bazarnews

کد خبر: ۳۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
بازارنیوز بررسی می‌کند
عدم بکارگیری دانشمند متخصص در پست تخصصی در دولت‌ها همیشه یک معضل بوده که آسیب بسیاری را به ملت وارد کرده است. در یک بازه 4 ساله که راس امور اقتصادی کشور در اختیار یک متخصص و دانشمند اقتصاد بود، ایران کمترین کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار آمریکا را داشت.

 گروه اقتصاد کلان بازارنیوز، در تمام دولت‌ها یکی از مهمترین سِمَت‌ها، معاون اولی است. معاون اول که نیازی به رای اعتماد مجلس ندارد وظایف بسیار مهمی از جمله اداره هیئت دولت در غیاب رئیس جمهور، هماهنگی میان معاونت‌ها و وزارتخانه‌ها، ابلاغ آیین‌نامه‌ها و وظایف دستگاه‌ها و ... را در اختیار دارد.

اما یکی از مهمترین وظایف معاون اول که طبق قانون جانشین رئیس جمهور و دومین مقام عالی‌رتبه در هیئت دولت است، ارائه راهبردها و نظارت بر امور اقتصادی است. از اینرو در حال حاضر که جمهوری اسلامی ایران در شرایط بحران اقتصادی قرار دارد، اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و رئیس ستاد ویژه اقتصادی از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده است.

اما پس از انتخاب معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم در راس امور اقتصادی کشور، نرخ ارز بیش از سه برابر افزایش و ارزش ریال ایران به شدت کاهش یافت. آیا عدم آشنایی و اشراف کامل اسحاق جهانگیری بر علم اقتصاد می‌تواند یکی از مهمترین عوامل تضعیف ریال ایران در برابر دلار آمریکا و همچنین ایجاد رکود و بحران اقتصادی باشد؟

ریال ایران از بعد از جنگ تحمیلی 8 ساله دائم در حال تضعیف شدن بود، اما این کاهش ارزش در دولت‌های مختلف نوسان قابل توجهی داشت. به جدول زیر توجه کنید:

غیرمتخصص‌ها در پست‌های تخصصی، بلای جان اقتصاد ایران

جدول بالا نشان می‌دهد در دولت نهم کمترین کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا رخ داده است. یکی از مهمترین عوامل این دستاورد را می‌توان مرتبط بودن تحصیلات و تجارب اقتصادی معاون اول رئیس جمهور وقت یعنی پرویز داودی دانست.

در دولت‌های ششم، دهم و دوازدهم که معاونان اول آن دکترای جامعه‌شناسی، دکترای حقوق و دکترای مدیریت صنعتی داشتند بیش از 190 تا 240 درصد ارزش پول ملی ایران کم شده است. نرخ ارز دلار در سال 1360، 270 ریال بود که هم‌اکنون در شهریورماه 1396 (تا لحظه تنظیم این گزارش) به 136500 ریال رسیده است.

غیرمتخصص‌ها در پست‌های تخصصی، بلای جان اقتصاد ایران

 

 

تمام این گزاره‌ها فقط می‌تواند یک معنا را به ذهن متبادر کند و آن اهمیت بکارگیری افراد متخصص در پست‌های تخصصی است. آیا پس از آزمون و خطاهای فراوان و هزینه‌های هنگفت اقتصادی که بر ملت و مملکت وارد شده است، می‌توان دریافت که اقتصاد، یک علم است و مسئول اقتصادی باید عالم به این علم باشد؟

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: