bazarnews

کد خبر: ۳۷۹۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
بازار نیوز گزارش می دهد؛
عدم فروش ارز توسط صرافی‌ها و همچنین عدم حضور نیروی انتظامی در بازار ارز سبب بروز مسئله‌ای به نام ورود دلارهای تقلبی به بازار شده است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: قیمت دلار درج‌شده روی تابلو صرافی‌ها بین 12 هزار و 500 تا 13 هزار و 800 تومان است اما این قیمت بیشتر برای خرید صراف‌ها از مردم است و آنها تمایل چندانی به فروش ندارند. با توجه به این موضوع که بر اساس ماده ۱۱ قانون پولی بانکی کشور مصوب تیر سال ۱۳۵۱، آیین‌نامه‌های قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و تبصره (۱) ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه، دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها توسط بانک مرکزی تصویب و ابلاغ شده است. پیش از این در سال ۹۳ به منظور ساماندهی صرافی‌ها اسحاق جهانگیری طی بخشنامه‌ای بانک مرکزی را مکلف به ساماندهی صرافی‌ها کرد و دستور داد که صرافی‌های بدون مجوز را تحت نظارت قرار دهند.
با توجه قانون فوق الذکر، بانک مرکزی در تاریخ 14 مهر 97 دستورالعمل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس توسط شبکه صرافی‌های مجاز را ابلاغ کرده بود که طی آن و در راستای اجرایی‌کردن سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز، ورود ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز از محل منابع ارزی خریداری شده و همچنین درآمدهای ارزی صادراتی خریداری شده در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) مجاز اعلام شد.
صرافی‌های مجاز می‌توانند نسبت به ورود ارز به صورت اسکناس از محل منابع اشاره شده اقدام کرده و نسبت به فروش آن به نرخ بازار به متقاضیان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغ شده، به خصوص مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها در محل استقرار صرافی خود اقدام کنند.
با توجه به عدم ارائه ارز توسط صرافی‌ها، افرادی که برای خرید به بازار آمده‌اند به بازارهای غیر رسمی و یا همان صرافی‌های غیر مجاز سوق داده می‌شوند به گونه‌ای که می‌توان حدس زد تجمع ۳ تا۴نفری خیابان فردوسی در چه خصوصی تشکیل شده است
پیش از این گفته می‌شد نیروی انتظامی به استناد ماده ۱۵ همین قانون ماده (۱۵) متخلفین از این مقررات را به استناد قانون پولی و بانکی کشور، قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، قانون اخلال در نظام اقتصادی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت تعقیب قرار خواهد داد و با دلالان ارز برخورد خواهد کرد اما به گزارش خبرنگار بازارنیوز در خیابان فردوسی حد فاصل میدان فردوسی تا منوچهری دلالان اقدام به خرید و فروش ارز در کمال آرامش و بدون مزاحمت می‌کنند و حتی دغدغه حضور نیروهای انتظامی را ندارند.


عدم فروش ارز توسط صرافی‌ها و همچنین عدم حضور نیروی انتظامی در بازار ارز سبب بروز مسئله‌ای به نام ورود دلارهای تقلبی به بازار شده است که چون اکثراً افرادی که اقدام به خرید دلار می‌کنند شناختی از دلار ندارند توسط دلالان مورد اغفال قرار گفته و موجب ضررهای هنگفتی می‌شوند.
البته دلالان سودجو این کلاهبرداری را با علم به این موضوع انجام می‌دهند و خریدار به علت غیر مجاز بودن این معامله نمی‌تواند به دستگاه‌های ذی‌‌صلاح مراجعه و طرح موضوع کند.


حالا سوال اینجا است دستگاه نظارتی خصوصا نیروی انتظامی که طبق قانون باید با خرید و فروش‌های بیرون از صرافی‌های مجاز و بانکی برخورد کند چرا در این ایام حضور ندارند و ضعف نظارت در این زمینه ناشی از چه عواملی است؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
2
میشه مصداقی مطلب بنویسید
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
1
صرافا دلار نمی فروشن من چه کار باید بکنم
وقتی بچه ها در خارج نیاز به دلار دارن
رفیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
آقای بازار نیوز
معلوم نیست پشتون به کجا گرمه
اما به خدا مجبوریم بریم چنین ریسکی رو بکنیم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: