bazarnews

کد خبر: ۳۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
اسدالله قره خانی گفت:عدم توسعه واحدهای پالایشگاهی جهت فرآوری نفت خام و جلوگیری از خام فروشی یکی از مشکلات جدی کشور است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : به گفته اسدالله قره خانی ، سابقه نفت در ایران به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.

وی اظهار داشت: متاسفانه از همان ابتدا روال بر این شد که بیشتر نفت خام کشور صادر و کمتر در داخل فرآوری و به محصولات با ارز افزوده بالا تبدیل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران به رغم برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز تنها صاحب ۹ پالایشگاه است.

وی افزود: خوراک این واحدهای پالایشگاهی در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز بوده در صورتی که تولید نفت کشور بالای چهار میلیون بشکه در روز است.

قره خانی تصریح کرد: طی چند دهه اخیر به بهانه اینکه پالایشگاه سازی از نظر اقتصادی توجیه ندارد و بهتر اینکه نفت خام صادرات و از طریق دلارهای نفتی مملکت اداره شود بطور کلی بحث توسعه پالایشگاه در کشور به حاشیه رفته است.

وی گفت: کشور امروز ناگزیر به صادرات نفت خام است و به تبع خام فروشی جزء به یغما بردن ثروت ملی هیچ سودی برای مملکت ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی در خصوص بحث پالایشگاه سازی از مسئولان سئوال می شود آنان در جواب می گویند «بخش خصوصی رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد و از طرفی وزارت نفت هم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی برای سرمایه گذاری منع شده است.»

وی بیان داشت: همچنین برخی بر این باورند چنانچه نفت خام صادر و مقدار صادرات بالا باشد ایران ضمن داشتن سهمیه اوپک می تواند در بازار نفت تعیین کننده باشد.

قره خانی در ادامه یادآورشد: شوربختانه بحث پالایشگاه سازی به بهانه های مختلف طی این سال ها در کشور رونق چندانی نداشته و خام فروشی نفت همچنان به قوت خود باقی است.

 

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: