bazarnews

کد خبر: ۳۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
مهمترین پیام های نشست الجزایر؛
نشست وزرای انرژی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولید کنندگان عمده به ریاست روسیه بدون هیچ تصمیم خاصی برای افزایش فوری تولید به پایان رسید.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصادآنلاین،این نشست در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه روز پیش در پیامی که در توئیتر منتشر کرد از کشورهای خاورمیانه انتقاد کرده بود و گفته بود این کشورها به دنبال افزایش قیمت در بازار نفت هستند.

هم‌زمان با برگزاری اجلاس نظارتی الجزایر با حضور کشورهای اوپک و غیر اوپک، وزیر نفت ایران ابراز امیدواری کرده است که توییت اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره کشورهای مورد حمایت ایالات متحده در منطقه، تاثیری بر نتایج این نشست نگذارد.

دهمین جلسه کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) دیروز در الجزیره برگزار شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت  که برای نشان دادن اعتراض خود در این اجلاس شرکت نکرده بود، توییت رئیس جمهوری آمریکا را "بزرگ‌ترین توهین به دولت‌ها و ملت‌های دوست آمریکا در منطقه" دانسته و گفته است: "امیدوارم این تهدیدها، برخی همکاران اوپکی‌‌ مرا وحشت‌زده و به اجرای دستورهای رئیس جمهور آمریکا ترغیب نکند."

گفتنی است ترامپ روز پنج‌شنبه گذشته در توییتر خود نوشت که کشورهای مورد حمایت آمریکا در خاور میانه بدون این حمایت مدت زیادی امن نخواهند ماند و انتقاد کرد که این کشورها همچنان برای بالا بردن قیمت نفت تلاش می‌کنند. همچنین ترامپ هشدار داد که آمریکا این موضوع را به خاطر خواهد سپرد و از اوپک خواست که قیمت‌ها را پایین بیارود.

از سوی دیگر خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در سخنرانی خود در افتتاحیه اجلاس الجزایر در واکنشی تلویحی به توییت آقای ترامپ گفت که "من دخالتی در تعیین قیمت نفت ندارم."

اما الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه هم افزایش فوری تولید نفت را رد کرد ولی در عین حال گفت که جنگ تجاری آمریکا و چین و همین طور تحریم نفتی ایران چالش‌های تازه‌ای ایجاد خواهد کرد.

در پایان حسین کاظم پور اردبیلی رئیس هیات ایرانی حاضر در این جلسه  در پیام تصویری گفت: ما از نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک راضی هستیم و اعلام داشت در این نشست بر پایبندی اعضا بر میزان تولید نفت تاکید شد.

عدم صراحت و اشاره مستقیم به  تحریم های نفتی ایران از نقاط مثبت این اعلامیه ارزیابی شده و به نظر می رسد در شرایط فعلی، نشست و بیانیه‌ خروجی آن برای ایران مناسب قلمداد می شود.

نکات اعلامیه پایانی نشست کمیته نظارتی اوپک و غیر اوپک در الجزایر

میزان پایبندی به طرح کاهش تولید در ماه جولای ۱۰۹ درصد و در آگوست ۱۲۹ درصد ‌بوده که پیشرفت قابل قبولی در راستای مصوبه نشست قبلی اوپک مبنی بر پایبندی ۱۰۰ درصدی داشته است. در زمان نشست قبلی سران اوپک در خردادماه، عدد پایبندی۱۵۰ رصد بود.

 از دید کمیته نظارت وزارتی و تیم مشاوره فنی، وضعیت بازار نفت باتوجه به تقاضا و چشم ‌انداز سال ۲۰۱۹ در تعادل عرضه و تقاضا قرار دارد.

 اوپک خود را ملزم می‌داد وضعیت بهینه برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و صنایع در ‌بازار نفت را فراهم کند.و کشورهای دارای توان تولید مازاد موظف می‌شوند در همکاری با مشتریان، کمبود نفتی که تا ‌رسیدن به پایبندی  ۱۰۰ درصدی وجود دارد را پوشش دهند. (تلاش اعضاء دارای ظرفیت مازاد برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان در ماه‌های باقیمانده از 2018 اشاره به عربستان دارد.)

نشست بعدی کمیته نظارتی در ۱۱ نوامبر (یک هفته پس از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ‌ایران) در ابوظبی برگزار می‌شود.‌

کمیته نظارتی موظف به ادامه کار نظارت بر پایبندی تا نشست بعدی اوپک در دسامبر است. ‌

کمیته نظارتی باید چشم‌انداز کاهش تولید و افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۹ را بررسی کرده و ‌به نشست اوپک گزارش دهد.

برآورد می‌شود بند اخیر برای زمینه‌سازی لغو طرح کاهش تولید و ارائه گزارشی که نیاز به ‌پوشش تولید ایران و ونزوئلا را توجیه می‌کند، گنجانده شده باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: