bazarnews

کد خبر: ۳۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با بازارنیوز:
محمدقلی یوسفی گفت:: بیشتر قطعات محصولات ما از یخچال و تلویزیون تا لباسشویی و ... از خارج می‌آید؛ اگر تولید داخل باشند این که ما در داخل پیش فروش کنیم، به اقتصاد کشور بسیار کمک می‌کنند، اما اگر مثل الان از خارج وارد بشوند خیلی کمکی نمی‌کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : روزهای گذشته خبری مبنی بر پیش فروش محصولات کارخانه های تولید لوازم خانگی داخلی به گوش رسید، برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مانند روزنامه دنیای اقتصاد پیش فروش لوازم خانگی را برای جذب نقدینگی در کشور کمک کننده دانستند، طبق آمار قرار است 160 قلم کالا در تعداد حداکثر 50 هزار دستگاه پیش فروش کنند،که اگر میانگین هر دستگاه را 10 میلیون قرار دهیم چیزی حدود 500 میلیارد تومان خواهد بود. نظر محمدقلی یوسفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی را در این زمینه جویا شدیم.

بازار نیوز: به نظر شما بازار لوازم خانگی قابلیت و توانایی جذب نقدینگی در کشور را دارد؟

وقتی می‌گوییم نقدینگی باید کم شود، یعنی این نقدینگی باید در اختیار دولت و بانک مرکزی گذاشته شود. این که شرکت‌ها این پول را دست به دست بکنند که نقدینگی را جذب نمی‌کند. البته لازم است که بدانیم این نقدینگی تا چه میزان به سمت لوازم خانگی سوق پیدا می‌کند.

طبق آمار قرار است 160 قلم کالا در تعداد حداکثر 50 هزار دستگاه پیش فروش کنند،که اگر میانگین هر دستگاه را 10 میلیون قرار دهیم چیزی حدود 500 میلیارد تومان خواهد بود.این‌ها رقم بالایی نیستند که بخواهند نقدینگی را جمع کنند، البته یکی از راه‌های بنگاه‌ها برای این که فروش بیشتری داشته باشند، این است که محصولاتشان را پیش فروش کنند. بنابراین هرچقدر بتوانند پیش فروش کنند (البته با توجه به توان و امکانات تولیدشان) می‌توانند تولید و اشتغال را بالا ببرند، هم به نفع جامعه کار کنند و هم خودشان سود ببرند.

اما مشکل ما این است که متاسفانه این صنایع با محدودیت‌های زیادی مواجه اند و باید قطعات را از خارج وارد کنند، بنابراین نیاز به ارز خارجی دارند. در داخل هم باید قیمت محصولاتشان پایین و کیفیت آنها بالا باشد تا بتوانند توجه مشتریان را جلب بکنند. برای این که بتوانند کیفیت را بالا ببرند، مسلما باید قطعات با کیفیت‌تر و در نتیجه گران‌تری بخرند. چون قدرت خرید مردم پایین است هرچقدر محصولات گران‌تری وارد کنند ممکن است مردم نتوانند بخرند؛ بنابراین باید همه این موارد را لحاظ کنند. در جامعه ما چون بسیاری از قطعاتی که در صنایع خانگی استفاده می‌کنند در داخل تولید نمی‌شود، هزینه‌هایشان بالاست و گاهی کمیاب می‌شوند. بیشتر قطعات محصولات ما از یخچال و تلویزیون تا لباسشویی و ... از خارج می‌آید؛ اگر تولید داخل باشند این که ما در داخل پیش فروش‌ کنیم، به اقتصاد کشور بسیار کمک می‌کنند اما اگر مثل الان از خارج وارد بشوند خیلی کمکی نمی‌کند.

بازار نیوز: این پیش فروش‌ها چقدر می‌تواند کاسبان و فروشگاه های کوچک لوازم خانگی را متضرر کند ؟

هر بنگاهی دوست دارد پیش فروش کند، مردم انتخاب می‌کنند، ما نمیتوانیم مردم را سرزنش کنیم که چرا فلان کالا را می‌خواهند، مردم تشخیص و رغبتشان این بوده است. هر کسی آزاد است هر کالایی که میخواهد بخرد.یکی از روش های رقابت در بازار هم همین است که کسی بتواند مشتری بیشتری جذب کند و این به مردم بستگی دارد که کدام کالا یا برند توجهشان را جلب کند و از کجا خرید کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: