bazarnews

کد خبر: ۳۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و تصمیم دولت در زمینه معافیت پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای برخی از کالاها، فرصت طلبان بازی پیچده‌ای راه انداخته اند که سود‌های کلانی را به جیب آن‌ها سرازیر می‌کند. نمونه این کالا‌ها کره است که امروز از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معاف شد، معافیتی که کارشناسان معتقدند سود ۱۰۰ درصدی برای واردکنندگان کره درعین افزایش قیمت در بازار داخلی به همراه دارد.

 به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصادآنلاین در روزهای ابتدایی مردادماه سالجاری هیات وزیران تصویب کرد که واردکنندگانی که ارز دولتی از سیستم بانکی دریافت کرده بودند ملزم به پرداخت مابه التفاوت هستند. این تصمیم با مخالفت های زیادی مواجه شد و دولت مجبور به اصلاح و معافیت برخی از کالاها از این مصوبه شد.

در این میان شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل گمرکصادرات کره بالای 500 گرم را ممنوع کرد تا در پی آن  موافقت هیات وزیران برای معافیت  کره از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز را بگیرد. تلاش شریعتمداری به ثمر نشست و کره نیز در 25 مرداد وارد لیست معافیت از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز شد و در نهایت امروز بخشنامه مربوط به این کالا به گمرکات اجرایی ابلاغ شد معافیتی که کارشناسان معتقدند سود 100 درصدی برای واردکنندگان کره دارد و درعین حال موجب افزایش قیمت در بازار داخلی می‌شود.  

در همین راستا احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین، گفت: معافیت پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای کره به این معنا است که این کالا با  ارز 4200 تومانی وارد کشور می شود بدون اینکه تجار ملزم به پرداخت مابه التفاوت ارز باشند.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات کره بالای 500 گرم این تصمیم را برای گمراه کردن مردم عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه فقط صادرات کره  بالای 500 گرم ممنوع است فرصت طلبان این اختیار را دارند که کره های وارداتی با ارز دولتی را در بسته بندی های زیر 500 گرم بسته بندی و با ارز آزاد صادر می کنند، در نتیجه می توان گفت تصمیم برای ممنوعیت تنها برای گمراه کردن افکار عمومی است.

مقدسی تاکید کرد: فرصت طالبان با فروش کره زیر 500 گرم با نرخ ارز آزاد سودهای کلانی را نصیب خود می کنند ضمن اینکه با خروج کره از کشور رو به رو خواهیم بود که از کاهش قیمت ها جلوگیری می کند. 

وی با بیان اینکه با این اوصاف انتظار مردم برای کاهش قیمت کره بیهوده است، اظهار کرد: بارها این سوال در مورد کالاهای مختلف برای مردم ایجاد می شود که چرا برخی از کالاها با وجود بهره مندی از ارز دولتی 4200 تومانی همچنان افزایش قیمت چند برابری دارند؟ سوالی که پاسخ آن را می توان در آنچه برای کره اتفاق افتاد پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، تصمیمات وزارت صمت عمدی باشد یا سهوی نتایجی منفی عمیقی بر ثبات بازارداخلی و خارجی دارد که گاها جبران ناپذیر است و به نظر می رسد وزارت صمت باید بیش از گذشته در تصمیمات خود دقت داشته باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: