bazarnews

کد خبر: ۳۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
در حال حاضر ایران سالانه حدود ٢.٧میلیون تن تولید گوگرد از محل فعالیت پالایشگاه هاو پتروشیمی ها بدست می آورد که از این رقم حدود ٢ میلیون تن بصورت خام صادر و مابقی در داخل مصرف می شود. اما با شروع دور دوم تحریم ها از میانه های آبان، امکان اشکال در صادرات این محصول نیز وجود دارد. در حالیست که می توان با توسعه صنایع پایین دستی این تهدید را به فرصت تبدیل نمود.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصادآنلاین، چین بزرگترین کشور تولید کننده گوگرد در دنیا است که حدود ١٢میلیون تن در سال تولید می کند و این کشور همچنین بزرگترین واردکننده این محصول در جهان بوده که رقم واردات آن به حدود ١١ میلیون تن در سال می رسد. آمریکا یکی دیگر از کشورهای بزرگ تولیدکننده گوگرد در جهان می باشد که سالانه حدود ١٠میلیون تن تولید می کند و همچنین با واردات سالانه ٦ میلیون تن در مقام دوم کشورهای وارد کننده قرار دارد.

یکی از موارد مصرف گوگرد تولید اسید سولفوریک می باشد که به طور گسترده‌ای در تولید کودهای شیمیایی، خمیر و کاغذ، رنگ‌ها و رنگدانه‌ها، انواع پارچه، شوینده‌ها، پلاستیک‌ها، مواد منفجره و باتری مورد استفاده قرار گیرد. اسید سولفوریک در فرآوری مواد معدنی و پالایشفلزات، تصفیه آب، پالایش نفت و فرآوری مواد پتروشیمی هم کاربرد دارد. در سنوات اخیر متوسط تولید این اسید در جهان حدود ٢٤٥ میلیون تن بوده و تولید آن متاثر از شرایطاقتصاد جهانی است بگونه ای که در زمان رونق اقتصادی تولید آن افزایش و در زمان بحران های اقتصادی تولید و عرضه آن کاهش می یابد. کره جنوبی، ژاپن و کانادا، همچنان بزرگترین صادرکنندگان اسید سولفوریک هستند. از طرف دیگر آمریکا با واردات حدود ٤میلیون تن، بزرگ ترین واردکننده اسید سولفوریک در جهان است و بعد از آن کشورهای چین، هند و شیلی قرار دارند و پیش بینی می شود سالانه حدود ٤ درصد به تقاضای این محصول بویژه در کشورهای شرق آسیا اضافه شود که این امر آینده خوبی را برای تولید این محصول در ایران ترسیم می کند مشروط به اینکه قیمت تمام شده قابلیت رقابت با قیمت سایر تولیدکنندگان را داشته باشد.

در حال حاضر ایران سالانه حدود ٢.٧میلیون تن تولید گوگرد از محل فعالیت پالایشگاه های نفتی و گازی و پتروشیمی ها بدست می آورد که از این رقم حدود ٢ میلیون تن بصورت خام صادر و مابقی در صنایع داخلی مصرف می شود. این در حالی است که با آغاز دور دوم تحریم های آمریکا از ١٣ آبان ٩٧ قطعا فروش گوگرد خام از ایران با چالش های بسیار زیادی مواجه خواهد شد و این امر انباشت گوگرد در مناطق تولیدی را افزایش و به تبع آن مشکلات زیست محیطی را تشدید می کند.

در این شرایط استفاده از تجارب سایر کشورها می تواند راهگشا باشد و با توجه به بازار بزرگ هند و چین در خصوص واردات اسید سولفوریک و روابط خوب این دو کشور با ایران، یکی از بهترین راهبردهای میان مدت تبدیل گوگرد به یک کالای باارزش تر می باشد که در گرو توسعه صنایع پایین دستی در تولید و بسته بندی اسید سولفوریک در جنب مراکز تولیدی گوگرد یعنی پالایشگاه های نفتی، گازی و شرکت های پتروشیمی است.

 این امر نه تنها باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد بلکه اشتغال برای جوانان این مرز و بوم را در پی دارد. البته تحقق این هدف منوط به این است که وزارت نفت بدون اتلاف وقت با تعریف یک استراتژی مشخص، شفاف و با ارائه مشوق های قیمتی و غیرقیمتی برایبخش خصوصی داخلی و خارجی و تشکیل کنسرسیوم هایی در این حوزه، این بخش را به حضور در صنعت مذکور تشویق نماید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: