bazarnews

کد خبر: ۳۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
محمدعلی پورمختار گفت: برخی از مفاد کنوانسیون پالرمو مخالف اصل ۱۱۰ قانون اساسی و اصل استقلال کشور است.

گروه حقوق و قضا بازارنیوز : محمدعلی پورمختار با بیان اینکه دو دیدگاه درباره اف.ای.تی.اف (FATF) در مجلس شورای اسلامی مطرح است، افزود: گروه ویژه اقدام مالی پیشنهاد داده تا ایران به این گروه بپیوندد.

وی با تاکید به اینکه در راستای تحقق اهداف FATF اقدامات زیادی انجام گرفته که از جمله می‌توان به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اشاره کرد، اظهارداشت: لایحه این قانون از سوی دولت ارائه شده که طبق آن تشکیل کمیته‌ای برای بررسی تراکنش‌ها و مسائل بانکی ضرورت دارد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در خانه ملت با اعلام اینکه از سوی شورای نگهبان نسبت به قانون مورد نظر ایراداتی گرفته شده است، ادامه داد: مهمترین بحث درباره کنوانسیون پالرمو مسئله تامین مالی تروریسم است.

وی با بیان اینکه طبق پیشنهاد دولت در تعریف و تعیین مصادیق تروریسم تعریف ایران باید لحاظ شود، گفت: مسئولان کشور هرگز تعاریف بین المللی درباره تروریسم و مصادیق این بحث را قبول نخواهند کرد.

پورمختار با تاکید بر اینکه ارائه پیشنهاد دولت دراین باره از سوی مجلس نشینان غیرقابل قبول است، افزود: اکثر کشورها به گروه ویژه اقدام مالی پیوسته‌اند اما ایران طبق قانون اساسی و موازین شرعی نمی‌تواند اصول کنوانسیون پالرمو را قبول کند.

وی با اشاره به اینکه گروه FATF طی دوسال گذشته ۴۱ مورد را به ایران ارائه کرده که ۳۲ مورد از موارد مورد نظر در کشور اجرایی شده است، اظهارداشت: طبق نظر دولت پذیرش باقی این مفاد ضرورت دارد تا ایران از لیست سیاه خارج شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه گروه ویژه اقدام مالی به ایران یکسال مهلت داده تا از طریق اهالی خانه ملت اجرای باقیمانده موارد را تسریع کند، گفت: برخی از کشورهای این گروه مانند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی خود حامی تروریسم هستند.

وی با تاکید بر اینکه گروه ویژه اقدام مالی ۳۷ عضو دارد و به احتمال زیاد ایران نمی‌تواند عضو این گروه شود، ادامه داد: ارائه اطلاعات تمامی تراکنش‌های پولی و مالی از مهمترین شرایط حضور در گروه FATF است.

پورمختار در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه در برابر پذیرش مفاد FATF هیچگونه تسهیلاتی برای ایران ایجاد نخواهد شد به رادیو اقتصاد یادآور شد: دولت برای پذیرش شرایط گروه اقدام ویژه مالی اصرار ویژه‌ای دارد اما پذیرش این مهم از سوی اهالی خانه ملت غیرقابل قبول است.

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: