bazarnews

کد خبر: ۳۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
نماینده سابق مجلس در گفتگو با بازارنیوز:
نکو گفت: تا زمانی که دولت نتواند تزریق به موقع دلار مورد نیاز جامعه و جذب نقدینگی ریالی و دلاری به سمت بانک‌ها را مدیریت کند، همچنان  لنگان لنگان باید پیش برویم و شاهد اتفاقات بدی برای امور بانکی و تولید کشور باشیم.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: انتشار اخباری مبنی بر وجود دلار تقلبی در بازار ارز، بهانه ای شد تا با ابراهیم نکو، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیر سابق کمیسیون اقتصادی مجلس به گفتگو بنشینیم. مشروح این گفتگو را می خوانید:

بازارنیوز : مدتی است که خبر وجود دلار تقلبی در بازار آزاد در رسانه ها منتشر شده است .به نظر شما چه نهادی باید بر این موضوع نظارت داشته باشد؟

مسئولان دولتی  اخیرا وجود دلار تقلبی در بازار را تایید کردند. این موضوع می تواند آثار خطرناکی مثل افزایش تورم و نقدینگی و همچنین ضرر مادی به خریداران را در پی داشته باشد.

در حال حاضر با دو چالش مواجهیم: یکی این که مردمی که این ارزها را خریده اند دچار سردرگمی هستند و از سوی دیگر این که به کدام نهاد مراجعه کنند و چگونه ثابت کنند که این دلار های تقلبی را خریده اند. این مشکلاتی است که خود خریداران دلار های تقلبی با آن مواجه هستند.

از سوی دیگر،خود بانک مرکزی و دیگر دست اندر کاران ارزی کشور که چگونه ثابت کند دارندگان اینگونه ارزها، آنها را از جاهای دیگری تهیه کردند.

در هر صورت باید دولت و به ویژه بانک مرکزی پاسخگو باشند که عوارض و عواقب این موضوع  بسیار خطرناک تر از خود پولهاییست که در دست افراد است.چون می تواند منجر به بحران های خطرناک شده و موجب شکلگیری بازارهای فریبکارانه و دروغین و شاید در برخی موارد موجب هدررفت کالاهای مورد نیاز کشور شود.

بازارنیوز : نزدیک به دو ماه است که از دستور بانک مرکزی به صرافی ها مبنی بر خرید و فروش ارز می گذرد،همچنان بسیاری از صرافی ها از عرضه و فروش ارز خودداری می کنند.این عدم عرضه از سوی صرافی چقدر در جولان ارزهای تقلبی در بازار تاثیر دارد؟

شکی نیست که وقتی بازارها و پایگاه های مطمئن مثل صرافی ها نسبت به عرضه ارز اقدامی نکنند، قطعا مردم مجبور هستند که ارز را از پایگاه های غیر رسمی و نا مطمئن تهیه کنند لذا در تشخیص درستی و نادرستی نیز دچار ابهاماتی می شوند.این خود فضایی است برای متقلبین و سودجویان که ارزهای تقلبی را در بازار روانه کنند.

این بازی دو سر باخت برای مردم و دولت است.دولت نه تنها سودی نبرده که  باعث نارضایتی عمومی می شود. بنابراین باید عرضه و تقاضا هر دو وجود داشته باشد در این صورت است که عرضه و تقاضا میتواند متعادل کننده قیمت ارز باشد ولی متاسفانه شاهد این هستیم که یک طرفه عمل کردن صرافی ها باعث شده که طرف دیگر در دراز مدت با ضرر و زیان زیادی مواجه باشد.

بازارنیوز : قوه قضاییه و نیروی انتظامی چه نقشی در مبارزه با این پدیده دارند ؟

نیروهای انتظامی و ضابطین قضایی خودسر نمیتوانند در موضوعی وارد شوند الا این که جزو وظایف خودشان باشد. نیروی انتظامی مادام العمر نمیتواند در بازار ارز حضور داشته باشد چون از ماموریت های دیگرش که مهم تر است باز می ماند.

بازارنیوز : وظیفه بانک مرکزی چیست؟

 بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد که چگونه این ارزهای تقلبی وارد بازار شده. به هر صورت منبع این ورود این دلارها باید مشخص باشد.

قبل از تحریم ها یک سهل انگاری شکل گرفت  و آن آزاد سازی قیمت ارز بود که اگر آن موقع این کوتاهی ها رخ نمی داد و یکسان سازی نرخ ارز صورت میگرفت امروز معنا و مفهومی نداشت که بازار دچار چالش باشد . دولت در شرایط فعلی اگر بتواند موجودی  خود را به مرور زمان بدون آنکه در آینده دچار مشکل شود وارد بازار کند تا بازار آرامش ببیند و از سوی دیگر طبق آمار اعلام شده حدود 1600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که عدم هدایت این نقدینگی به سمت تولید یا حتی به سمت بانکها  نشان از ضعف دولت و بانک مرکزی است و با هدایت این نقدینگی قسمت اعظم مشکلات حل می شود.

تا زمانی که دولت نتواند تزریق به موقع دلار مورد نیاز جامعه و جذب نقدینگی ریالی و دلاری به سمت بانک ها را مدیریت کند، همچنان  لنگان لنگان باید پیش برویم و شاهد اتفاقات بدی برای امور بانکی و تولید کشور باشیم.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: