bazarnews

کد خبر: ۳۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام و تاسیس واحدهای پتروشیمی دو راهکار مناسب برای کنترل و هدایت نقدینگی موجود در جامعه است.

سید جواد حسینی کیا با اشاره به مشکلاتی که بالا بودن میزان نقدینگی در اقتصاد کشور به وجود آورده است، گفت: برآوردها نشان می‌دهد که 1700 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در دست مردم است که رقم بسیار بالایی است و دولت باید فکر اساسی برای کنترل و هدایت این نقدینگی انجام دهد.

وی در ادامه افزود: بخشی از نقدینگی پولی است که در دست مردم در جریان است و بخشی هم پولی است که مردم در حساب‌های جاری خود نزد بانک‌ها گذاشته‌اند و برای امور جاری آن را برداشت می‌کنند. اما بخش مهم و اعظم آن شبه پول بوده و بیشتر به صورت سپرده‌های ثابت مردم نزد بانک‌ها، معوقات سررسیدشده و مشکوک الوصول و برخی دیگر از دارایی‌هایی است که ظرفیت تبدیل شدن به به پول واقعی را دارد.

حسینی کیا با بیان اینکه هر چند وقت یک بار این نقدینگی تلاطم‌ها و نوسانات شدیدی را در بازارهای مختلف ایجاد می‌کند، اظهار داشت: گاهی اوقات این نقدینگی به سمت بازار خودرو می‌رود، گاهی به سمت مسکن سوق پیدا می‌کند و گاهی هم به سمت بازارهایی مانند ارز و سکه می‌رود، اما موضوع مشخص این است که این نقدینگی به هر سمتی برود، تلاطم ایجاد می‌کند زیرا برنامه ای برای آن نداریم.

نماینده مردم سنقر در مجلس در مورد راهکارهای کنترل و هدایت این نقدینگی گفت: پیش بینی می‌شود که اگر دولت تمام طرح‌های نیمه کاره اش را واگذار کند، 600 هزار میلیارد تومان از این نقدینگی به سمت این طرح‌ها برود و تعادل خوبی ایجاد شود.

حسینی کیا در پایان عنوان کرد: تاسیس واحدهای پتروشیمی راه دیگری است که می‌تواند به نقدینگی موجود در جامعه جهت بدهد، زیرا سودآور است و جاذبه بالایی برای سرمایه گذاری دارد.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: