bazarnews

کد خبر: ۳۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
سید تقی کبیری گفت:فراکسیون مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی به منظور نزدیک شدن هر چه بیشتر این مناطق به کارکردهای اصلی خود و بررسی نقاط ضعف و آسیب های موجود تشکیل شده است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : سیدتقی کبیری با اشاره به بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در این بند بر گسترش عملکرد مناطق آزاد و ویژه تاکید شده است. در گذشته مناطق مشکلاتی داشتند که عمدتا به مدیریت این مناطق بازمی گشت. به همین دلیل به نظر می رسید لازم است مجلس و نمایندگان بر قوانین مربوط به مناطق نظارت ویژه داشته باشند. بر همین اساس فراکسیون با بالای 90 نفر تشکیل شد تا اگر نیاز به وضع قوانین جدید بود، بر اساس نظر نمایندگان این مناطق در راستای اهداف خود قرار بگیرند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر مناطق آزاد و ویژه نسبت به گذشته در مسیر توسعه قرار گرفته اند، افزود: هرچند در بعضی مناطق مشکلاتی وجود دارد که عمدتا به عدم اجرای قوانین بازمی گردد، ولی در برخی مناطق هم تولید و اشتغال رشد چشمگیری داشته که از آن جمله می توان به منطقه آزاد ارس اشاره کرد که نسبت به 10 سال قبل پیشرفت گسترده ای داشته است.

نایب رییس اول فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، درباره نحوه شناسایی نقاط قوت این مناطق، توضیح داد: سعی می کنیم بخشی از نقاط ضعف مناطق که در تشکیل مناطق آزاد در گذشته وجود داشته در شکل گیری مناطق آزاد جدید بررسی شده و برطرف شود. برای مثال در بحث قانون حمل کالای مسافر ایراداتی بود که این موضوع برای مناطق جدید ممنوع اعلام شد. در بحث تردد خودرو هم تبصره ویژه ای در مورد مناطق ایجاد کردیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اضافه کرد: در گذشته 64 منطقه ویژه اقتصادی تصویب شده بود که 35 منطقه از این تعداد با وجود اخذ مجوز فعالیتی انجام نداده اند. برای رفع این مشکل سعی کردیم در بحث اعطای مجوز موارد بیشتری را رعایت کنیم. دو تبصره به لایحه مرتبط با این موضوع اضافه کردیم که طبق آن مسوولیت منطقه آزاد و ویژه باید به عهده سازمان غیردولتی و بخش خصوصی باشد، چراکه عمده مشکلات در گذشته به این برمی گشت که مناطق آزاد و ویژه توسط ادارات دولتی و یا نیمه دولتی اداره می شدند و عملا کار خاصی نمی توانستند انجام دهند. تبصره دوم هم مربوط به زیرساخت ها می شود. در این ارتباط تاکید کردیم که مجوز شورای برنامه ریزی استان برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز منطقه آزاد و ویژه جزو الزامات باشد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در پایان ابراز امیدواری کرد با تشکیل این فراکسیون و سیاست هایی که دنبال می کند، نقاط ضعف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شناسایی شده و این مناطق به سمت نقاط قوت گام بردارند و به کارکردهای اصلی خود که همانا افزایش صادرات، واردات فناوری، اشتغال فراگیر و تولید است، نزدیک تر شوند.

خانه ملت

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: