bazarnews

کد خبر: ۳۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
وزیر بازرگانی دوران دفاع مقدس در گفتگو با بازارنیوز:
حسن عابدی جعفری گفت: FATF، چون به شفافیت کمک می‌کند و شفافیت یکی از ارکان ارتقاء سلامت است، می‌تواند میزان سلامت اداری کشور ما را افزایش بدهد.

گروه بازرگانی بازارنیوز: موسسه مطالعات دین و اقتصاد پنجشنبه گذشته میزبان حسن عابدی جعفری، وزیر بازرگانی دوران دفاع مقدس بود که طی آن، به بازخوانی تجربه مدیریت بازرگانی دوران دفاع مقدس پرداخته شد. حسن عابدی جعفری در دوران دفاع مقدس، تصدی وزارت بازرگانی را به عنوان مهمترین وزارت خانه کشور در آن زمان بر عهده گرفته و با مخالفت‌های زیادی از طرف بازار روبرو شد. به دلیل حمایت شدید وی از اصناف تولیدی در زمان جنگ وی را می‌توان از پایه گذاران تولید پس از انقلاب در کشور به شمار آورد. در حاشیه این نشست، خبرنگار بازارنیوز، گفتگویی را با عابدی جعفری انجام داد که مشروح آن را می خوانید:

بازار نیوز: علت عدم اطمینان مردم به دولت در حوزه تامین کالاهای اساسی چیست؟ چگونه در دوره دفاع مقدس این اعتماد شکل گرفت؟

در زمان جنگ سهمیه مردم مشخص بود و از تامین سهمیه‌شان اطمینان داشتند، تمام تلاش دولت هم این بود که این سهمیه را تامین کند. حداقل نیاز کالری و انرژی مردم در آن دوران تامین می‌شد، بنابراین مردم مطمئن بودند که کالاهای اساسی‌شان تامین میشود.

باید پیش از اینکه در کشور با بحران تامین و توزیع کالاهای اساسی مواجه شویم سناریو برای مواجه با این اتفاق داشته باشیم، ولی وقتی اتفاق افتاد باید به اقدامات پیش از بحران بازگردیم و به داشتن سناریو بیندیشیم.
بازار نیوز: نظر شما در ارتباط با fatf که در مجلس تصویب شد، چیست؟
چون به شفافیت کمک می‌کند و شفافیت یکی از ارکان ارتقاء سلامت است، می‌تواند میزان سلامت کشور ما را افزایش بدهد.
بازار نیوز: وضعیت تولید در کشور را چگونه می‌بینید؟ درزمان تحریم های جدید، دولت باید چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت تولید داشته باشد؟
در شرایط فعلی بحث تولید محور اصلی نیست، در حال حاضر تولیدکننده‌ها تحت انواع فشارها قرار گرفته‌اند، اعم از مالیات و بحث های تامین در حوزه تامین اجتماعی، بحث کارگری. دولت در شرایط فعلی باید برای تولید کنندگان تنفس ایجاد کند، در غیر این صورت برای خودش بار سنگینی ایجاد کرده است.

ما دولت بزرگی و حجیمی داریم که اگر به فکر کوچک کردن خودش نباشد، ناگزیر منجر به کوچک کردن بخش خصوصی می‌شود،یعنی بنگاه های ما مجبور میشوند که خودشان را کوچک، تعدیل  و بعضی اوقات تعطیل کنند، بنابراین دولت باید برای این مسئله بزرگ فکری بکند.
بازار نیوز: نظر شما در ارتباط با ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن چیست؟ آیا امروز مجددا باید وزارت بازرگانی مستقل شود یا خیر؟
من در شروع این کار با این که این دو وزارت خانه یکی بشوند مخالف بودم دلایل متعددی هم وجود دارد که من به آن دلایل استناد داشته و مخالفت می‌کردم. ولی اتفاق افتاد و یکی از دلایل مخالفت بنده حجم باری بود که برای اداره کنندگان وزارت خانه ایجاد کرد و اکنون این حجم بار عظیم نشان داده که قابل اداره کردن نیست. ولی درباره این که در شرایط فعلی چه کنیم باید تامل کرد، چون از دولت فعلی زمان طولانی باقی نمانده است و هرگونه تغییراتی که باعث بشود دولت مشغول مسائل ساختاری داخل خودش شود، در شرایط فعلی به مصلحت مجموعه دولت و مردم نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: