bazarnews

کد خبر: ۳۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
در بیانیه آکادمی نوبل آمده است که یافته های ویلیام نوردهاوس و پل رومر «به طور چشمگیری محدوده تحلیل های اقتصادی را گسترش داده است».

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : هرچند رئیس جمهوری آمریکا عادت به ترک معاهده های بین المللی از جمله معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس دارد، اما آکادمی سلطنتی نوبل با اهدای جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۸ به ویلیام نوردهاوس و پل رومر از پیشتازان و بنانگذاران وارد کردن تحلیل های مبتنی بر تغییرات آب و هوایی و نوآوری های عرصه فناوری در علم اقتصاد کلان، به نوعی اهمیت این موضوع را در دنیای علم و دانش برجسته تر نمودند. بعبارت دیگر، مهم ترین پیام انتخاب این دو اقتصاددان آمریکایی به دلیل در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی در تحلیل های اقتصاد کلان است. در بیانیه آکادمی نوبل آمده است که یافته های ویلیام نوردهاوس و پل رومر «به طور چشمگیری محدوده تحلیل های اقتصادی را گسترش داده است». به گفته آکادمی نوبل این دو اقتصاددان آمریکایی مدل هایی تهیه کرده اند که کنش متقابل اقتصاد بازار با طبیعت و دانش را نشان می دهد.
ویلیام نوردهاوس متولد 31 می 1941 در آمریکا، اقتصاددان و پروفسور اقتصاد در دانشگاه ییل (Yale) است. وی برای فعالیت های علمی خود در زمینه مدل‌سازی اقتصادی و تغییرات آب و هوایی و بررسی همزمان این دو علم مشهور است. جایزه نوبل به خاطر تلاش های او در زمینه اقتصاد آب و هوا و اثرات اقتصادی تغییرات اقلیمی به وی اعطا شده است. پل رومر، دیگر برنده جایزه نوبل امسال متولد 7 نوامبر 1955 در آمریکا و پروفسور اقتصاد در مدرسه تجارت دانشگاه نیویورک آمریکاست. این اقتصاددان ارشد تا 24 ژانویه 2018، معاون ارشد بانک جهانی بود؛ رومر نیز به به خاطر تلاش هایش در زمینه تاثیر نوآوری های تکنولوژیکی بر رشد بلندمدت در بلندمدت و تئوری رشد درون زا شایسته دریافت این جایزه شناخته شده است. ریچارد اچ‌ تیلر از دانشگاه شیکاگو برای تحقیق و فعالیت بر روی «اقتصاد رفتاری» جایزه نوبل اقتصادی سال 2017 را دریافت کرده بود. همچنین، محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا در سال 2013 برای تحقیقاتش در زمینه «آزمون های اقتصاد سنجی در سری زمانی» بعنوان یکی از کاندیداهای دریافت این جایزه معرفی شده بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: