bazarnews

کد خبر: ۴۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:
عبدالمجید شیخی گفت:۵ سال مردم را سر کار گذاشتند، مشاوران بیسوادی به آنان گفتند ارز باید تک نرخی شود، اما الان ما به موقعیتی برگشتیم که در واقع با بازار ۵ یا ۶ نرخی ارز مواجهیم، نه تنها به نقطه قبل برگشتیم بلکه اوضاع بدتر هم شد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : نوسانات بازار ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی کشور، موضوعاتی بود که برای بررسی علت آنها با عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران به گفتگو پرداختیم. شیخی معتقد کاهش ارزش پول ملی کشور تعمدی بوده است. مشروح گفتگو را می خوانید :

بازار نیوز: به نظر شما کاهش ارزش پول از طرف دولت ملی تعمدی بوده است؟

بله تعمدی است، جرقه‌ی کاهش ارزش پول را دولت زد. بیشتر هم بحث روانی مطرح است. اگر کسی سمت دلار و ارزهای خارجی اقبالی نداشته باشد، این ارزها در بازار مثل کاغذ پاره بی ارزش خواهند بود، مصرف کننده باید قدرت خرید را در بازار داخلی بسنجد نه با ارز دیگر، لذا برابری نرخ پول با ارزهای خارجی یک مسئله حبابی و جعلی است، شما باید ببینی امروز با این پولی که در دست دارید چقدر میتوانید کالا بخرید و یک ترکیب سبدی مد نظر باشد (مثلا 20 قلم کالا) قیمت امروز را با یک ماه دیگر بسنجید، میبینیم که چه تغییری کرده است.

بازار نیوز: علت تعمد را در چه می‌دانید؟برای بهبود وضع بدهی های دولت بوده یا بحث دیگری وجود دارد؟

5 سال مردم را سر کار گذاشتند، مشاوران بیسوادی به آنان گفتند ارز باید تک نرخی شود اما الان ما به موقعیتی برگشتیم که در واقع با بازار 5 یا 6 نرخی ارز مواجهیم، نه تنها به نقطه قبل برگشتیم بلکه اوضاع بدتر هم شد. خود دولت هم در این قضایای اخیر مرتکب خیانتی شد که دقیقا عمدی در کار است. در چند وقت اخیر که همه به سمت بازار هجوم آوردند فروش و نرخ ارز در صرافی‌ها به 7000 تومان و پایین تر هم رسید، بانک مرکزی با کمک اتحادیه صرافان اطلاعیه ای داد و صرافی‌ها را موظف کردند نرخ دلار روی 10500 قفل شود و اجازه ندادند پایین تر بیاید. واضح است که این مرض زیر سر بانک مرکزی بوده، سوال این است که اگر این دولت ادعا داشت که ارز باید تک نرخی شود چرا در بازار نرخ جدیدی به ارز داد ؟یعنی 4200 شد 10500، عملا دولت یک نرخ در سامانه نیما،یکی در صرافی ها و یک نرخ هم به عنوان نرخ دوم خودش معرفی کرد.

4200 و 10500 و 9 تومان در سامانه نیما و یک نرخ دیگر در سامانه سنا و نرخ قبلی که هنوز برای برخی ها قائل است. همچنین برای زوار اربعین باز نرخ خودش را رعایت نکرد و نرخ جدیدی تعیین کرد.پس این شد 6 نرخ، پس این دولت اعتقادی به تک نرخی بودن ارز نداشته است.خودش بازار را 6 نرخی کرده، یعنی خلاف قول و برنامه ای که از قبل داشته عمل کرده است. و این نشان از یک تعمد در کار دولت دارد. متاسفانه این از بی سوادی دولت نشات می‌گیرد که درک نمیکند افزایش نرخ ارز افت قدرت خرید تمام مردم است، زیرا قدرت خرید مردم صرف خرید کالا میشود، بعضی از این کالاها تولید داخلی است و بخشی از این هزینه های تولید داخلی هم ارزی است. همین هزینه تولید کالای داخلی را بالا برده است. به عنوان مثال یک کیلو رب گوجه‌ای که 5000 تومان بود اکنون 16000 تومان شده است. بخشی از کالاهای مورد نیاز مردم هم که وارداتی است مستقیما قدرت خرید مردم را یک سوم کرد. بنابراین قدرت خرید مردم چه مستقیم و چه غیرمستقیم کم شده است و هزینه تولید داخلی کالا‌ها بالا رفته؛ دولت خرخره مردم را گرفته و به دلیل بی تدبیری‌هایش جیب مردم را خالی میکند.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: