bazarnews

کد خبر: ۳۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
لبنان ۹۰ درصد نیاز دارویی خود را از خارج وارد می‌کند که عموما هم شرکت‌های بازرگ خارجی تولید آن را به عهده دارند و آن را به بالاترین قیمت به لبنان می‌فروشند.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز : روزنامه‌ی الاخبار لبنان، در گزارشی پیرامون صنعت داروسازی در ایران و امکان استفاده از این صنعت در لبنان نوشته است: «قیمت اکثر داروهای ساخت ایران، تا 90 درصد از داروهای ساخت دیگر کشورهای پایین‌تر است و جمهوری اسلامی توانسته با وجود تحریم‌های شدید، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صنعت دارو، و خصوصا بعضی داروهای سرطان، به دست آورد که بعضی از آنها به فناورهای جدید و سطح بالایی احتیاج دارند.»

این روزنامه با اشاره‌ی به سفر هفته‌ی گذشته‌ی یک هیئت رسانه‌ای لبنانی به ایران و بازدید از مراکز داروسازی کشورمان، با اشاره به تأمین 96 درصد از داروهای مورد نیاز ایران در داخل کشور، به توانایی دانشمندان کشورمان برای ساخت هر دارویی تنها یک ماه بعد از عرضه‌ی جهانی آن اشاره کرده و سپسس با اشاره به مشکلات لبنان در زمینه‌ی تأمین دارو نوشته است: «ایرانی‌ها می‌گویند آمادگی دارند فناوری ساخت دارو را به لبنان منتقل کنند تا هزینه‌ی تأمین دارو که در سال بیش از یک میلیارد دلار از بودجه‌ی کشور را به خود اختصاص می‌دهد کاهش یابد. اما در این زمینه از طرف لبنانی بازخورد مثبتی دیده نمی‌شود. دلیل آن هم برمی‌گردد به منافع شبکه‌ای که بر حوزه‌ی دارو تسلط دارند و در کنار آن، برخی جناح‌بازی‌های سیاسی که پیشتر هم لبنان را از کمک‌های ایرانی‌ها در زمینه‌های دیگر (به عنوان نمونه در حوزه‌ی تأمین انرژی) محروم کرده بود. البته بعضی‌ها معتقدند با توجه به صحبت‌هایی که درباره‌ی تحویل وزارت بهداشت لبنان در دولت آینده به حزب الله می‌شود، امکان ورود ایران به بازارا داروی لبنان فراهم خواهد شد.»

به گزارش فردانیوز، این روزنامه با اشاره به هزینه‌ی بیش از یک میلیارد دلاری دارو در بودجه‌ی سالانه‌ی لبنان (که رقمی حدود 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و بالاترین درصد در سطح منطقه و ردیف هفتم در سطح جهان به حساب می‌آید) این مسئله را به فرهنگی که بعضی‌ صاحبان منافع بر این بازار حاکم نموده و استفاده از داروهای گران‌قیمت خارجی را تبدیل به عرف و انتخاب لبنانی‌ها کرده‌اند اشاره نموده و سپس به مقایسه‌ی این رقم با بازار داروی ایران پرداخته که با وجود حجم 18 برابری‌اش به نسبت لبنان، سالانه تنها 4 میلیارد دلار هزینه برای کشور در بردارد.

این گزارش سپس به سفر تیم رسانه‌ای لبنانی‌ها به ایران و دیدار با مسئولین وزارت بهداشت اشاره کرده و نوشته است: «به گفته‌ی مسئولین ایرانی، این کشور حدود 96 درصد از داروهای مورد نیازش را در داخل تولید می‌کند، در مقابل، لبنان 90 درصد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند که عموما هم شرکت‌های بازرگ خارجی تولید آن را به عهده دارند و آن را به بالاترین قیمت به لبنان می‌فروشند.

مسئولین ایرانی تأکید دارند که بارها با طرف لبنانی تماس گرفته و پیشنهاد کمک داده‌اند اما جوابی نگرفته‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به یک شرکت  ایران اشاره کرد که داروهایش 50 درصد از محصولات کشورهای فروشنده به لبنان ارزان‌تر است اما پرونده‌اش 5 سال است در وزارت بهداشت لبنان خاک می‌خورد.»

شیخ الاسلام، مدیر بازاریابی این شرکت، به الاخبار گفته وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده نمی‌تواند زمان مشخصی را برای پاسخگویی مشخص کند و ضمنا سیاست روشنی هم در قبال این قبیل داروها ندارد و هر وقت سیاست وزارت بهداشت لبنان مشخص شد، به این شرکت خبر خواهد داد.

این درحالی است که تهیه‌ی این قبیل داروها می‌تواند سالانه میلیون‌ها دلار برای لبنان صرفه‌جویی به همراه داشته باشد، خصوصا که وزارت بهداشت لبنان در طول سه سال گذشته تنها توانسته 140 میلیون دلار به خرید داروهای سرطان از شرکت‌های بزرگ اختصاص دهد و در نتیجه داروها به به صورت منظم به همه‌ی بیماران نرسیده است. در مقابل، به گفته‌ی مدیر بازاریابی شرکت سیناژن، ایران موفق شده در ظرف شش سال، بالا تولید این داروها، یک میلیارد و 800 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته باشد.

درحالیکه بسیاری معتقدند عدم پذیرش این موضوع از سوی دولبت لبنان، پس‌زمینه‌های سیاسی دارد، افراد ذی‌ربط در این شرکت می‌گویند دلیل مسئله بازمی‌گردد به «فشارهایی که شرکت‌های چند ملیتی دارای برخی منافع در لبنان [به دولت این کشور] وارد می‌کنند تا جلوی ورود این نوع داروها را بگیرد.»

فردا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: