bazarnews

کد خبر: ۴۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
نشریه ویک انگلیس اعلام کرد:
در حال حاضر تقریبا تمامی بانک‌های اروپایی در فرآیند‌های پولشویی مشارکت دارند. در طول یک دهه اخیر ۱۸ مورد از ۲۰ بانک برتر اروپایی، به دلیل مشارکت در پولشویی با جریمه‌های سنگینی مواجه شده اند.

گروه بین الملل بازارنیوز : در سال های اخیر اتحادیه اروپا شرایط نامساعدی در زمینه مبارزه با پولشوییداشته است و این مسئله موجب شده است بسیاری از بانک های کشورهای عضو این اتحادیه، به طور گسترده در فرآیندهایپولشویی منابع حاصل از فعالیت های مجرمانه مشارکت داشته باشند.

تمام بانک های بزرگ اروپایی پولشویی می‌کنند

آمارها نشان می دهد تمامی ۵ بانک بزرگ اروپا شامل «HSBC» و «بارکلیز» بریتانیا، «بی ان پی پاریباس» و «سوسیته جنرال» فرانسه و «سانتاندر» اسپانیا در طول یک دهه اخیر در پرونده هایی به پولشویی متهم شده اند و غرامت های سنگینی پرداخت کرده اند. از بین 20 بانک برتر در اروپا نیز 18 مورد شامل 5 بانک بزرگ بریتانیایی به دلیل پولشویی با جریمه مواجه شده اند.

درگیر بودن بخش عمده بانک های بزرگ اروپایی در فرآیندهای مرتبط با پول های آلوده نشان از گستردگی پولشویی در سراسر اروپا و عدم عزم جدی مسئولین این اتحادیه به مبارزه با آن دارد.

بخش کمی از میزان واقعی پولشویی کشف و اعمال قانونی می شود

این درحالیست که بخش عمده پولشویی که از سوی بانک ها صورت می گیرد، از دید نهادهای ناظر مخفی می ماند و تنها بخش کمی از آن کشف و با اعمال قانون مواجه می شود.

کارشناسان بخش بانکی و مالی اتحادیه اروپا معتقدند اکنون تمامی بانک های اروپایی، صرفنظر از گستردگی تبادلاتی که انجام می دهند، به شست و شوی منابع مالی حاصل از فعالیت های مجرمانه همچون قاچاق مواد مخدر و انسان مشغول هستند.

ابعاد گسترده پولشویی در اروپا

ابعاد گسترده پولشویی در کشورهای اروپایی موجب شده است برخی از مقامات رسمی این کشور بر ضرورت تغییر رویه و ایجاد نهادهای مسئولیت پذیر و فعال در عرصه مبارزه با پولشویی تأکید نمایند.

به طور خاص دونالد تون، یکی از مسئولین اداره ملی جرم بریتانیا به تازگی پولشویی را یکی از بزرگترین مشکلات این کشور دانسته است که حجم آن سالانه به بیش از ۱۵۰ میلیارد پوند میرسد.

اکنون بزرگترین مراکز مالی در سطح اتحادیه اروپا و جهان در کشور بریتانیا مستقر هستند و این کشور در زمینه انجام خدمات مالی مشارکت گسترده ای در سطح بین الملل دارد.

استانداردهای نامطلوب بانک های اروپایی در مبارزه با پولشویی

به گفته کارشناسان حوزه مالی در اروپا، در حال حاضر اغلب بانک های اروپایی استانداردهای لازم در زمینه مبارزه با پولشویی را رعایت نمی کنند و این مسئله موجب شده است به مرور زمان به میزان مشارکت آن ها در فرآیند شست و شوی پول های آلوده و ورود آن ها به چرخه نظام بانکی اروپا، افزوده شود.

همچنین هرچه زمان بیشتری می گذرد بر عمق نقش آفرینی بانک های اروپایی در فرآیندهای پولشویی افزوده می شود و این مسئله شرایط را برای تغییر رویه آن ها دشوار تر می نماید.

تسهیل مبارزه با پولشویی با استفاده از فناوری های نوین

این درحالیست که اکنون توسعه فناوری هایی همچون داده کاوی و استفاده از نرم افزارهای به روز این امکان را فراهم کرده است که با سادگی بیشتری بر تراکنش های مالی نظارت شود و از فرآیندهای پولشویی جلوگیری به عمل آید.

با اینحال بسیاری از بانک های اروپایی، همچنان از سیستم های قدیمی نظارت بر تراکنش ها استفاده می کنند و این مسئله کار را برای افرادی که از پولشویی منتفع می شوند آسان نموده است.

مقاومتی نیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: