bazarnews

کد خبر: ۳۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت:
محمد علی خطیبی گفت: قراردادی اگر برقرار شود میشود قرارداد بازاریابی. به این صورت که روسیه از ما یک «مارکتینگ فی» بگیرد و نفت ما را به اصطلاح (ری سِل) کند یعنی فروش مجدد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : انتشار خبری مبنی بر تعهد روسیه مبنی بر فروش نفت ایران در دوران تحریم بهانه ای شد تا در این مورد با محمد علی خطیبی ، نماینده سابق ایران در اوپک و مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت به گفتگو بنشینیم.

بازارنیوز: خبری مبنی بر توافق دولت ایران و دولت روسیه برای فروش نفت ایران زمان تحریم توسط روسیه منتشر شد.آیا امکان این اتفاق وجود دارد؟

ما زیر ساخت های لازم برای صدور نفت از دریای خزر نداریم.ما از دریای خزر فقط به قدر مختصر آن هم برخی فرآورده ها میتوانیم وارد کنیم.اما برای این که بخواهیم نفت خام صادر کنیم باید زیرساختهایش ایجاد شود.یعنی باید خط لوله کشیده شود و نفت خام را به آنجا منتقل کنیم و همچنین اسکله و بندر و سایر زیرساخت ها را میخواهد که ما در دریای خزر نداریم.اگر بخواهیم از خزر نفت صادر کنیم باید این زیرساخت ها ایجاد شود.در نتیجه میتوانیم به دیگر کشور های حوزه خزر هم نفت خام بفروشیم.

بازارنیوز: غیر از انتقال از طریق خزر امکان این اقدام وجود دارد؟

روسیه می تواند طی یک قراردادِ تهاتری، نفت ما را از بنادر جنوبی تحویل بگیرد و در قبال آن کالا بدهد. البته قرارداد تهاتر بحث امروز نیست. دو سه سالی صحبتش بود ولی تا جایی که من میدانم چند ماه پیش قرارداد تهاتر نهایی شد و قرار شد روسیه در قبال نفت به ما  کالا بدهد و احتمالا در حال درحال حاضر این قرارداد اجرا میشود.

بازارنیوز: آیا روسیه میتواند نفت ما را بفروشد و در ازای آن پول به ما بدهد؟

بنده اطلاعی درباره آن ندارم.اینچنین قراردادی اگر برقرار شود میشود قرارداد بازاریابی.به این صورت که روسیه از ما یک «مارکتینگ فی» بگیرد و نفت ما را به اصطلاح (ری سِل) کند یعنی فروش مجدد.

البته طبق قراردادهای داخلی ما، ری سل کردن یعنی فروش مجدد نفت ممنوع است.مگر این که استثنائاتی وجود داشته باشد. ولی امکانش هست که به برخی مجوز فروش مجدد را بدهیم آن دیگر به سیاست کلی شرکت نفت برمیگردد. هنوز مشخص نیست قرار داد بسته شده، تهاتر بوده است یا قرارداد بازاریابی.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: