bazarnews

کد خبر: ۳۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد:
محمدعلی خطیبی گفت :کمیته مشترک وزارتی اوپک حق ورود به حیطه تصمیم گیری را ندارد بلکه این کمیته با هدف نظارت بر حسن اجرای تولید نفت اوپک و غیر اوپک تشکیل شده است.

محمد علی خطیبی افزود: کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک موسوم به جی.ام. ام. سی صبح امروز در الجزایر تشکیل جلسه داد.

وی اظهارداشت: کمیته مزبور برای بار اول نیست که تشکیل جلسه می دهد بلکه سابقه این کمیته به تصمیم کشورهای اوپکی و غیر اوپکی برای کاهش یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای نفت برمی گردد.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: این کمیته پس از توافق کاهش سقف تولید بین اوپکی ها و غیر اوپکی ها تاکنون چندین بار تشکیل جلسه داده است.

وی افزود: کمیته مدنظر با هدف نظارت بر حسن اجرای تولید نفت اوپک و غیر اوپک تشکیل شده و هیچ گونه قدرت تصمیم گیری ندارد.

خطیبی بیان داشت: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه در این نشست کمیته مزبور وارد حیطه تصمیم گیری شود به سبب کاهش تولیدی که برخی از کشورهای اوپکی مانند ایران و ونزوئلا دچار شده اند.

وی همچنین در خصوص اینکه گفته می شود جمهوری اسلامی به دلیل تحریم ها به سمت کاهش تولید رفته و این امر موجب افت تولید نفت اوپک خواهد شد، گفت: این گونه اظهار نظرها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: کمیته به دنبال اینکه کشورهای که دچار افت تولید می شوند سهمیه این کشورها را کم و به کشورهای دارای توان تولیدبالا اضافه کند.

وی تصریح کرد: ورود کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک به حیطه تصمیم گیری یک نوع بدعت گذاری بوده و جمهوری اسلامی با این بدعت گذاری مخالف است.

خطیبی با بیان اینکه احتمال می رود سهمیه تولید نفت ایران در این جلسه کاهش یابد، گفت: کمیته مشترک وزارتی اوپک به نوعی در راستای تحریم های ظالمانه آمریکا و جایگزین کردن نفت ایران در بازار حرکت می کنند.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی به شدت مخالف این نوع تصمیم گیری هاست.

نماینده سابق ایران در اوپک یادآورشد: کمیته مزبور نباید در حیطه تصمیم گیری وارد شود چنانچه وارد این حیطه شود بدون شک مرتکب تخلف شده است.

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: