bazarnews

کد خبر: ۳۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:
حسین رضوی پور گفت: آنچه که امروز به وضوح دیده می‌شود رهاسازی اقتصاد از سوی دولت است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : به گفته حسین رضوی پور رهاسازی اقتصاد از سوی دولت سبب می‌شود مردم تصور کنند وضعیت اقتصادی بدتر از گذشته خواهد شد.


وی با بیان اینکه در چنین شرایطی جامعه به سمت بازار سکه و ارز بیش از پیش هجوم خواهد آورد، اظهارداشت: دولت نقدینگی را در جامعه رها کرده به طوری که نقدینگی طی پنج سال گذشته در کشور سه برابر شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: متناسب با میزان نقدینگی ارزش پول ملی افزایش نیافته همین مسئله سبب شده تا نقدینگی در بازار طلا، ارز و مسکن جابجا شود.

وی با اشاره به اینکه حجم نقدینگی کنونی در جامعه به دلیل عدم حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید به وجود آمده است، گفت: حجم بدهی معوق بانک‌ها و حجم مطالبات مشکوک الوصول بانکی نشانگر میزان خلق پول از هیچ به دلیل ضعف عملکرد بانک مرکزی و بانک‌هاست.

رضوی پور همچنین افزود: بخشی از میزان افزایش نرخ ارز به دلیل نقدینگی زیاد در جامعه امری طبیعی است که در این صورت نرخ دلار باید هم اکنون حداکثر ۹ هزار تومان باشد.

وی اظهارداشت: درصورتی که نرخ بالاتر از ۹ هزار تومان ارز در شرایط کنونی ناشی از ایجاد جو روانی در جامعه بوده که بانک مرکزی می‌تواند با دخالت‌های مؤثر و هوشمندانه این مسئله را مهار کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه مهارنشدن نقدینگی و اعتبارزدایی از پول ملی سبب کاهش ارزش پول ایران شده است، ادامه داد: قدرت خرید واحد پولی هر کشوری بر روی رفاه مردم همان کشور اثر مستقیم می‌گذارد بنابراین تقویت پول ملی ضرورتی مهم است.

وی افزود: هرچه ارز یک کشور قدرت خرید بیشتری داشته باشد مردم می توانند در مناسبات تجارت بین الملل کالاهای بهتر و بیشتری را با پول ملی خود خریداری و از رفاه بالاتری بهره مند شوند.

رضوی پور با بیان اینکه هرچقدر تراز تجاری یک کشور بالاتر و مثبت‌تر باشد ارزش پول ملی نیز بیشتر خواهد بود، گفت: مهار و کنترل نقدینگی از دیگر عوامل افزایش ارزش پول ملی است.

وی همچنین افزود: بر این اساس سیستم بانکی و بانکداری مرکزی کشورها، انضباط مالی دولت ها و میزان کسری بودجه تاثیر مستقیمی بر میزان ارزش پول ملی دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه زمانی پشتوانه پول ملی هر کشوری طلا، ذخایر ارزی و دارایی‌های ارزشمند آن بوده است، اظهارداشت: اعتبار پول هر کشوری امروز بیشتر به نحوه استفاده در تجارت و گردش‌های مالی مربوط می شود.

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: