bazarnews

کد خبر: ۳۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور اظهار داشت:
شاپور شکاری گفت:سطح زیرکشت کلزا در ایران پس از ۲۰ سال تلاش هنوز زیر یک درصد است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز : به گفته شکاری، بطورکلی تامین روغن نباتی از منابع گیاهی بصورت میوه یا دانه است.

وی همچنین اظهارداشت: برخی از میوه ها و دانه های مورد مصرف برای تامین روغن نباتی می توان به زیتون، نارگیل، سویا، کنجد، کلزا، آفتابگران، گلرنگ و بادام زمینی را نام برد.

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور گفت: کشت کلزا در جهان و ایران به ترتیب ۴۰ و ۲۰ سال پیش بصورت رسمی رواج یافته است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه توسعه کشت کلزا سال به سال در کشور رو به افزایش است.

شکاری تصریح کرد: کلزا برخلاف آفتابگردان، سویا، بادام زمینی و کنجد در پائیز کشت می شود.

وی توضیح داد: قابلیت کشت در بهار و پائیز، استفاده در تناوب گندم و جو، کشت بصورت آبی و دیم، سازگاری بالا با اقلیم های گوناگون، توان کشت در تمامی اقصی نقاط کشور، تضمین پایداری تولید غلات (گندم، جو، ذرت و برنج)، رفع مشکلات آفات، بیماری ها و علف های هرز مزارع گندم و جو بدون نیاز به کنترل شیمیایی و صرف هزینه های کلان از جمله ویژگی های مهم کشت این گیاه است.

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور گفت: علاوه بر روغن و کنجاله کلزا ضرورت دارد برای پایداری تولید غلات این گیاه در تناوب کشت گندم و جو قرار گیرد.

وی افزود: جالب اینکه در تمامی نقاط جهان به خصوص کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکایی، کانادا، چین، هندو غیره علی رغم دستیابی به خودکفایی در تولید و صادرات روغن نباتی و کنجاله به جهت مزیت بالا سال به سال زراعت کلزا را توسعه می دهند.

شکاری بیان داشت: در حال حاضر برخی از کشورهای جهان ۲۰ تا ۵۰ درصد سطح زیرکشت گندم و جو خود را کلزا وارد کرده اند.

وی گفت: متاسفانه در ایران علی رغم تلاش های ۲۰ ساله هنوز سطح زیر کشت کلزا به یک درصد نرسیده است.

مشاور مجری طرح تولید دانه های روغنی کشور افزود: برای پایداری عملکرد و تولید غلات (گندم، جو، ذرت و برنج) و رفع مشکلات آفات، بیماری ها و علف های هرز حداقل باید ۲۰ درصد سطح زیر کشت غلات را به کلزا اختصاص داد.

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: