bazarnews

کد خبر: ۳۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
بخش دوم/نشست خبری دبیرکل کانون صرافان:
دبیرکل کانون صرافان با اشاره به تغییر نقش بانک مرکزی به بازیگر بازار ارز، گفت: برای نیما یک اتاق شیشه‌ای معاملات تشکیل شود و نمایندگان سیستم قضایی و بانکی حضور داشته باشند تا شفافیت بیشتر شود.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایرانیان در نخستین نشست خبری این نهاد که در محل این ساختمان برگزار شد،اظهار داشت:این نشست را برای اولین برگزار کرده ایم تا درباره قضاوت ها و اخبار منتشر شده توضیحاتی را ارایه کنیم.

نیما به مبارزه با قاچاق کمک زیادی کرد

ترکاشوند تصریح کرد: برای نیما یک اتاق شیشه‌ای معاملات تشکیل شود و نمایندگان سیستم قضایی و بانکی حضور داشته باشند تا شفافیت بیشتر شود تمام صادر کنندگان کل و جز بیایند انجا و فریاد بزنند که این مقدار دارم همانجا هم خریدار اعلام خرید کند همانند بورس های مطرح دنیا. سامانه نیما برای مبارزه با قاچاق کالا ایجاد شد و به این امر کمک کرد اما هنوز نواقصی دارد و باید برای رفع آن نواقص تلاش کرد.

سود صرافی ها از هر دلار 100 تومان است

ترکاشوند با اشاره به درصد سود حاشیه فروش ارز در بازار تشریح کرد: این روز ها با التهابات فراوانی در ارز ایجاد شده است خیلی این موضوع مورد توجه قرار نگرفته اما به طور قانونی برای ارزی مانند دلار بیشترین سقف سود 100 تومان یعنی 1 درصد است.

وی بیان کرد: در زمینه خرید و فروش سکه صرافی‌ها برای سکه تمام ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند و به تبع آن سکه‌های ریزتر با سود کمتری خرید و فروش می‌شود.

دبیر کل کانون صرافان ابرازکرد: ضرب سکه صرفا از جانب بانک مرکزی صورت گرفته و تنها از طریق صرافی ها به فروش می رسد لذا زمانی که سک نهاد دولتی تولید سکه را در انحصار خود دارد بنابر این می تواند تعیین کند که آن را در کجا به فروش برساند.

وی تصریح کرد: البته بحث هایی بین وزارت صمت و اتحادیه های طلا و جواهر صورت گرفت در نتیجه مصوب شد فروش رسمی سکه ها در صرافی به وقوع بپیوندد.

ترکاشوند اضافه کرد: لازم به ذکر است که صرافی ها به مانند قبل از بانک مرکزی ارزی را دریافت نمی کنند و تنها به خرید خود مشغول هستند که این امر راجع 23 ارز رایج هم به همین منوال است.

 

خرید و فروش مسکوکات طلا باید در انحصار صرافی ها باشد

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان درباره فروش سکه و فعالیت برخی سایت های غیرمجاز در این زمینه گفت: طبق دستورالعمل بانک مرکزی، فروش مسکوکات این بانک فقط برعهده صرافان است و سایر فروشندگان طلا و جواهر اجازه فروش مسکوکات بانک مرکزی را ندارد؛ افرادی که می خواهند ایمن و سالم خرید کنند، باید از صرافی ها سکه بخرند و رسید دریافت کنند.
وی افزود: کانون صرافان این اطمینان را به مردم می دهد که در صورت بروز مشکل درباره سکه خریداری شده از واحدهای صرافی دارای مجوز، موضوع را پیگیری و در صورت تایید تخلف تا یک و نیم برابر قیمت سکه از صرافی دریافت و به مشتری پرداخت شود.
دبیرکل کانون صرافان در خصوص سکه ثامن نیز گفت: فروش مسکوکات بانک مرکزی باید از سوی صرافان انجام شود؛ از چند ماه پیش که شکایت های مردم از طلافروشی ها درباره فروش سکه زیاد شده، بخشنامه ای به تازگی از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغ شده که بر اساس آن فروش سکه باید صرافی ها باشد.


وی افزود: در ماه های اخیر کانون صرافان به دلیل مشغله در زمینه بازار ارز، پیگیری چندانی در زمینه بازار سکه و اجرای دستورالعمل وزارت صنعت نداشت اما در صدد هستیم خود وارد عمل شده و این ابلاغیه را اجرا کنیم.

 

تنها 650 صرافی در کل کشور مجاز هستند

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان از فعالیت 650  صرافی مجاز در سراسر کشور خبر داد و گفت: به هموطنان توصیه می کنیم که ارز مورد نیاز خود را از طریق همین صرافی های مجاز تهیه کنند زیرا بعد تهیه ارز خود، صرافی ها پرینت و شماره اسکناس های دریافتی را هم به آن ها ارائه می کند تا در صورت وجود هرنوع مشکلی بتوانند مجددا به این صرافی مراجعه و غرامت خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه صرافی ها صنف تاثیر گذار در سیستم مالی کشور هستند اما به تنهایی نمی توانند معادلات ارزی کشور را حل کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: