bazarnews

کد خبر: ۳۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:
بر اساس داده های بانک مرکزی، در فصل های پاییز ۱۳۹۶ و بهار ۱۳۹۷، رشد مصرف خانوارها منفی و در زمستان (شب عید) به میزان اندکی مثبت بود. حتی با قیمت های قبلی دلار و اقلام مصرفی، مردم قدرت مصرف خود را از دست داده بودند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی با انتشار نموداری در رابطه با تحولات نرخ ارز در کانال تلگرامی خود نوشت:

      تحولات نرخ ارز بازار آزاد در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ :

  • قیمت دلار بازار آزاد از کمتر از ۵ هزار تومان در نیمه اول فروردین ماه، با ۳ برابر افزایش به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در انتهای شهریور ماه ۱۳۹۷ صعود کرد. در همین مدت قیمت طلا و یورو و همچنین سکه طلا حدود ۲.۸ برابر گردید.
  • افزایش قیمت دلار در شهریور ماه شتاب بالایی پیدا کرد و از ابتدا تا انتهای این ماه ۳۷ درصد بالا رفت. قیمت دلار در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به شهریور ماه سال ۱۳۹۶، به میزان ۳.۳۵ برابر افزایش یافت.
  • میانگین ماهانه قیمت دلار بازار آزاد با ۲۰ درصد افزایش از ۵ هزار تومان در فروردین ماه به ۶ هزار تومان در اردیبهشت ماه افزایش یافت. خرداد ماه ۱۰ درصد رشد قیمت دلار را تجربه کرد و در تیرماه میانگین قیمت دلار با ۲۱ درصد افزایش به ۸ هزار تومان رسید. در هر یک از ماه های مرداد و شهریور، میانگین قیمت دلار ۲۵ درصد بالا رفت و به ۱۲۵۰۰ تومان در شهریور ماه صعود کرد. در طی شش ماهه اول سال جاری میانگین رشد ماهانه قیمت دلار ۲۰ درصد بود که با این نرخ رشد، میانگین قیمت ارز در مهر ماه به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید. اگر قیمت دلار کماکان با نرخ ۲۰ درصد بالا برود، قیمت آن در پایان سال از ۴۰ هزار تومان عبور خواهد کرد.
  • همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت بسیاری از کالاها و حتی مواد اولیه کاملا تولید داخل نیز بالا می رود. اخیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه ای به بانک مرکزی اعلام کرد که نهاده های تولید یا حتی محصول صادراتی عملا با قیمت تمام شده معادل ارز آزاد صورت می گیرد. هر چند که این موضوع کاملا با واقعیت های بازار همخوانی ندارد، اما نشان می دهد که چگونه نرخ ارز بازار آزاد خود را بر اقتصاد مسلط می کند.
  • بر اساس داده های بانک مرکزی، در فصل های پاییز ۱۳۹۶ و بهار ۱۳۹۷، رشد مصرف خانوارها منفی و در زمستان (شب عید) به میزان اندکی مثبت بود. این موضوع نشان می دهد که حتی با قیمت های قبلی دلار و اقلام مصرفی، مردم قدرت مصرف خود را از دست داده بودند. در این شرایط دولت و وابستگان و عوامل آن، با حمایت آشکار و نهان از استمرار افزایش نرخ ارز، موتور چرخه فلاکت را در کشور روشن کرده اند که ظلمی فاحش در حق عامه مردم است.کاهش 25 درصدی هزینه مصرف نهایی خانوارهای کشور تا زمستان امسال

 

نام نویسنده: احسان سلطانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: