bazarnews

کد خبر: ۳۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران مطرح کرد:
محمدرضا جعفریان گفت:قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور به شکل اصولی و صحیح اجرا نمی‌شود.

گروه اقتصادکلان  بازارنیوز : به گفته محمدرضا جعفریان اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی را دچار نگرانی و همینطور چالش های متعددی در حوزه تولید ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس بند چهار ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده از قبیل آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی، شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان از پرداخت مالیات معاف هستند.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: برای مثال ظرف ماست دارای ارزش افزوده است و در مبدا کارخانه بابت این ظرف مالیات بر ارزش افزوده وصول می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ۹۵ تا ۹۸ درصد مالیات در مبدا تحقق یافته به همین سبب در هیچ نقطه ای از دنیا خرده فروشان را در زمره مشمولان مالیات بر ارزش افزوده قرار نمی دهند چرا که از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

جعفریان تصریح کرد: پس از گذشت ۱۰ سال از عمر قانون مالیات بر ارزش افزوده تعداد مودیان مالیاتی در این حوزه تنها ۵۳۳ هزار نفر بوده در حالیکه تعداد بنگاه های صنفی بیش از سه میلیون واحد است.

وی گفت: تمامی مالیات های ارزش افزوده بر اساس قانون وصول و به خزانه دولت واریز می شود.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در ادامه افزود: توجه اینکه از مجموع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پنج درصد سهم خزانه دولت، سه درصد شهرداری و یک درصد هم به بخش سلامت اختصاص می یابد.

سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل مالیاتی و اقتصادی نیز در این برنامه گفت: مخالف افراد از دریافت مالیات بر ارزش افزوده در بحث خدمات نسبت به حوزه تولید کمتر است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که مالیات بر ارزش افزوده چرا از تولیدکنندگان وصول ولی از خرده فروشان و کسبه این مالیات دریافت نمی شود، افزود: ساختار واحدهای تولیدی نسبت به واحدهای صنفی منظم تر و در عین حال تعداد تولیدکنندگان در مقایسه با فروشندگان کمتر است به همین جهت رسیدگی از حلقه های اولیه که همان تولید کنندگان باشد شروع می شود.

این کارشناس مسائل مالیاتی و اقتصادی اظهار داشت: جدا از این به دلیل بالا بودن تعداد واحدهای صنفی رسیدگی در این حوزه دشوار و در عین حال به صرفه نیست.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی در حال حاضر سیستم و ساختار مشخصی ندارند تا میزان فروش کنترل و در نهایت مالیات بر ارزش افزوده از آنان وصول شود.


رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: