bazarnews

کد خبر: ۳۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد:
ذنوبی:تحرکات منطقه مثل بسته شدن صرافی‌های گرجستان یا ترکیه که کار آن‌ها وارد یا خارج کردن پول از ایران بوده است نشان از این دارد که ایران قرارداد FATF  را امضا کرده، یا پشت پرده قبل از اینکه مجلس بخواهد تصویب کند خودشان به توافق رسیدند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: نرخ دلار در بازار غیررسمی تهران طی یک هفته گذشته روند نزولی داشته است. در همین رابطه با امیرحسام ذنوبی، تحلیلگر مسائل اقتصادی به گفتگو پرداختیم:

بازار نیوز: حدودا شش روز است که قیمت دلار در بازار در حال کاهش است در صورتی که با نزدیک شدن به ایام اربعین نرخ ارز در سنوات گذشته بالا می‌رفت، تحلیل شما در این باره چیست؟

پیش بینی ما ریزش قیمت در محدوده 18500تومان بود، من هنوز هم برای ماه‌های آینده همان قیمت و بلکه کمی هم پایین تر تصور می‌کنم و احتمال می‌دهم دولت اجازه ‌دهد به قیمت بین  8 تا 10 هزار تومان برسد، به دلایل ریاضی زیر 8 هزار تومان امکان پذیر است اما مشخص نیست دولت بخواهد این کار را انجام دهد. اقتصاد ایران، اقتصاد علمی نیست و یک اقتصاد امنیتی است، رهگیری قیمت ارز را نه از نهادهای اقتصادی بلکه باید از نهادهای امنیتی پرسید.

 تحرکات منطقه مثل بسته شدن صرافی‌های گرجستان یا ترکیه که کار آنها وارد یا خارج کردن پول از ایران بوده است نشان از این دارد که ایران قرارداد FATF  را امضا کرده، یا پشت پرده قبل از اینکه مجلس بخواهد تصویب کند خودشان به توافق رسیدند، در واقع مبادلات پول غیر قانونی خود را مسدود می‌کنند، و این نشان دهنده این است که بانک‌ها به زودی پول را به راحتی جابجا می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد قطعا قیمت دلار شکسته خواهد شد و مشکلی نخواهد بود. به دلیل اینکه عده‌ای از فعالان بازار که حجم بالا خرید و فروش می‌کنند این اتفاقی که در منطقه می‌افتد را رصد می‌کنند، قسمتی از پول خود را تبدیل به ریال می‌کنند چون اگر همین قیمت هم تا 7 و 8هزار تومان بریزد یک سود دو برابری روی ریال دارند. دلاری که در اربعین داده میشود با 30 درصد تخفیف 8 هزار تومان است و دلار 4 و 5 هزار تومانی که به آنها می‌دهند کفاف مسافران را میدهد.

بازار نیوز: در مورد پایین آمدن نرخ ارز تا زیر 8 هزار تومان به دلایل ریاضی، به نظر شما دلار چقدر کمتر از 8 هزار تومان میشود؟
من نمی‌توانم عدد دقیقی بگویم، ولی از لحاظ آماری براساس نقاط مقاومت و حمایت، نقاط حمایتی ارزش دلار در حدود 4200 تومان است و دقیقا همان نرخ سامانه سنا است که برای کالاهای اساسی میدهند. اگر یادتان باشد دلار در یک روز از 18000تومان به 8000 تومان سایه زد در واقع قیمتی نبود که کسی رصد کند اما همه معامله می‌کردند. یعنی تعدادی معامله با 8000 تومان و 10000تومان انجام شد و باز نرخ بالارفت،که اگر نمودارهای اقتصادی را نگاه کنید یک قسمت نازکی زیر آن شمع وجود دارد که ما به آن سایه می‌گوییم. این سایه تا 8000 تومان آمد. یعنی تا 8000 تومان حمایت قوی برای قیمت وجود ندارد. ما پیش بینی میکنیم با وارد شدن 30 میلیارد دلار ارز به بازار این قیمت پایین تر هم بیاید.


بازار نیوز: با توجه به سخنان اقای روحانی مبنی بر اینکه در 13 آبان اتفاقی نمی افتد و مردم نگران نباشند به نظر شما این حرف‌ها چه قدر تاثیرگذار است؟
بنده نسبت به اینکه قیمت ارز با سخنرانی این عزیزان جابجا می‌شود شک دارم، هر بازاری یک نهنگ یا وال دارد (نهنگ بازار یعنی کسی که حجم نقدینگی سنگین دارد و می‌تواند قیمت را تعیین کند) مثلا آقای مظلومین نهنگ بازار سکه بود که توانست با خرید خودش یک میلیون و پانصد هزار تومان قیمت سکه را افزایش دهد. وقتی آقای روحانی و امثالهم سخنرانی می‌کنند میتوانند از سخنرانی‌هایشان برای بهتر بالا یا پایین کردن قیمت بهره ببرند، اما اینکه هر حرفی بزنند باعث تغییر قیمت بشود صرفا حرف است. و سرمایه است که تصمیم می‌گیرد قیمت ارز چه قدر بالا یا پایین برود، در موضوع دلار، سکه و مسکن التهاباتی بود که یک دوره بوجود آمد و با اعلام توافقی که قرار است در مجلس انجام شود، قیمت ها به زودی شکسته می‌شود.

 به عنوان مثال گفته می‌شود قیمت ارز 15هزارتومان است اما هیچ معامله ای با این نرخ انجام نمی‌شود و دلال‌ها هم حاضر نیستند با این قیمت خرید و فروش کنند. قیمتی که در حجم عمده معامله میشود را باید شاخص قرار داد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: