bazarnews

کد خبر: ۳۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز مطرح کرد:
امیرحسام ذنوبی گفت : این افزایش قیمت اخیر عمدتا به خاطر panic buying (هجوم خرید) بود که در این مرحله تقریبا دلار به سقف قیمتی خودش خورده بود و کاهش آن طبیعی بود و در این مرحله اتفاقی جز این بعید بود رخ دهد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : دیروز، بر خلاف انتظار، شاهد کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و ورود آن به کانال 16000 تومان بودیم. به منظور بررسی علت این اتفاق و تحلیل آینده نرخ دلار با امیرحسام ذنوبی، کارشناس حوزه اقتصاد گفتگویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در زیر می خوانید:

بازارنیوز : به نظر شما دلیل کاهش نرخ دلار در بازار آزاد چیست؟

این افزایش قیمت اخیر عمدتا به خاطر panic buying (هجوم خرید) بود که در این مرحله تقریبا دلار به سقف قیمتی خودش خورده بود و کاهش آن طبیعی بود و در این مرحله اتفاقی جز این بعید بود رخ دهد.

بازارنیوز : پیشبینی شما از وضعیت بازار ارز در بازه زمانی یک ماهه آینده چیست؟

در دو سه ماه آینده قیمتی که برای دلار متصور هستیم بین 8 تا 10 هزار تومان خواهد بود.علتش آن نیز واضح است. تراز تجاری کشور چندین سال پیاپی مثبت است . طبق آمار جهانی WTO (سازمان تجارت جهانی) ،GDP (تولید ناخالص داخلی) و GNP (تولید ناخالص ملی) کشور هم مثبت است .تنها اتفاقی که افتاده دولت هرسال ارز عرضه می کرد ولی امسال صرافی ها به مردم ارز نمی دهند.

بازارنیوز : دو ماه است از دستور بانک مرکزی به صرافها برای خرید و فروش می گذرد،پس چرا ارز عرضه نمی کنند؟

بحث خرید و فروش فقط در اختیار صرافی نیست. دولت نیز باید از طریق صرافی ها ارز را به بازار تزریق کند.

بازارنیوز : آیا علت عدم تزریق ارز به صرافی ها، کمبود ذخیره ارزی کشور است؟

پاسخ این سوال را باید مسئولین دولتی بدهند. کارشناسان چندین دلیل مختلف برای این مسئله ذکر می کنند. برخی می گویند دولت قصد جبران کسری بودجه  را دارد که امری منطقی به نظر می آید. برخی دیگر معتقدند  موسسات مالی پشت این موضوع هستند که خیلی نمی تواند درست باشد. مسئله دیگر این است که می گویند دولت برای ایمن شدن در فاز جدید تحریمها در حال ذخیره ارز است.

ایران ارز خارجی به وفور دارد و همیشه یکی از مشکلات این است که نمیتوانیم پول های خارجیمان را وارد کنیم.در کل کمبود ارز وجود ندارد. مسئله تحریم هم مسئله حادی نیست. بالاخره اوضاع الان سخت تر از زمان دفاع مقدس نیست.

اما بطور کلی به نظر می رسد هر 6 سال یک بار دولتها برای جبران نقدینگی این افزایش نرخ ارز را انجام می دهند.

بازارنیوز : شما معتقد به سوءمدیریت دولت نیستید؟

نه اتفاقا کاملا مدیریت شده است.مدیریت به این صورت است که این اتفاق بیفتد.

بازارنیوز : بنظر شما قیمت دلار روی چه نرخی ثابت خواهد ماند؟

اقتصاد علمی است که هیجانات اجتماعی در بلند مدت تاثیر خاصی روی آن ندارد. ممکن است در بازه 3 تا 6 ماهه هیجانات اجتماعی تاثیراتی روی آن بگذارد و بتواند پارامتری را عوض کند ولی در بازه های چندساله همه چیز بر اساس پارامترهای علمی جلو میرود نه هیجانات اجتماعی کوتاه مدت.

بر اساس علم اقتصاد و پارامترها،قیمت دلار بین 8 تا 10 تومان  می باشد و با فروکش کردن این التهابات، دلار باید به این قیمت ها برگردد مگر این که در این مدت دولت با افزایش نقدینگی بازار را به هم بریزد.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: