bazarnews

کد خبر: ۳۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
کارشناس حوزه اقتصاد انرژی در گفتگو با بازارنیوز:
نرسی قربان گفت: به نظر من به صفر رساندن نفت ایران امکان پذیر نیست. اگر آمریکا بخواهد چنین کاری انجام دهد احتمال زیاد قیمت نفت خیلی بالاتر از چیزی که اکنون هست، خواهد رفت.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: نرسی قربان کارشناس حوزه اقتصاد  انرژی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار نیوز مبنی بر تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازار جهانی، گفت:  افزایش قیمت نفتی مقداری به دلیل عرضه و تقاضا  و مقداری هم به دلیل مسائل استراتژیک و چالش هایی که ممکن است در پیش باشد، شاید در آینده مردم روی آن مثل بورس سرمایه گذاری ‌کنند. تقاضا برای نفت در جهان رشد داشته ولی عرضه کم شده است، چون از یک طرف لیبی و ونزوئلا در تولید دچار مشکل شده اند و از طرفی هم ایران در حالت تحریم قرار گرفته است و هنوز در برابر تولید نفت توسط ایران علامت سوال وجود دارد که چقدر می تواند تولید کند.

وی افزود: قیمت نفت که بالا می رود، اتفاقاتی رخ می‌دهد. مثلا سرمایه گذاری برای نفت‌های گرانتر راه می‌افتد و وارد بازار می‌شود. البته این اتفاق یکی دو سالی طول می کشد. از طرفی نفت «شل» افزایش پیدا میکند. همچنین مقداری از تقاضا برای فرآورده های نفتی کم می‌شود. باید منتظر باشیم ببینیم این تحریم آمریکا و موفقیت آنها در عدم فروش نفت ایران چقدر خواهد بود. اگر موفق شوند که قیمت نفت بالاتر می‌رود اما اینطور که کشورها برای معافیت گرفتن از آمریکا جهت خرید نفت ایران، درحال مذاکره هستند صورت ممکن است قیمت نفت پایین بیاید.

قربان در پاسخ به این سوال که آیا عربستان، آمریکا و دیگران قادر به جبران نفت ایران در بازار جهانی خواهند بود، تصریح کرد: بازار امروز این را تایید نمی‌کند، افزایش قیمت نفت نشان دهنده این است که آنها قادر به انجام این کار نیستند.کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی نمی‌تواند به صورت مداوم در حدود 12 میلیون بشکه در روز تولید کند، افزایش تولید روسیه هم  مقدار کمی است. اگر تحریم‌های آمریکا محکم تر شود و کشورها حاضر نباشند نفت ایران را بخرند، به خصوص این که اگر اروپا مکانیسمی را برای خرید نفت ایران و پرداخت بهای آن به یورو درست نکند، تولید نفت ایران کمتر می‌شود و در نتیجه قیمت جهانی نفت بیشتر میشود.

نرسی قربان گفت: به نظر من به صفر رساندن نفت ایران امکان پذیر نیست. اگر آمریکا بخواهد چنین کاری انجام دهد احتمال زیاد قیمت نفت خیلی بالاتر از چیزی که اکنون هست، خواهد رفت. مکانیسمی توسط اروپا در حال تنظیم است و مذاکراتی هم که با ایران شده به این صورت است که نفت ایران را می‌خرند و بهای آن در بانک های مرکزی اروپایی به یورو تبدیل میشود که ایران میتواند برای خریدهایش ازآن ها استفاده کند. اگر این اتفاق رخ دهد صفر شدن نفت ایران تقریبا محال است.

وی افزود: چینی‌ها در حال حاضر در جنگ اقتصادی با امریکا هستند، ممکن است که ما را فدای آن کنند ولی مشکل اقتصادی آنها هم چیزی نیست که بتوانند از کنار 650 هزار بشکه نفت ایران در روز بگذرند. بنابراین صفر کردن نفت ایران در حال حاضر ممکن نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: