنعت پتروشیمی کشور، به استناد نظر کارشناسان خواستار محاسبه خوراک پتروشیمی ها با قیمت بازار ثانویه شده بود.
برچسب ها: پتروشیمی ، رانت ، فساد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: