bazarnews

کد خبر: ۴۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
عربستان در پاکستان نفوذ می‌کند؟
عربستان به تازگی قراردادی بزرگ جهت ساخت پالایشگاه و مخازن استراتژیک ذخیره‌سازی نفت در بندر گوادر پاکستان منعقد کرده است. این حرکت عربستان با هدف تقویت نفوذ خود در پاکستان و کاهش قدرت منطقه‌ای ایران انجام گرفته است.

گروه بازرگانی بازارنیوز : دولت پاکستان به تازگی اعلام کرده است که با مقامات سعودی درخصوص یک قرارداد بزرگ در زمینه توسعه بندر گوادر به توافق رسیده است.

این توافق شامل سرمایه گذاری در توسعه منطقه بلوچستان پاکستان و به طور خاص بندر گوادر و همچنین ساخت پالایشگاه و ذخایر استارتژیک، به منظور واردات نفت از عربستان است؛ تا به این ترتیب بخش قابل توجهی از نیاز پاکستان به انرژی از عربستان تأمین شود.

پاکستان به دنبال شرکای منطقه ای

پاکستان در سال های اخیر توافقات گسترده ای را با کشور چین در زمینه توسعه زیرساخت های بزرگراهی، انرژی و ارتباطی این کشور منعقد کرده است. سرمایه گذاری چینی ها که در قالب قرارداد کریدور اقتصادی چین-پاکستان صورت می گیرد، موجب شده است میزان بدهی های دولت پاکستان به طرف های چینی روندی صعودی داشته باشد.

در راستای جلوگیری از این روند افزایشی و با هدف جلوگیری از نفوذ بیش از حد چین در بازار پاکستان، مقامات این کشور در ماه های اخیر به تعامل با دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان روی آورده اند.

خیز ۱۰ میلیارد دلاری عربستان برای تضعیف قدرت ایران در منطقه

مقامات سعودی نیز قصد دارند از این فرصت بیشترین استفاده را نمایند و ضمن تقویت جایگاه خود در کشور پرجمعیت پاکستان، شرایط را برای محدود نمودن قدرت منطقه ای ایران فراهم نمایند.

چنانچه عربستان یک پالایشگاه بزرگ در بندر گوادر، در جنوب غربی پاکستان احداث نماید، می تواند از مزایای متعددی بهره ببرد. اولین مزیت این اقدام فراهم شدن شرایط افزایش صادرات نفت عربستان به پاکستان است که موجب می شود تأمین انرژی این کشور به نفت سعودی ها وابسته باشد.

در حال حاضر دولت پاکستان وضعیت مالی مساعدی ندارد و در صورتی که نتواند در مدت زمان کوتاهی مخارج خود را کاهش دهد و یا منبع مالی جدیدی پیدا کند، مجبور خواهد بود از منابعی همچون صندوق بین المللی پول استقراض نماید که محدودیت های متعددی به دولت این کشور تحمیل خواهد کرد. در چنین شرایطی اخذ وام از سعودی ها تا مدت ها دولت پاکستان را وام دار عربستان خواهد کرد.

عربستان به دنبال در دست گرفتن بندر استراتژیک گوادر

همچنین عربستان اعلام کرده است که قصد دارد علاوه بر پالایشگاه، مخازنی بزرگ به منظور ذخیره سازی نفت در بندر گوادر احداث نماید تا شرایط را برای صادرات نفت خود به کشورهای شرق آسیا بیش از پیش فراهم نماید.

ساخت این مخازن استراتژیک نفت در نزدیکی مرزهای ایران، در عمل قدرت مانور ایران در صادرات نفت به کشورهای شرقی و همچنین تحت کنترل درآوردن تنگه هرمز را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خاص ساخته شدن این ذخایر استراتژیک می تواند به افزایش سهم عربستان از بازار نفت هند و به طور متقابل کاهش سهم ایران از این بازار منجر شود.

جلوگیری از تقویت جایگاه بندر چابهار هدف دیگر عربستان

علاوه بر این توسعه بندر گوادر به عنوان یک بندر بزرگ تجاری، می تواند نقشی که ایران برای بندر چابهار در تجارت منطقه ترسیم نموده است را تحت تأثیر قرار دهد.

ایران قصد دارد با همکاری هند بندر چابهار را به یکی از مراکز اصلی تجارت در منطقه تبدیل نماید که سهمی قابل توجه از ترانزیت کالا بین کشورهای شرق از یک سو و غرب و شمال از سوی دیگر داشته باشد. اما تقویت جایگاه بندر چابهار به منزله تضعیف جایگاه بندرهای کشورهای عربی است که اکنون نبض اصلی تجارت در منطقه را در دست دارند.

تضعیف جایگاه چین و ایران در پاکستان و منطقه

برخی منابع آگاه همچنین اعلام کرده اند یکی از مهم ترین شرط های مقامات سعودی برای کمک مالی و مشارکت در پروژه های زیرساختی پاکستان، همراهی این کشور با سیاست های ایران ستیزانه عربستان در منطقه بوده است.

به طور خلاصه می توان گفت حرکت عربستان در تقویت جایگاه خود در منطقه بلوچستان پاکستان، می تواند در نهایت به تضعیف جایگاه چین و ایران در پاکستان و منطقه منجر شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: